وقتی تعادل زمین به هم میخورد
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در اصفهان گفت: تغیرات اقلیمی، خشکسالی و برداشت‌های بیش از حد از آب خوانها، تعادل زمین را بر هم زده و فرونشست دامن گیر کشور شده است.
کد خبر: ۷۹۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 11 November 2019

علیرضا شهیدی با اشاره به اینکه در اتحادیه اروپا در ازای هر 4 میلی متر فرونشست حالت بحرانی اعلام می شود گفت: این در حالی است که در کشور ما تا چند ده سانتیمتر در سال فرونشست داریم و هنوز شاهد اقدامات جدی نیستیم.

معاون وزیر صمت افزود: برای درمان فرونشست دیگر دیر شده است اما می توان با اقدامات فوری از رشد آن جلوگیری کرد.

وی گفت:با استفاده از تصاویر ماهواره ای پدیده فرونشست کشور را رصد کرده ایم تا به الگویی برای کنترل آن برسیم و برشهای استانی آن را در اختیار استان‌ها قرار دهیم.

استاندار اصفهان هم در این نشست هم با توجه کمبود مواد اولیه و خوراک برای ذوب آهن و فولاد مبارکه از معاون وزیر خواست تا برای ادامه حیات این شرکت بزرگ، فرایند اکتشافات معادن از جمله سنگ آهن تسریع شود.

عباس رضایی از سازمان صمت خواست تا اقدامات جدی تری را برای جلوگیری از خام فروشی صورت دهد و بخش خصوصی که معدن در اختیار دارد، تولیداتش به ذوب آهن و فولاد مبارکه بفروشند.

وی با بیان اینکه فرونشست دشت‌های استان به بحران رسیده و باید در اولویت رسیدگی باشد افزود :برای کنترل این امر اقدامات جهاد کشاورزی و آب منطقه ای از جمله تغییر الگوی کشت و بستن چاه های غیر مجاز بسیار مهم است.

استاندار گفت: در کنار اقدامات انجام شده جریان همیشگی آب در زنده رود می تواند کمک فراوانی به کنترل فرونشست دشت‌های اصفهان بکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار