یک سال از واژگونی اتوبوس دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات می‌گذرد و پرونده حادثه همچنان در حال بررسی است.
کد خبر: ۸۰۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 25 December 2019
به گزارش تابناک سمنان:  حوالی ساعت ۱۲ ظهر ۴ دی ماه سال گذشته  اتوبوسی در دانشگاه علوم و تحقیقات با گذر از پیچ  جاده ای دچار ترمز بریدگی شد و چپ کرد. به دنبال این حادثه ۹ دانشجو و راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند؛ البته در کنار جوانانی که آخرین سکانس تلخ زندگیشان سوار شدن بر اتوبوس مرگ و سقوط آن بود تعداد بسیاری از جوانان دیگر هم دچار مصدومیت‌های شدید شدند و لطمات جبران ناپذیری به آن‌ها وارد شد.
 
از همان دقایق ابتدایی سقوط اتوبوس مسئولان دانشگاه از جمله محمد مهدی تهرانچی در محل حادثه حاضر شدند و به دنبال ساماندهی اوضاع بودند؛ در همین حین تنها کاری که دانشگاه آزاد می‌توانست انجام دهد انتقال کشته شدگان به بیمارستان فرهیختگان و مصدومان به بیمارستان‌های سطح شهر بود؛ اتوبوس‌های قدیمی، جاده‌ ناهموار،‏ نبود گارد ریل مناسب و به طور کلی پیمانکاری نامناسب همگی دست به دست هم دادند تا در تقویم کشور چهارم دی ماه به عنوان حادثه‌ای خون‌بار ثبت شود.

ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان دانشگاه علوم و تحقیقات

پس از وقوع حادثه و از همان ساعات ابتدایی مسئولان دانشگاه به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی بر آمدند و تقصیر‌ها را به گردن پیمانکار انداختند و در همان روز ختم دانشجویان از خرید اتوبوس‌های جدید برای دانشگاه خبر دادند و به نوعی نوش‌دارو را پس از مرگ سهراب به جای آوردند.
 
نبود نظارت کافی به جاده‌های دانشگاه علوم و تحقیقات سال‌ها است که لرزه به تن دانشجویان انداخته و پیمانکار‌هایی که بدون هیچگونه نظارتی سالیان سال است اتوبوس‌های خارج از رده را وارد دانشگاه کرده‌اند همه و همه در وقوع این حادثه نقش داشته اند.
 
اتوبوس مرگ آخرین سکانس زندگی کشته شدگان دانشگاه علوم و تحقیقات/ دانشگاه آزاد به حکم بدوی پرونده اعتراض کرد

تنها ساعاتی پس از حادثه همه به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی برآمدند و دانشجویانی که همگی از اتوبوس‌ها شاکی بودند مقصر را هم دانشگاه و هم پیمانکار معرفی کردند آن‌ها روز ختم دوستان خود خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد گفتند که ما همگی از پیش به شما هشدار داده بودیم و بار‌ها داد زدیم و گفتیم که ناوگان اتوبوس مشکل دارد و ممکن است این جاده خطرناک جان ما را بگیرد، اما چرا به پیمانکار نظارت نکردید.

دستور دادستان کل کشور  برای مقابله با مقصران حادثه

پس از  واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم تحقیقات، حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور با حضور در محل تجمع دانشجویان واحد علوم تحقیقات وخطاب به دانشجویان داغدار از تشکیل پرونده برای این حادثه خبر داد و گفت: با عومل این حادثه برخورد قانونی می‌شود و من دادستان تهران را موظف کردم که درباره این حادثه تشکیل پرونده بدهد و به شما دانشجویان قول می‌دهم که نظارت کاملی را روی این پرونده داشته باشیم؛  مطمئن باشید در حمایت از دانشجویان جان‌باخته و مصدوم، وظیفه خود را کامل انجام می‌دهیم و حتما با مقصران برخورد خواهیم کرد.

 سپس وی طی دستوری از دادستان تهران خواست که به موضوع ورود کند و از جعفری دولت آبادی خواست باتوجه به خبر سقوط اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و کشته و زخمی شدن شماری از آنان، بازپرس مربوطه در محل حاضر شود و ضمن بررسی صحنه، موضوع را رسیدگی کرده و نتیجه آن را گزارش کند.

صدور رای بدوی دانشگاه آزاد پس از ۹ ماه 

خانواده‌های داغداری که جوانان خود را در حادثه‌ای ناگوار آن هم در دانشگاه از دست داده بودند برای التیام خاطر خود و آرام شدن داغ دلشان علیه دانشگاه آزاد شکایت کرده و حسام نواب صفوی را به عنوان وکیل خود معرفی کردند. 
 
از همان روز‌های ابتدایی که رسیدگی به پرونده آغاز شد نواب صفوی خبر‌های متعددی را درباره این پرونده مخابره کرد و نهایتا ۹ ماه پس از وقوع حادثه رای بدوی برای پرونده حادثه علوم و تحقیقات صادر شد که به موجب آن رضا مسعودی سرپرست دانشگاه آزاد به همراه پیمانکار اتوبوس‌ها  به سه سال حبس تعزیری محکوم شدند و  دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هم به مدت پنج سال  از انعقاد قرارداد حمل و نقل به صورت مستقل محروم شد.

البته به جز اتوبوس‌های از رده خارج شده مشکل نبود گارد ریل‌های کنار جاده هم از جمله مشکلات اساسی واحد علوم و تحقیقات به شمار می‌رود و پس از وقوع حادثه دانشگاه آزاد به کمک پلیس راهور کار ایمن سازی و نصب گاردریل‌های کنار جاده را آغاز کرد.

طراحی جاده‌ای کنار دانشگاه با تایید پلیس راهور و تصویب پلیس آغاز شد و به صورت علمی در بخش‌هایی از جاده که امکان نصب گارد ریل نبود از بتن استفاده شد.
 
اتوبوس مرگ آخرین سکانس زندگی کشته شدگان دانشگاه علوم و تحقیقات/ دانشگاه آزاد به حکم بدوی پرونده اعتراض کرد

اما همانطور که گفته شد صدور حکم دانشگاه توسط دادگاه بدوی صورت گرفته است و مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به آن اعتراض کرده‌اند، آن‌ها معتقدند که حکم صادر شده مورد تایید آن‌ها نیست و به همین دلیل درباره بخش‌های مختلف ان اعتراض صورت گرفته است.

طباطبایی معاون حقوقی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به حکم صادره برای حادثه سال گذشته دانشگاه علوم و تحقیقات اظهار کرد: حکم صادره توسط دادگاه هنوز قطعی نیست و در مرحله تجدید نظرخواهی قرار دارد.

معاون حقوقی دانشگاه آزاد ادامه داد: ما نسبت به مجازات برای اشخاص حقیقی و حقوقی این حکم اعتراض کرده‌ایم، زیرا بر اساس حکم علاوه بر پیمانکار رئیس واحد علوم و تحقیقات هم به ۳ سال حبس که ۲ سال آن تعلیق شد محکوم شده است، اما آقای مسعودی رئیس واحد در زمان وقوع حادثه هنوز سرپرست بوده و اصلا قرارداد پیمانکاری در زمان او به امضا نرسیده و به همین دلیل تقصیری متوجه او نیست.

وی با اشاره به حکم دانشگاه علوم و تحقیقات بیان کرد: واحد علوم و تحقیقات هم به مدت ۵ سال نباید خود به تنهایی قرارداد حمل و نقل به امضا برساند و باید تحت نظارت دادستان این کار انجام شود.

طباطبایی اظهار کرد: البته وکیل پرونده شکات متاسفانه صحنه قضاوت را با صحنه نمایش اشتباه گرفته و به دنبال القا اشتباه حکم است.
 
اتوبوس مرگ آخرین سکانس زندگی کشته شدگان دانشگاه علوم و تحقیقات/ دانشگاه آزاد به حکم بدوی پرونده اعتراض کرد

دیه کشته شدگان پرداخت شده است

حال یک سال از حادثه خون‌بار و سخت علوم و تحقیقات که سبب کشته شدن ۱۰ نفر و مصدومیت بیش از ۲۵ نفر شد می‌گذرد و هنوز پرونده این حادثه در دست بررسی است البته مسئولان دانشگاه آزاد می‌گویند که دیه کشته شدگان حادثه در همان زمان تحقیقات ابتدایی و در دادسرا به خانواده آن‌ها پرداخت شده است و برای صدور حکم باید توجه شود که پیمانکار در زمان ریاست قبلی کار خود را به درستی انجام نداده است.
 
البته از سویی دیگر وکیل پرونده بر این باور است که رئیس یک دانشگاه باید به تمام بخش‌های مختلف حتی اگر یک روز هم به سر کار آمده است نظارت داشته باشد؛ حال باید منتظر ماند و دید که نتیجه پرونده کشته شدگان دانشگاه علوم و تحقیقات چیست؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار