تابناک / معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از احداث و بهره برداری از ۸۵ پروژه نمک‌زدایی با هدف پایداری و توسعه آب‌رسانی در کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 01 December 2019

 

دریا

 

تابناک / معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، از احداث و بهره برداری از ۸۵ پروژه نمک‌زدایی با هدف پایداری و توسعه آب‌رسانی در کشور خبر داد.

 شاهین پاکروح در گفت‌وگو با ایسنا، در حال حاضر ۸۵ پروژه تأسیسات نمک‌زدایی آب‌شیرین‌کن با ظرفیت ۱۷۵ میلیون مترمکعب در سال (۴۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز) در حال احداث و بهره‌برداری است، اظهار کرد: قرارداد این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به میزان ۱۷ هزار میلیارد ریال در ۱۱ استان کشور (استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، سمنان، البرز، گلستان، اصفهان، کرمان و ایلام) منعقد شده است.

به گفته وی، ۹۰ درصد این قراردادها مربوط به استان‌های حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: از مجموع این پروژه‌ها، ۲۵ پروژه با مجموع ظرفیت تولید ۲۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال ساخت و ۶۰ پروژه با مجموع ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداری است.

موضع دولت درباره تأسیس واحدهای آب شیرین‌کن

بر اساس این گزارش، برای تأمین آب برخی استان‌ها و کم‌رنگ‌تر شدن دغدغه کم آبی، استفاده از آب دریاها هم یکی از راه‌حل‌هاست. به گفته کارشناسان، با وضعیت کنونی خشکسالی و تغییر اقلیم موجود، چاره‌ای جز رفتن به سمت تأمین آب شیرین از محل آب دریا وجود نخواهد داشت، در این راستا نیز مطالعاتی که وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام داده، به تصویب رسیده و ابلاغ شده است که در فاز اول، آب مورد نیاز حاشیه صد کیلومتری جنوب کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر، به‌طور کامل از آب دریا تأمین شود و از آب‌های درون سرزمینی رفع نیاز شود.

در این راستا، اواسط سال گذشته بود که رئیس جمهوری بر این مساله تاکید کرده و گفته بود که ایران تقریباً در یک منطقه خشک قرار گرفته است و ما باید برای مردم به فکر آب باشیم؛ ایران هیچ مشکل آبی ندارد، بلکه مشکل تلاش و برنامه‌ریزی دارد. وی هم‌چنین گفته بود در جنوب و شمال آب داریم؛ چطور تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این آب استفاده می‌کنند و ما استفاده نمی‌کنیم و همه چشم ما به آسمان بوده که باران ببارد. خداوند منابع بزرگ آب را در کنار ما قرار داده و باید از آن‌ها استفاده کنیم.

به گفته او، در شمال باید همانند دیگر همسایگان از دریای خزر استفاده کنیم. در حالی که دیگران در حال بهره‌گیری از آب دریای خزر هستند اما ما معطل مانده‌ایم و تماشا می‌کنیم. کشورهای همسایه در دریای خزر، این همه آلودگی درست می‌کنند، به‌گونه‌ای که در ساحل خزر در مازندران، گیلان و گلستان لایه نفتی روی آب بسته شده است و ما استفاده مشروع‌مان از این دریا را به بهانه‌های بسیار جزئی که نادرست و ناصحیح است، انجام نمی‌دهیم.

همچنین اواسط سال گذشته، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اعلام کرد که در زمینه آب‌شیرین‌کن‌ها، ۱۴۲ قرارداد مشارکت بخش خصوصی با سرمایه‌ای بالغ بر ۷,۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و وزارت نیرو برنامه‌های ویژه‌ای را برای این موضوع در نظر گرفته است.

احداث و بهره‌برداری ۶۸ واحد نمک‌زدایی در جنوب کشور

بر این اساس، چندی پیش معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با اشاره به اجرای سیاست تأمین آب شرب نوار ساحلی جنوب کشور از دریا، به ایسنا گفته بود:در راستای این سیاست‌ها ۶۸ واحد تأسیسات نمک‌زدایی آب در نوار ساحلی جنوب کشور در حال احداث و بهره‌برداری است. به استناد بند الف ماده‌ی ۳۶ برنامه‌ی ششم توسعه، دولت مکلف است تا پایان اجرای برنامه، حداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق شیرین‌سازی آب دریا تأمین کند.

در حال حاضر در کشور ۶۲ واحد نمک‌زدایی آب با مجموع ظرفیت تولید ۲۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز در حال بهره‌برداری و ۲۵ واحد دیگر نیز با مجموع ظرفیت تولید ۲۳۶۲۲۰ مترمکعب در شبانه روز در دست ساخت است.

به گفته وی، از این تعداد ۶۸ واحد با مجموع ظرفیت تولید روزانه‌ی ۴۳۹ هزار مترمکعب در استان‌های واقع در حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند که از نظر تعداد ۲.۷۸ درصد و از نظر ظرفیت ۵.۸۸ درصد کل تأسیسات نمک‌زدایی آب شرب کشور را شامل می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار