بر اساس آخرین آمار سازمان توسعه و تجارت، ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی ایران به کشور چین صادر می‌شود.
کد خبر: ۸۰۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 30 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: کارشناسان چینی معتقدند ایران با وجود تحریم‌های شدید، همچنان بازاری جذابی برای سرمایه‌گذاران، تجار، شرکت‌ها و فعالان اقتصادی چین است و عمده‌ترین دلایل این جذابیت را باید در امنیت فوق‌العاده، منابع طبیعی سرشار و برخورد خوب ایرانی‌ها جستجو کرد.

موضوع تجارت بین ایران و چین، در طول سالیان اخیر به میزانی عمیق و تقویت شده که امروز هر کالای خارجی موجود در ایران، در اذهان عمومی به تولید‌ کشور چین باز می گردد، صادرات فرش، صنایع دستی، سفال ایرانی و میناکاری از جمله مواردی است که ایران درصدد صادرات هر چه بیشتر آن به کشور چین است.

 

رشد ۱۱ درصدی صادرات غیرنفتی به چین

نتیجه تصویری برای مجید رضا حریری

مجید حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره وضعیت تجارت ایران و چین اظهار کرد: آمار ۱۰ ماهه سال میلادی ۲۰۱۹؛ نشان می‌دهد که مجموع حجم مبادلاتمان با چین کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود که امسال حدود ۳۰ درصد مجموع مبادلاتمان با چین، کم شود که یکی از دلایل اصلی آن ناتوانی در فروش  نفت است. حجم زیادی از مبادلات ما با چین، نفت، میعانات نفتی و گاز و پتروشیمی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد:، اما صادرات غیرنفتی ما به چین، ۱۱ درصد در همین محدوده زمانی (۱۰ ماه سال میلادی ۲۰۱۹) رشد داشته است و اگر نفت را می‌توانستیم مثل سالیان گذشته، به فروش برسانیم. حجم مبادلاتمان بسیار بالاتر می‌رفت. چرا که موضوع نفت موضوع مهمی در کل تجارت خارجی ماست.

حریری با اشاره به اینکه شاکله صادرات غیرنفتی ما به چین، مثل صادرات غیرنفتی ما به همه جای دنیاست، تصریح کرد: ما به عراق و افغانستان کالا‌های مصرفی می‌فروشیم؛ این در حالی است که به بقیه کشورها، عموما پتروشیمی، مواد معدنی، فلزی و غیرفلزی صادر می کنیم. به چین هم همانند سایر کشور‌های دنیا صادرات مواد اولیه و مواد معدنی، پتروشیمی و هم صادرات سنتی مثل زعفران و خشکبار و فرش و صنایع دستی هم صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش که تحریم پذیری آمریکا در کالای مصرفی به چین تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: به طور قطع، ما دچار مشکل فشار تحریمی هستیم، اما موضوعی که وجود دارد این است که ما قبل از تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱، در جریان برجام، تصویب و حتی زمان نقض برجام دوست و شریک تجاری مانند چین را از دست ندادیم.

وفاداری چشم بادامی ها به تجارت با ایران

حریری با اشاره به اینکه طی ۸ سال اخیر، در واردات و صادرات، چین شریک اول تجاری ما بوده است، افزود: هم اکنون بر اساس آخرین آمار سازمان توسعه و تجارت، ۲۵ درصد از صادرات غیرنفتی ما به چین صادر می‌شود. به عبارتی یک چهارم از صادرات غیرنفتی ما و همچنین یک چهارم از وارداتمان هم از چین است. یعنی کماکان چین، از نظر نسبی، روابطش با ایران، تغییری نکرده است؛ این در حالی است که قدر مطلق تجارت خارجی ما با همه جای دنیا، به شدت کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: آمارها طی ۲ یا ۳ سال اخیر نشان می‌دهد که ما در صادرات و واردات نفتی و غیرنفتی کاهش داشتیم و قاعدتا روی روابطمان با چین هم تاثیر گذار است. به غیر از بحث تحریم؛ محدودیت‌های بانکی و همچنین (اف آی تی اف) موضوعی است که بر کشور ما اثر گذاشته است.

در ادامه فریال مستوفی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران دراین باره گفت: بازار چین؛ همانند بازار‌های دیگر تحت تاثیر تحریم هاست، اما به هرحال این موضوع بستگی به این امر دارد که توافق بین ۲ کشور صورت گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه چین هم همانند سایرکشور‌ها از منظر سیستم بانکی دچار مشکل است، اظهار کرد:البته یک بانک کنلون، در موارد تحریمی با ایران کار می‌کند.

مستوفی در ادمه از مشکلات صادرات به چین گفت: هم اکنون با مشکلات تعهدات ارزی  روبه رو هستیم که این امر می‌تواند بر تجارت ایران و چین تاثیرگذار باشد.

در ادامه عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی تهران  درباره خط مشی مبادلات ایران و چین،  گفت: هم اکنون چین، یکی از شرکای اصلی در مسیر صادراتی ما بوده  مراودات خوبی بین کشور ما و چین شکل گرفته است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: هم اکنون مشکلات و معضلات زیادی (سیستم بانکی و...) بر اثر تحریم‌ها وجود دارد، اما کماکان این مراودات بین ما و چین پابرجاست.

آرگون با اشاره به اینکه (اف آی تی اف) می‌تواند شرایط را بدتر کند، تصریح کرد: متاسفانه با وجود تحریم‌ها بسیاری از کشور‌های دنیا، با سختی با ما در ارتباط هستند که امیدواریم از منظر کلان تحریم، این وضعیت بتواند در همه حوزه‌ها تاثیرگذار باشد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه امیدواریم توسعه فعالیت‌های دیپلماسی و قواعد بین المللی (اف آی تی اف) شرایط را سخت‌تر نکند اظهار کرد: حضور در اتحادیه ها، مجامع بین المللی می‌تواند گشایشی برای حل تامین و کالا‌های صادراتی کشور باشد.

آرگون در ادامه تصریح کرد: تمامی کشور‌ها باید به منظور افزایش تعاملات تجاری خود و با داشتن موقعیت استراتژیک در جهت سهولت معاملات گام بردارند.

چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین در نشست روابط اقتصادی بین ایران و چین که ۱۹ آذر در اتاق بازرگانی برگزار شد، گفت: چین به بزرگترین کشور اقتصادی و ذخیره ارزی تبدیل شده و این امر به دلیل در‌های باز تجارت آن است و امروز بین ۳۰ درصد در رشد اقتصادی جهان تاثیر دارد.

سفیر چین در ایران تصریح کرد: ما تحریم‌های یک جانبه ایران را محکوم می‌کنیم و معتقدیم اقتصاد ایران و چین در حال گسترش است و هجم مبادلات دو کشور به ۳۷ میلیارد دلار رسیده است و در ۱۰ ماه امسال هجم مبادلات ایران و چین به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

چانگ هوا بیان کرد: مبادلات فرهنگی و مردمی ایران و چین افزایش یافته است و چندی پیش وزیر گردشگری ایران به چین سفر کردند و در واقع این دو کشور از سرزمین‌های کهن است و با لغو ویزا شاهد افزایش سفر مردم چین به ایران هستیم و خواهیم بود.

وی تاکید کرد: چین با وجود تحریم‌ها روابط مشترک با ایران را حفظ می‌کند و برجام را قبول دارد و ما معتقدیم حفظ برجام به معنای حفظ قوانین بین‌المللی است و ما تا زمانی که برجام باشد ما از آن حمایت می‌کنیم.

چانگ هوا در پایان اظهار کرد: چین به بزرگترین کشور اقتصادی و ذخیره ارزی تبدیل شده و این به دلیل سیاست‌های در‌های باز است و امروز چین ۳۰ درصد در رشد اقتصادی در جهان تاثیر دارد و رئیس‌جمهور چین تاکید دارد سیاست در‌های باز ادامه دارد و ما از کشور‌های دوست تقاضا داریم همراه ما باشند.

گزارش از سحر آرام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار