در راستای اجرای تکالیف ستاد اقتصاد مقاومتی و با کمک سازمان صمت معادن نیمه‌فعال و غیرفعال گیلان به عرصه تولید و اشتغال استان بازگردانده می‌شوند.
کد خبر: ۸۰۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 07 December 2019

 

تابناک / در کنار حفظ و صیانت از معادن بزرگ و فعال، موضوع احیاء مجدد و بازگردانی معادن نیمه‌فعال و غیرفعال گیلان به عرصه تولید و اشتغال استان از برنامه‌های بسیار مهم و کاربردی محسوب می‌شود که ستاد اقتصاد مقاومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت هم‌اینک به دنبال تحقق آن هستند.

در حال حاضر احیاء معادن کوچک مقیاس از جمله اقداماتی است که در استان گیلان با جدیت پیگیری می‌شود از سوی دیگر طبق گزارشات سازمان صمت ذخایر معدنی متنوعی در این استان وجود دارد که با بازنگری در برخی قوانین و با تعامل دستگاه‌های مرتبط می‌توان از این ظرفیت به نفع مردم گیلان استفاده کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت عنوان کرد: تشکیل کارگروه طرح احیاء معادن کوچک مقیاس نقطه عطفی برای از سرگیری فعالیت‌های معدنی گیلان محسوب می‌شود و امیدواریم با فراهم شدن مقدمات کار در راستای تحقق این هدف گام‌های مثبتی برداشته شود. 

فرهاد دلق‌پوش با تأکید بر اینکه برای افزایش فعالیت‌ها در حوزه معادن به تعامل و همراهی دستگاه‌های ذیربط و برخی از نهادها نیازمند هستیم تصریح کرد: تسهیل‌گری و اجرای دستورالعمل‌هایی برای رفع مشکلات فعالیت‌های معدنی و عمرانی از موضوعاتی است که انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

وی اصلاح و بازنگری در مصوبه‌ای که صدور پروانه بهره‌برداری برای معادن جدید را در سه استان شمالی کشور ممنوع کرده است را لازم و ضروری اعلام کرد و بیان داشت: اجرای پروژه‌های عمرانی ارتباط تنگاتنگی با فعالیت‌های معدنی دارند بنابراین اجرای چنین مصوباتی می‌تواند در مسیر آبادانی گیلان مانع ایجاد کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه با صدور مصوبه مذکور محدودیت‌های متعددی برای استفاده از ظرفیت معادن در این استان ایجاد شده است خاطرنشان کرد: یکی از بسترهای لازم برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تسهیل در دستورالعمل‌ها و قوانینی است که در مسیر توسعه اختلال ایجاد می‌کنند.

دلق‌پوش در مورد مراحل اعطای تسهیلات بانکی به معادن غیرفعال موجود در استان گیلان نیز اظهار داشت: پس از ارائه درخواست مربوطه به سازمان صمت استان گیلان و انجام بررسی‌های اولیه جهت فعال‌سازی این معادن موارد به کارگروه ملی احیاء معادن کوچک مقیاس اعلام و تسهیلات لازم به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در صورت سازنده بودن تعاملات و رفع موانع سرمایه‌گذاری در بخش معدنی فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه پیش‌قدم می‌شوند اظهار داشت: برای توسعه هر چه بیشتر گیلان و پیشبرد اهداف و برنامه‌های عمرانی استان باید از تمام ظرفیت‌های موجود از جمله معادن استفاده کرد.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر 10 هزار معدن در سطح کشور وجود دارد که طبق گزارشات موجود 4 هزار عدد از این معادن غیرفعال هستند.

آمارها نشان می‌دهد سالانه نزدیک به 400 میلیون تن انواع مواد معدنی از این معادن استخراج می‌شود که بالغ بر 60 تا 65 درصد آن مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار