در پاسخ به نامه توهین آمیز روز جمعه مایک پامپئو به ایران، پاسخی شایسته رفتار خلاف عرف دیپلماتیک او به امضای دفتر محمدجواد ظریف برایش ارسال شده است.
کد خبر: ۸۱۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳ 08 January 2020

یک منبع مطلع در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به جزییاتی از پاسخ قاطعانه، محکم و در شأن آمریکایی‌ها در پی نامه توهین آمیز «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: ایران در جواب این نامه که نه به امضای محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، بلکه به امضای دفترش برای آمریکایی‌ها ارسال شده، به این رفتار خلاف عرف دیپلماتیک وی پاسخی در شأن وی داده است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نیز در گفتگو با خبرنگار فارس این خبر را تأیید کرد.

در این نامه هم‌چنین به سابقه تاریخی خصومت‌ها، دخالت‌ها و جنایت‌های دولت آمریکا از کودتای 28 مرداد 32 تا سقوط هواپیمای مسافربری ایران و حمایت از صدام و حمله ارتش بعث به خاک ایران و گروه‌های تروریستی چون منافقین خلق اشاره شده است.

به گزارش فارس، روز جمعه ۱۳ دی ماه پس از اقدام جنایتکارانه و تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در بغداد، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت خارجه ایران احضار و اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد. پس از آن وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که آمریکا از طریق این کشور پیامی را به ایران منتقل کرده و تهران نیز موضع خود درباره ترور سردار قاسم سلیمانی را نیز به نماینده سوئیس در ایران اعلام کرده است.

همچنین وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد که نماینده این کشور در تهران از موضع ایران درباره ترور سردار سلیمانی نیز مطلع شده است.

در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه عصر جمعه (+) در گفتگو با فارس از احضار کاردار سوئیس در تهران به وزارت خارجه برای دومین بار خبر داد و گفت که در این احضار پاسخ مقتضی به پیام آمریکایی‌ها به وی ابلاغ شد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه (۱۵ دی ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره جزییات پیام آمریکا که روز جمعه سوئیسی‌ها به ایران تحویل دادند، عنوان کرد: چون جزییات نامه توسط آمریکایی‌ها منتشر نشد از بیان جزییات معذورم. نامه‌ای از سوی پامپئو وزیر خارجه آمریکا بود که خیلی خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک و بی ادبانه بود و ما هم بعدازظهر در سومین جلسه اضطراری که داشتیم آن نامه را بررسی و پاسخ آن را تهیه کردیم و با همان لحنی که شایسته مقامات آمریکایی‌ بود، پاسخ آنها را در سطح پایین‌تر از تصور آنها دادیم که فکر نکنند خبری است.(بیشتر بخوانید)

در پی ترور سردار شهید سلیمانی تاکنون ۲ بار کاردار و یک بار هم سفیر سوئیس به وزارت خارجه ایران احضار شده‌اند. در احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه که توسط سید عباس عراقچی صورت گرفت، ایران ضمن اعتراض شدید به رجزخوانی‌های اخیر دونالد ترامپ در حمله به ۵۲ مکان در ایران، تصریح کرد: ایران زیر بار هیچ تهدید یا ارعابی نخواهد رفت و قاطعانه آماده پاسخ‌گویی به هر تهدید یا اقدام علیه امنیت و تمامیت ارضی خود است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار