گزارش اختصاصی تابناک:
پس از یک دوره رونق ۲ ساله دوباره بازار مسکن مهیای ورود به دوره‌ی رکود می شود.دوره ای که تجربه نشان می دهد حداقل انتظار از آن ۵ سال است.
کد خبر: ۸۰۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 28 November 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه،تامین مسکن یکی از مهمترین دغدغه های معیشتی آحاد جامعه است که این اهمیت سبب شده دولت ها با اجرای طرح هایی نظیر مسکن مهر و مسکن ملی منابع کلانی را صرف خانه دار کردن ‌خانوارها کنند.

در این بین بانک عامل یعنی بانک مسکن نیز تسهیلاتی را برای تامین مسکن در نظر گرفته است که از سال ۹۱ تا ۹۶ این تسهیلات نقش محرک را به جهت خروج از رکود و در بازه زمانی سال ۹۶ تا ۹۸ نقش حمایتی را بازی می کرد.

ابوالقاسم‌ رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن از کاهش قدرت تسهیلات بانک مسکن با توجه به افزایش های اخیر خبر داد و در این رابطه اظهار داشت:افزایش وام مسکن منجر به افزایش قیمت ها خواهد شد و سیاست بانک مسکن جلوگیری از افزایش قیمت مسکن است به همین دلیل مبلغ ریالی وام های مسکن قابل افزایش نیستند.


اما جدای اظهار نظر مدیر عامل بانک مسکن واقعیت این است که پس از یک دوره رونق ۲ ساله دوباره بازار مسکن مهیای ورود به دوره‌ی رکود می شود.دوره ای که تجربه نشان می دهد حداقل انتظار از آن ۵ سال است.


حال و هوای تقاضای مسکن در شرایط کنونی بر این قرار است که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهرستان کرمانشاه طی سال های ۹۲ تا ۹۵ در حدود ۱/۳۰۰/۰۰۰ تومان ثابت بود.از ابتدای سال ۹۶ تحرک بازار مسکن شروع شد و منجر به رسیدن قیمت به حدود ۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان در شرایط کنونی شد.


در رابطه با این موضوع با یکی از مشاورین املاک سطح شهر گفتگویی انجام شده است که با هم می خوانیم:
سال ۹۶ با افزایش قیمت ارز تقاضا برای خرید مسکن افزایش یافت.دلیل این افزایش تقاضا حفظ ارزش نقدینگی موجود بود که ترس از افزایش مداوم قیمت ارز سبب شد این سرمایه ها از بانک خارج و به سمت بازار مسکن هدایت شود.دلیل دیگر افزایش تقاضا ورود سوداگران به این بازار جهت منتفع شدن از طریق افزایش قیمت بود.


دلیل دیگر نیز کمبود آپارتمان ها و خانه های ویلایی به نسبت جمعیت است که سبب می شود با افزایش تقاضا این کمبود خود را بیشتر نشان دهد و قیمت ها بیشتر افزایش یابد.


واقعیت این است که هر چه تقاضای سوداگرانه مسکن طی سال های ۹۲ تا ۹۵ کمرنگ بود از سال ۹۶ به این سمت پررنگ و پررنگتر شده است.اما مطلب غیرقابل انکار این است که تقاضای سوداگرانه نمی تواند بدون پشتیبانیِ تقاضای مصرفی به مدت طولانی ، ادامه حیات دهد.


براین اساس و با توجه به اینکه هم اکنون نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار ، به حداکثر رسیده است تقاضای مصرفی به شدت تضعیف شده و به تبع انتظار می رود شاهد خروج اجباری سوداگران از بازار مسکن و استقرار بازار به سمت ثبات نسبی که میل به کاهش دارد باشیم.


در رابطه با همین موضوع حسام عقبایی عضو اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان داشت:زمستان و سردی معاملات به زودتر از سال های گذشته به بازار مسکن وارد شده است.سردی معاملات و رکود در این بازار از اواخر تابستان وارد بخش مسکن شده و پیش بینی ها حاکی از آن است که در آینده ای نزدیک بازار مسکن شاهد کاهش قیمت خواهد بود.قیمت ها در متراژهای بالا تا ۴۰ درصد و در متراژهای کوچک تا مرز ۳۰ درصد کاهش می یابد.


همچنین بهروز ناصری عضو اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه نیز از وجود رکود ۲ ماهه در بازار مسکن خبر داد و گفت: پس از افزایش سرسام آور قیمت ها، از ابتدای تابستان شاهد رکود ۲ ماهه در این بازار بودیم.از ابتدای شهریور ماه نیز فروشندگان از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کرده و این عمل سبب کاهش در این بازار شد.تداوم این کاهش تا آخر سال محتمل است و در صورت عدم بروز شوک جدید در نرخ ارز که بعید هم به نظر می رسد قیمت ها به تعادل خواهد رسید.


البته در نیمه دوم سال جاری ، حجم معاملات می تواند از سطح بسیار نازلِ تابستان بیشتر شود اما واقعیت این است که در شرایطی که طول دوره‌ی انتظار خرید مسکن در قله‌ی تاریخی خود به سر می برد ، تقاضای مصرفی از تقاضای سوداگرانه پشتیبانی نمی کند و انتظار التهاب مجدد بازار مسکن نداریم ، پس خریدارانی که در پایان دوره‌ی افزایش قیمت وارد این بازار شوند صاحب دارایی خواهند شد که قرار نیست تا چند سال بازدهی مناسبی داشته باشد.

در نهایت آنچه که از بازار مسکن به نظر می رسد این است که با خروج تقاضای مصرفی کاذب از بازار و همچنین کاهش تقاضای مصرفی حقیقی به دلیل عدم همخوانی پس انداز خانوار با قیمت های موجود و عدم پوشش قیمت ها توسط تسهیلات بانک مسکن حداقل باید منتظر یک دوره ۵ ساله رکود بود.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار