روزنامه ملیت ترکیه در مقاله‌ای با اشاره به تلاش‌ها برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا نوشت او در قبال آنکارا به اندازه گذشته آزادی عمل نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۰۸۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 25 December 2019

ملیت: ترکیه چقدر می‌تواند به ترامپ اعتماد کند؟

به گزارش تابناک سمنان: روزنامه ملیت ترکیه در مقاله‌ای نوشت: پس از تصویب تحریم‌های کنگره آمریکا علیه ترکیه این سوال مطرح شده است که آیا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این تحریم‌ها را اجرا خواهد کرد؟ اجرای تحریم‌ها بر روابط ترکیه با آمریکا چه تاثیری خواهد داشت؟

در پاسخ به این سوالات باید به دو نکته مهم توجه کرد: نخست اینکه تصمیم به تحریم ترکیه از سوی مجلس نمایندگان آمریکا و سنای این کشور اتخاذ شده است و بخشی از قانون بودجه دفاعی جدید این کشور محسوب می‌شود. دونالد ترامپ نیز این قانون را امضا کرده و با امضای آن اجرای قانون بودجه دفاعی را تعهد کرده است. بر اساس قانون مذکور، اگر ترکیه همچنان بر خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس ۴۰۰ از روسیه اصرار کند، از طرح ساخت هواپیما‌های اف ۳۵ حذف و با برخی تحریم‌های نظامی و اقتصادی مواجه خواهد شد.

بی‌تردید ترامپ به این موضوع نیز توجه داشته است، اما این احتمال وجود دارد که وی ملایم‌ترین تحریم‌ها را انتخاب کند. بی‌تردید هر گامی که وی در این زمینه بردارد به صورت مداوم از جانب کنگره کنترل و با فشار‌های کنگره مواجه خواهد شد.

دوم اینکه مجلس نمایندگان آمریکا پس از تحقیقات و بحث‌های طولانی به روند استیضاح وی رای داده است. قرار است موضوع در سنای آمریکا بررسی شود و این روند نیز هفته‌ها به طول بینجامد. اگر سنای آمریکا به این روند رای مثبت دهد ترامپ از ریاست جمهوری عزل خواهد شد، اما احتمال چنین چیزی بسیار کم است. اما با توجه به اینکه سال ۲۰۲۰ میلادی در آمریکا سال انتخابات است و ترامپ نیز قصد دارد بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شود، این وقایع ترامپ را با ریسک بیشتری مواجه خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: تحولات اخیر نشان داد که ترامپ در خصوص ترکیه به اندازه گذشته آزادی عمل نخواهد داشت. وی به روابط با ترکیه بسیار اهمیت داد، روابط خوبی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برقرار و تلاش کرد اختلاف نظر‌ها را با توافق دو طرف حل کند. به این علت آنکارا در روابط با آمریکا بیشتر به ترامپ اعتماد کرد. در واقع در گذشته نیز ترکیه بیشتر ترجیح می‌داد از طریق توافق با دولت آمریکا کار‌ها را به پیش ببرد.

در سال‌های اخیر از مسئله قبرس تا مسئله ارامنه، از مسئله کمک‌های اقتصادی تا کمک‌های نظامی، در کنگره آمریکا همواره موضع‌گیری‌های علیه ترکیه مشاهده شد، اما رئیس جمهور آمریکا، وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا رفتار‌های واقع بینانه‌تری نشان دادند و از ترکیه حمایت کردند. دستگاه دیپلماسی ترکیه نیز با استفاده از جایگاه جغرافیایی و راهبردی ترکیه توانست حکومت آمریکا را در کنار خود قرار دهد.

در دوره ترامپ اختلافاتی میان رئیس جمهور و بخش‌های دیگری از حکومت آمریکا به صورت پی‌درپی روی داد. این دوگانگی نیز ترکیه را با دشواری‌های بیشتری مواجه کرد.

در انتهای این مطلب آمده است: بی‌تردید تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه در هر اندازه و شکلی که باشد تاثیرات ویرانگری بر روابط دو کشور خواهد داشت. آنکارا بار‌ها اعلام کرده است که در مسائل مختلف از جمله خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نخواهد شد و در خصوص هواپیما‌های اف ۳۵ نیز گزینه‌های دیگر را بررسی خواهد کرد لذا این تصور که تحریم‌ها آنکارا را وادار به زانو زدن کند خیال باطل است. بی‌تردید تحریم‌ها تنش‌های سیاسی و دشواری‌های اقتصادی را در پی خواهد داشت، اما نباید فراموش کرد که تدابیر احتمالی تریکه مانند بستن پایگاه‌های اینجرلیک و کوره جیک نیز آمریکا را در تنگنا قرار خواهد داد. اما مهم‌ترین موضوع این است که این وقایع ممکن است موجب تغییرات اساسی در سیاست خارجی و بر هم خوردن موازنه قدرت در منطقه در اوضاع پر تنش کنونی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار