تغییرات صورت گرفته در ارکان اجرایی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شرایط را برای جلب اعتماد فوتبال شهرستان‌ها زیاد کرده است.
کد خبر: ۷۹۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ 12 November 2019
 
فوتبال دوقطبی در فدراسیون به حاشیه می‌رود

تغییرات صورت گرفته در ارکان اجرایی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ شرایط را برای جلب اعتماد فوتبال شهرستان‌ها زیاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اتفاقات جنجالی بازی فینال جام حذفی بین پرسپولیس و داماش گیلان سرانجام کار دست سعید فتاحی مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ داد تا او بعد از مدت‌ها بحث و حاشیه بر سر ابقا یا عدم حضورش در این سازمان در نهایت از کار برکنار شود. بعد از تاخیر غیرمنتظره بازی فینال و اعتراضاتی که به نوع چیدمان هواداران فوتبال انجام گرفت فتاحی به عنوان مسئول کمیته برگزاری مسابقات به نوعی از کار خودش تعلیق شد، اما او همان زمان هم به صورت غیرعلنی به کار خودش ادامه می‌داد و داستان تعویق آغاز رقابت‌های لیگ نوزدهم و استانداردسازی استادیوم‌های میزبان لیگ برتر موضوعی بود که از جانب فتاحی به صورت کامل پیگیری می‌شد و او حتی در همان دورانی که با محرومیت چند ماهه و تعلیقی هم روبرو شده بود به عنوان نفر اول سازمان لیگ مشغول فعالیت بود و توجهی به اعتراض افکار عمومی هم نداشت.

البته هنوز اظهار نظر صریحی از سوی مدیران فدراسیون‌نشین در ارتباط با قطع همکاری سعید فتاحی صورت نگرفته، اما به نظر می‌رسد که قائم به فرد بودن فتاحی و تصمیمات یک نفره او در حوزه برگزاری مسابقات فوتبال یکی از دلایل اصلی این جابجایی مدیریتی بوده است. در اخبار رسانه‌ها اینطور گمانه‌زنی شده که اختلاف فتاحی با رئیس هیئت فوتبال خوزستان که خودش عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم بوده یکی از دلایل اصلی این اتفاق بوده، ولی به هر حال مرد همیشه در صحنه حواشی و جنجال‌های کمیته برگزار مسبقات فوتبال از کار خودش خداحافاظی کرد و باید دید که بر اساس سابقه قبلی پست جدید فتاحی در فوتبال ایران چه خواهد بود. جانشین فتاحی یعنی سهیل مهدی هم یک مدیر در سایه فوتبال ایران بوده و در شرایط فعلی نمی‌توان نسبت به عملکرد او اظهار نظری داشت.

انضباط فدراسیون بیست می‌شود

اما تغییر دیگر در ارکان اجرایی فدراسیون فوتبال که آن هم غیر مننتظره بود و استقبال جامعه فوتبالی را به دنبال داشت؛ جدایی رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود که در این سال ها با تصمیماتی عجیب و غریب  و یک شبه که ردپایی از کمک به دو تیم استقلال و پرسپولیس در آن دیده می‌شد صدای اعتراض ۱۴ تیم لیگ برتری را بلند کرده بود.

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال با ارسال نامه ای در پاسخ به تقاضای مجدد دادگستری استان تهران با عنایت به مسئولیت جدید اسماعیل حسن زاده در آن نهاد با استعفای وی از ریاست کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال موافقت کرد. این موضوع در ابتدا در شهریور ماه گذشته با مخالفت رییس فدراسیون همراه شد، اما در ادامه با درخواست دوباره دادگستری استان تهران در مهر ماه با موافقت روبرو و ریاست فدراسیون شد. جدایی اجباری حسن‌زاده در شرایطی صورت گرفت که این پست در طی سالیان اخیر همیشه حساسیت بسیار زیادی داشته و به طور معمول تصمیماتی که برای جریمه تیم‌های پرطرفدار تهران گرفته شده با مصلحت اندیشی همراه بوده و به نوعی عامل اجرای تبعیض در فوتبال ایران بوده است.

اسماعیل حسن‌زاده به عنوان رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این چند سالی که این وظیفه را بر عهده داشت، تلاش کرد تا انگ تبعیض فوتبالی را از سر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بردارد با این وجود توصیه‌های بالادست و فشار هواداران گاهی اوقات باعث می‌شد تیم‌های شهرستانی در مقایسه با سرخابی‌ها حق خودشان را از این کمیته نگیرند.

البته بعد از جدایی فتاحی و حسن‌زاده به نظر می‌رسد که تغییر دیگری هم در راه است و مرتضی تورک رئیس کمیته اخلاق که در مدت حضورش در این کمیته آرای جنجالی زیادی صادر کرده بود، درخواست استعفایش را به رئیس فدراسیون فوتبال ارائه کرده و منتظر موافقت نهایی با آن است.

تورک در مدت حضورش در کمیته اخلاق بارها با فدراسیون فوتبال بر سر آرایی که در این کمیته صادر کرده بود، به چالش خورد. آخرین و مهمترین رایی که کمیته اخلاق منتشر کرد که از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته استیناف وتو شد، محرومیت حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ و سعید فتاحی مسئول کمیته برگزاری مسابقات این سازمان بود.

کمیته تحت نظر تورک همچنین پیش از این علی کفاشیان و عباس ترابیان رئیس سابق فدراسیون و رئیس پیشین کمیته بازاریابی را به دلیل تخلفات رخ داده در پرونده ام.پی.سیلوا پنج سال محروم کرده بود. به هر حال این تغییرات می‌تواند تفکرات جدید و دور از تبعیضی را به ارکان اجرایی و انضباطی فدراسیون فوتبال اضافه کند و فضای بی اعتمادی تیم‌های شهرستانی را به فدراسیون فوتبال کم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار