آیا مدیرکل ارشاد گیلان تنها مدیرکل نشریات مکتوب است؟!
تابناک / چندی پیش بود که گزارشی از دریافت های چند ده میلیونی مدیرعامل فعلی و اسبق خانه مطبوعات یعنی کریم خوسندی و ابراهیم بهمنی جلالی در سایت های استانی منتشر شد.
کد خبر: ۷۹۷۲۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 14 November 2019

تابناک / چندی پیش بود که گزارشی از دریافت های چند ده میلیونی مدیرعامل فعلی و اسبق خانه مطبوعات یعنی کریم خوسندی و ابراهیم بهمنی جلالی در سایت های استانی منتشر شد.

 

چرا در 6 سال گذشته کمک های نقدی تنها در بین نشریات مکتوب استان گیلان توزیع گردیده و توجهی به هزینه های رسانه های مجازی نشده است؟! / اسنادی از نحوه توزیع کمک بلاعوض 235 میلیون تومانی ارشاد گیلان به خانه مطبوعات!

 

در این گزارش آمده بود که این دو تنها در سال 1397 بیش از 181 میلیون تومان به صورت نقدی از وزارت ارشاد دریافت کرده اند!

حالا اما اسنادی منتشر شده است که نشان می دهد چگونه ارشاد گیلان 235 میلیون تومان را به صورت بلاعوض در واپسین روزهای سال 1397 در اختیار خانه مطبوعات قرار داده است. هدف از پرداخت این مبلغ کلان به خانه مطبوعات گیلان، توزیع آن در بین رسانه ها به منظور حمایت از نشریات فعال ذکر گردیده است. 

در سند کریم خورسندی، مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان در نامه ای خطاب به فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد گیلان از او می خواهد تا به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، مبلغ 235 میلیون تومان به صورت بلاعوض با هدف کمک به نشریات فعال استان در اختیار خانه مطبوعات گیلان قرار گیرد. 

 

 

نامه خورسندی به فاضلی، منجر به انعقاد تفاهم نامه ای یک روزه در تاریخ 28 اسفند 97 می شود. یعنی دقیقا آخرین روز اداری سال 97! اینکه تاریخ انعقاد این تفاهم نامه دقیقا مصادف با آخرین روز کاری سال 97 گردیده، عجیب به نظر می رسد. عجیب تر آن که مدت زمان تفاهم نامه تنها یک روز یعنی از 28 اسفند 97 لغایت همان روز است! 

در بند 1-5 این تفاهم نامه آمده است که کلیه هماهنگی ها و تهیه لیست نشریات فعال در استان در راستای انجام موضوع تفاهم نامه به عهده موسسه (خانه مطبوعات) می باشد. این بند در حالی در تفاهم نامه گنجانده شده که بارها بر این موضوع که خانه مطبوعات گیلان، تنها یک تشکل غیرصنفی بوده و نماینده تمام جامعه رسانه ای محسوب نمی شود، تاکید گردیده است!

چرا ارشاد گیلان به عنوان نهاد متولی مطبوعات مکتوب و مجازی، خود وظیفه توزیع کمک های نقدی در بین رسانه ها را بر عهده نگرفته و این چنین دست خانه مطبوعات را در توزیع این مبلغ باز گذاشته است؟! چرا این کمک نقدی تنها در بین نشریات مکتوب استان توزیع گردیده و توجهی به هزینه های نشریه های مجازی نشده است؟! حالا که مسئولین خانه مطبوعات گیلان تصمیم بر توزیع این مبلغ کلان تنها در میان نشریات مکتوب استان گرفتند، چرا مدیرکل ارشاد گیلان مخالفتی با این موضوع نداشته است؟ آیا فاضلی تنها مدیرکل نشریات مکتوب استان محسوب می گردد و منابع بیت المال می بایست تنها صرف واریز به حساب نشریات مکتوب شود؟ به راستی میزان مخاطب کدام یک در استان بیشتر است؟ نشریات مکتوب یا مجازی؟!

اگرچه این مبلغ کلان تنها به نشریات مکتوب اختصاص یافته اما در نحوه توزیع بین همین رسانه های مکتوب هم موارد قابل تاملی به چشم می خورد: 

1. در لیستی که منتشر شده، دو بار نام کریم خورسندی تکرار شده است. یک بار به عنوان صاحب امتیاز نشریه "سوال و جواب" و بار دیگر به عنوان صاحب امتیاز نشریه "گلچین امروز". جالب آن که هر دوی این نشریات بیشترین سهم را از این 235 میلیون تومان داشته اند! یعنی هر یک به تنهایی 16 میلیون و در مجموع 32 میلیون! قابل تامل آن که از میان 111 نشریه موجود در این لیست، سهم هیچ نشریه ای بیشتر از 16 میلیون تومان نبوده است! 

2. پس از دو نشریه "سوال و جواب" و "گلچین امروز" که در این لیست نام کریم خورسندی به عنوان صاحب امتیاز آن ها قید گردیده و چند نشریه دیگر که بیشترین سهم را از این مبلغ داشته اند، روزنامه "نسیم" به صاحب امتیازی ابراهیم بهمنی جلالی، مدیرعامل اسبق خانه مطبوعات با سهم 13 میلیون تومانی پیشتاز است. 

3. در گزارش پیشین آمده بود که نشریات متعلق به خورسندی و بهمنی جلالی در سال 1397 بیش از 181 میلیون تومان به صورت نقدی از وزارت ارشاد دریافت کرده اند که با احتساب دریافتی 45 میلیون تومانی نشریات مرتبط با این دو از این 235 میلیون تومان کمک بلاعوض اداره کل ارشاد گیلان که تفاهم نامه آن در واپسین روز 97 منعقد گردیده و جمع آن با 181 میلیون تومان قبلی (اگر بتوان این 45 میلیون تومان را با توجه به انعقاد تفاهم نامه در سال 97، جز دریافتی های همان سال محسوب کرد) باید گفت نشریات مرتبط با مدیرعامل فعلی و اسبق خانه مطبوعات گیلان در سال 97، تنها از وزارت ارشاد 226 میلیون تومان دریافتی داشته اند! 

4. در این لیست موارد ابهام برانگیز دیگری هم به چشم می خورد. مثلا نام کریم خورسندی به عنوان صاحب امتیاز نشریه "گلچین امروز" قید گردیده که با مراجعه به سامانه جامع رسانه های کشور نام صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه "گلچین امروز"، مسعود گیاهی سراوانی بوده و هیچ نامی از کریم خورسندی به چشم نمی خورد! با این حال در لیستی که به دست خبرنگار خزرآنلاین رسیده، نام کریم خورسندی به عنوان صاحب امتیاز "گلچین امروز" و شماره حساب متعلق به او برای پرداخت مبلغ، قید شده که در صورت واریز مبلغ تخصیص یافته این نشریه به حساب کریم خورسندی، آیا این موضوع مورد توجه بازرس قرار گرفته است؟ البته همین نشریه با میزان 16 میلیون تومانی در کنار نشریه "سوال و جواب" از معدود نشریاتی بوده اند که بیشترین سهم را از این 235 میلیون داشته اند. 

 

خزر/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار