تابناک / عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بررسی مواد ارجاعی لایحه مالیات بر ارزش افزوده هفته دیگر در این کمیسیون به پایان می‌‌رسد و لایحه به زودی جهت بررسی و تصمیم‌گیری نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع داده می‌شود.
کد خبر: ۷۹۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴ 12 November 2019

تابناک / عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بررسی مواد ارجاعی لایحه مالیات بر ارزش افزوده هفته دیگر در این کمیسیون به پایان می‌‌رسد و لایحه به زودی جهت بررسی و تصمیم‌گیری نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع داده می‌شود.

محمود شکری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، آخرین وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده و اقداماتی که تاکنون درباره آن انجام شده ‌را برشمرد و اظهار داشت: روند بررسی مواد ارجاعی لایحه مالیات بر ارزش افزوده تا هفته دیگر در کمیسیون اقتصادی به پایان می‌رسد و لایحه مذکور جهت تعیین تکلیف به صحن علنی مجلس وارد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برخی از مواد لایحه مالیات بر ارزش افزوده در چندین نوبت در این کمیسیون مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گرفته است عنوان کرد: در جلسه دیروز 20 آبان کمیسیون اقتصادی مجلس با سرفصل لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مورد مواد باقی‌مانده آن تصمیماتی توسط اعضا اتخاذ شد.

شکری در پاسخ به این پرسش که مجلس و کمیسیون اقتصادی به دنبال تحقق چه هدف یا اهدافی از طریق لایحه مالیات بر ارزش افزوده هستند تصریح کرد: کارکرد اصلی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در واقع اخذ مالیات از زنجیره نهایی یعنی مصرف‌کننده است بنابراین با نهایی شدن این لایحه گام مهمی در راستای عدالت مالیاتی برداشته می‌شود.

بیشتر بخوانید

خرید و فروش آنلاین طلا قانونی است؟/درخواست مجدد طلافروشان برای حذف مالیات ارزش افزوده

نقش 500 میلیون حساب بانکی در تشدید فرار مالیاتی

90 هزار میلیارد تومان فرار و معافیت مالیاتی داریم/60درصد پزشکان هنوز از مالیات فراری‌‎اند

وی با تأکید بر اینکه هم‌اینک در بسیاری از کشورهای دنیا مالیات بر ارزش افزوده در حلقه نهایی آن یعنی مصرف کالا محاسبه می‌شود ابراز داشت: در کشور ما این روند اخذ مالیات بر ارزش افزوده به صورت معیوبی در حال اجرا است و به جای تمرکز بر حلقه آخر یعنی مصرف‌کننده نهایی محصول، از تولیدکنندگان مالیات اخذ می‌شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس عدم پرداخت درست و سیستمیک مالیات در سایر حلقه‌های موجود در زنجیره تولید تا مصرف را یکی از ضعف‌های سیستم مالیاتی کشورمان دانست و گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صورت نهایی شدن و اجرا می‌تواند جلوی این روند غیرکارشناسانه را بگیرد و عدالت لازم را برقرار سازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جزئیات بیشتری از لایحه مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در این کمیسیون در حال بررسی است افزود: طبق این لایحه تولیدکننده و واردکننده مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند در عوض مالیات پرداختی را با مالیات دریافتی تهاتر کرده و این مالیات تنها از مصرف‌کننده نهایی اخذ می‌شود.

شکری در مورد موضوع اعمال معافیت‌های مالیاتی که در سیستم اقتصادی کشورمان وجود دارد نیز توضیحاتی ارائه داد و خاطرنشان کرد: در بحث معافیت‌های مالیاتی که یکی دیگر از سرفصل‌های مورد تأکید کمیسیون اقتصادی مجلس است یکسری تغییراتی ایجاد شد تا جایی‌ که برای برخی از معافیت‌ها نیز نرخ ترجیحی قائل شده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه نتیجه نهایی بحث معافیت‌های مالیاتی نیز در جلسه هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلس مشخص می‌شود عنوان کرد: با توجه به اهمیت بحث شفاف‌سازی اقتصادی در سیستم مالیاتی کشور، معافیت‌های قائل شده در چرخه کارشناسی مجلس قرار گرفت تا اطلاعات این ردیف‌ها برای سازمان امور مالیاتی کاملاً روشن شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت اعمال کنترل در روند صدور معافیت‌های مالیاتی و نظارت بر نحوه فعالیت آن از حیث مالی و اقتصادی تأکید کرد و اظهار داشت: اگر سیستم مالیاتی کشور به وظیفه بسیار خطیر خود در حوزه اخذ عادلانه و قانونی مالیات‌ها عمل کند منبعی مطمئن جهت کسب درآمد پایدار برای کشور تأمین می‌شود.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار