جعفر قنادباشی:
کارشناس مسائل بین الملل گفت: راهبرد ایران در برابر بی عملی اروپا مبتنی بر مذاکره و حساب باز نکردن روی وعده‌های طرف مقابل است.
کد خبر: ۷۹۸۹۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳ 21 November 2019

راهبرد ایران در ارتباط با جهان کناره نگرفتن از مذاکره است/ارتباط دنیای غرب به معنای تایید سیاست‌های آن‌ها نیست

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین المللدر گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به استراتژی ایران در برابر بدعهدی اروپا و تحریم‌های آمریکا، گفت: راهبرد ایران در برابر بی عملی اروپا در عرصه برجام کاهش مرحله به مرحله تعهداتمان است.

او افزود:راهبرد کشورما در عرصه عمل در عرصه توافق هسته ای کاهش تعهدات است که گام‌های منطقی هم برداشته شده و کمترین هزینه را برای کشور ما و در مقابل بیشترین فشار را به غربی‌ها وارد می‌کند. اما در عرصه‌های دیگر راهبردی که باید اتخاذ کنیم مبتنی بر کناره نگرفتن از مذاکره  و حساب باز نکردن روی وعده‌های طرف مقابل است.

قنادباشی تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران علاقمند به برقراری ارتباط باهمه کشور‌ها به غیر از اسرائیل و آمریکاست. اما در حال حاضر به دلیل تجارب بسیار خوبی که به دست آوردیم به هیچ وجه به وعده‌های غربی اعتماد نمی‌کنیم و در حوزه‌های منطقه‌ای سیاست هایمان وابسته به نظر طرف مقابل نیست.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپایی‌ها در روابط خود دچار ضعف شده‌اند، گفت: در اروپا انگستان و فرانسه بسیار ضعیف شده اند.البته آلمان تا اندازه‌ای خود را حفظ کرده است، اما این قول اقتصادی و کوتوله سیاسی معروف از آشوبگران داخل کشور ما دفاع کرده‌اند که نشان دهنده سطح پایین تفکر و نگاه آن‌ها به واقعیت هاست.

او اضافه کرد:اروپایی‌ها نمی‌توانند حلال مشکلات ما و دیگر کشور‌ها باشند. استراتژی ایران این است که با همه کشور‌های غربی و صنعتی رابطه داشته باشیم به شرطی که آن‌ها نخواهند ما را به یک گاو شیرده تبدیل کنند.

قنادباشی گفت: ما رابطه خود را با دنیای غرب حفظ می‌کنیم، اما این روابط به معنای تایید سیاست‌های آن‌ها نیست بلکه برای پیدایش زمینه‌ای برای رابطه با ملت‌هاست.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در چارچوب گسترش روابط و دوری از روابط خاص با یک کشور تلاش می‌کند و سعی دارد که تعاملات خود را حتی در اتحادیه اروپا با همه کشور‌های اروپایی که منافع ما را هم مد نظر قرار می‌دهند، ارتقا دهد و این تصور که اتحادیه اروپا تنها از سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس تشکیل شده یک اشتباه است، به ویژه که اکنون کشوری مانند انگلیس خود دچار بحران برگزیت است که طی دو سال و نیم گذشته دو نخست وزیر را از دست داده و احتمال سقوط بوریس جانسون هم وجود دارد، بنابراین می‌توان گفت این کشور از جهت هویت در اتحادیه اروپا دچار مشکل است. فرانسه هم در مقابل جمهوری اسلامی ایران بسیار بد عهد بوده و به هیچ یک از تعهداتی که طی سالیان دراز با ایران بسته وفادار نبوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار