تابناک / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گویی در خصوص وضعیت شیوع بیماری آنفلوانزا در گیلان توضیح داد.
کد خبر: ۸۰۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ 02 December 2019

 

تابناک / معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گویی در خصوص وضعیت شیوع بیماری آنفلوانزا در گیلان توضیح داد.

دکتر فردین مهرابیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گویی گفت: بیماری آنفولانزا یکی از بیماری های مسری است که در کنار سایر بیماری هایی که علائم شبیه به انفولانزا دارند مثل سرماخوردگی و عفونت های شبه انفولانزائی و... در فصول پاییز و زمستان شایع می شود .

وی افزود: طیف وسیعی از ویروس ها سبب مجموعه علائم سرماخوردگی مثل تب خفیف، سرفه، آبریزش بینی، بی حالی و درد عضلانی می شوند . عفونت های شبه انفولانزایی با علائم مشابه سرماخوردگی با شدت بیشتر و احتمال درگیری ریه، بروز می کنند.

دکتر مهرابیان با بیان این مطلب که عفونت های آنفولانزای انسانی با شروع ناگهانی تب و لرز و سایر علائم مشابه سرماخوردگی و عفونت های شبه انفولانزایی ها اما با شدت بیشتر، بروز می کند، خاطرنشان کرد: اهمیت تشخیص و شناسایی عفونت آنفولانزا از سندرم های مشابه فوق الذکر این است که آنفولانزا در افراد بالای 50 سال و کودکان زیر 5 سال و بیماران واجد بیماری های زمینه ای مثل دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و کبدی و بیماران نقص ایمنی، با علائم و عوارض شدیدتر و ناتوان کننده بروز کرده و در موارد نادری سبب مرگ خواهد شد. بنابراین تشخیص آنفولانزا از طریق گرفتن نمونه ( سواپ حلقی ) و آزمایش ژنتیکی ویروس انجام می شود و در صورت مثبت شدن آزمایشات تشخیصی تخصصی، درمان های لازم انجام خواهد شد.

دکتر مهرابیان با اشاره به اینکه پیش بینی شروع آنفولانزا امکان پذیر نیست، اذعان داشت: موج ابتلا به بیماری آنفولانزا، امسال در مقایسه با سال گذشته کمی زودتر و با سرعت بیشتری اتفاق افتاد . تیپ ژنتیکی انفولانزای سال گذشته در اغلب موارد از نوع H3N2 بود، در صورتیکه تیپ ویروس انفولانزا امسال اکثرا H1N1 می باشد. اگر چه هر دو تیپ در گروه ویروس های انفولانزای انسانی هستند، ولی تیپ امسال واجد خصوصیات سرایت سریعتر و بیشتر است و بنابر این موج آنفولانزای امسال زودتر و پرسر و صداتر ظاهر شد

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان حسب وظیفه ذاتی خود در حفظ و ارتقای سلامت جامعه در تمام حوزه های مختلف از ستادهای معاونت های بهداشتی و درمان و غذا و دارو و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی تا سطوح خانه های بهداشت با استفاده از تجارب سالهای گذشته کشور و جهان در برخورد با آنفولانزا، از اولین هفته مهرماه امسال در خصوصاجرای برنامه ها و سیاست های مراقبت، کنترل، نظارت، پایش و ارزیابی بیماری آنفولانزا و سایر اقدامات وسیع آموزشی در رده های مختلف سازمانی از بهورزان خانه های بهداشت تا متخصصین بیمارستان های سطح استان و فراهم سازی امکانات و تجهیزات مورد نیاز از داروهای ضد انفولانزای مربوطه تا تخصیص تخت ICU ایزوله جهت بستری بیماران انفولانزا در بیمارستان های استان اقدام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه، برگزاری کارگروه ها و جلسات متعدد تخصصی انفولانزا در معاونت های دانشگاه، شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های استان، مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی و پایگاه های سلامت شهری تا خانه های بهداشت در دورترین روستاهای استان، بیمارستان های دولتی و خصوصی و هماهنگی با سازمان نظام پزشکی و کلیه مطب ها و مراکز ارائه خدمات سلامت بخش خصوصی و سایر ادارات و نهادها و سازمان های مرتبط و همکار سلامت مثل دامپزشکی و آموزش و پرورش و بهزیستی و... را از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد و افزود: ارسال محتواهای آموزشی در خصوص راه های پیشگیری از سرایت ویروس انفولانزا، ارسال و آموزش برنامه های اجرایی و هماهنگی های درون سازمانی جهت پایش مستمر بیماران با علائم شبیه به آنفولانزا و در صورت لزوم ارجاع و بستری بیماران و انجام نمونه گیری جهت تشخیص موارد مثبت انفولانزا ( ابتلا به ویروس انفولانزا ) و اجرای پروتکل های درمانی تخصصی مربوطه و همچنین استفاده از پتانسیل صدا و سیما از طریق مصاحبه های تلویزیونی و رادیویی معاون بهداشتی دانشگاه و زیرنویس پیام های خودمراقبتی و استفاده از توانمندیهای رسانه های مجازی و مکتوب به منظور نشر آموزش های پیشگیری از سرایت انفولانزا و نصب بنرهای هشدار دهنده آموزشی و مراقبتی در مدارس و دبیرستان ها، دانشگاهها، ادارات، مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان ها و خانه های بهداشت و توزیع پوستر و بروشور و هماهنگی با سایر دستگاههای اجرایی استان از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی است.

دکتر مهرابیان در ادامه گفت: مراقبت و پایش مستمر آنفولانزای امسال که از ابتدای مهرماه شروع شد، تا کنون منجر به درمان سرپایی نزدیک به 1800 نفر و بستری 555 نفر که با علائم مشابه انفولانزا مراجعه کرده بودند، شد و در نتیجه پس از انجام آزمایشات تخصصی، 58 نفر مبتلا به ویروس انفولانزا تشخیص داده شدند و درمان تخصصی مربوطه انجام گرفت. متاسفانه علیرغم اقدامات درمانی، تعداد 6 نفر فوت شدند که اکثرا به علت مراجعه دیرهنگام و وجود بیماری زمینه ای بوده است.

معاون بهداشتی در پایان تاکید کرد: شستن مرتب دست ها جهت جلوگیری از انتقال ویروس از دست ها به مخاط بینی و دهان و چشم، خودداری از دست دادن و روبوسی با افراد دارای علایم سرماخوردگی ، پوشاندن دهان با دستمال تمیز در هنگام عطسه و سرفه و پرهیز از انجام این کار با دست ها، جدا کردن وسایل شخصی مثل قاشق و بشقاب و لیوان فرد بیمار از بقیه افراد خانواده، استفاده از ماسک برای بیماران، حفظ فاصله حداقل یک متری از دیگران هنگام سرفه و عطسه و جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو و پرهیز بیماران از حضور در محل کار و تردد های غیرضروری در اماکن عمومی از راهکارهای موثر برای مقابله با سرایت بیماری در جامعه می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار