تابناک / سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه، در بیانات حساب کاربری خود در یکی از شبکه های اجتماعی بیان کرد: چهار شهر ایران به شبکه‌ی شهرهای خلاق جهان پیوستند.
کد خبر: ۷۹۴۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ 06 November 2019

تابناک / سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه، در بیانات حساب کاربری خود در یکی از شبکه های اجتماعی بیان کرد: چهار شهر ایران به شبکه‌ی شهرهای خلاق جهان پیوستند.

 

وی در ادامه تشریح کرد: چهار شهر اصفهان، بندرعباس، رشت و سنندج به شبکه‌ شهرهای خلاق جهان پیوستند. این مجالی تازه برای ایران است تا با استفاده از تجربیات جهانی، شهرها و داشته های خود را هر چه بیشتر و بهتر به جهانیان معرفی کند.

شهرهای نام برده شده، هر کدام در یک زمینه به این شبکه پیوسته اند؛ سنندج در حوزه‌ی موسیقی، بندر عباس درحوزه‌ی صنایع دستی و هنرهای مردمی، رشت در حوزه‌ی غذا و اصفهان در زمینه‌ی صنایع دستی.

ثبت چهار شهر ایران در یونسکو

درباره‌ی شبکه‌ شهرهای خلاق جهان چه می دانید؟

در سال ۲۰۰۴ برای ایجاد ارتباط بین شهرهایی که هرکدام از عاملی برای خلاقیت استفاده کرده بودند ایجاد شد. ۱۸۰ شهر این شبکه را ایجاد کرده اند و به منظور افزایش خلاقیت در شهرها و بهبود صنایع فرهنگی در دو سطح ملی و جهانی تلاش می کنند. شبکه‌ شهرهای خلاق، هفت حوز‌ه‌ی خلاقیت را پوشش می دهد: صنایع دستی، هنرهای سنتی، رسانه، فیلم، طراحی، غذا، ادبیات و موسیقی.

این شبکه با همکاری یونسکو می کوشد تا علاوه‌بر شناسایی خلاقیت در شهرها به عنوان اهرمی برای پیشرفت، نوآوری را نیز پرورش دهد.

از شهرهای خلاق یونسکو چه می دانید

یک شهر چطور عضوی از شبکه‌ شهرهای خلاق جهان می شود؟

فرآیند ارسال درخواست به عهده‌ی شهرداری است. البته این تنها به معنای پر کردن یک فرم و ارسال آن نیست. بلکه عضویت در شبکه‌ شهرهای خلاق یونسکو به معنای یک تعهد بلندمدت و دائمی برای رسیدن به اهداف مشترک است. این مسئولیت درمورد شهرهای نامزد شده سنگین تر است و در جلسات سالانه، گزارش عملکرد شهرها در این مورد ارائه می شود.

در ادامه نیز، شهر باید طی چهار سال پروژه ها و سیاست هایی را طرح ریزی کند که اهداف آن را به عنوان یک شهر خلاق در آینده ارائه دهد.

چطور شهری از شهرهای خلاق یونسکو می شود

شهر تاریخی اصفهان، عضو شبکه‌ی شهرهای خلاق یونسکو

سپاهان یا اصفهان که در شبکه شهرهای خلاق جهان قرار گرفته، همواره یک شهر مهم در تاریخ کشورمان بوده است. صنایع دستی این شهر، نمادی از هنر و فرهنگ ایران زمین به شمار می آمده و در این زمینه پیش‌قراول شهرهای کشورمان به حساب می آید. اصفهان که به تازگی عضویت در شبکه‌ی شهرهای خلاق یونسکو را تجربه می کند، مملو از صنایع دستی منحصر به فرد است. ما در ادامه به برخی از این هنرها می پردازیم:

میناکاری: این هنر شامل نقاشی بر روی مس است. میناکاری می تواند بر روی سفال یا شیشه هم انجام شود. در مغازه های صنایع دستی اصفهان، یکی از سوغاتی هایی که همیشه می توانید پیدا کنید، میناکاری ها است.

خاتم‌کاری: قدمت این هنر دستی، به دوران صفویه باز می گردد. خاتم، ترکیبی است از چند ضلعی هایی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و جنس آن ها از چوب یا مواد دیگر است. با استفاده از این هنر، استادان اهل فن از جعبه های کوچک تا گلدان های بزرگ می سازند. نمونه هایی از این هنر ایرانی اکنون در بعضی موزه های جهان به نمایش در می آید.

شهر تاریخی اصفهان

قلم زنی: قلم زنی که از قدیمی ترین هنرهای تاریخی بشری است، از صنایع دستی پرطرفدار اصفهان است. پیشینه‌ی قلم زنی را به حجاری های انسان های بدوی روی دیواره‌ی غارها نسبت داده اند. این هنر روی انواع سطوح مثل طلا، مس، برنج، نقره و سایر فلزات قابل انجام است.

مینیاتور: این هنر که نام آن از یک عبارت فرانسوی گرفته شده، به معنای طبیعت در ابعاد کوچک است که به آن نگارگری نیز می گویند. دلیل نام گذاری این هنر، نقاشی ظریف در ابعاد کوچک است که معمولا از ترسیم کشیده می شود.

فیروزه کوبی: از هنرهای به نسبت جدید است که ابتدا در مشهد انجام میشد اما بعدها به اصفهان آورده شد و امروزه فیروزه کوبی های این شهر از شهرت زیادی برخوردار است.

صنایع دستی این شهر تاریخی منحصر به این ها نیست و شامل قلمکاری، معرق کاری و چندین و چند هنر دیگر می شود که مجال نیست تا در این مقاله به همه‌ی آن ها بپردازیم. اگر درباره‌‌ی این شهر تاریخی و مهم ایران کنجکاو شده اید و قصد دارید به آن پیشنهاد می کنیم تور اصفهان الی گشت را امتحان کنید.

گرمای جنوب، در عمق هنر اهالی بندر عباس

بندرعباس در شبکه‌ شهرهای خلاق جهان قرار گرفته است. مردم جنوب به خونگرمی معروفند و این حس خوب را به سازه هایشان نیز منتقل می کنند. در ادامه به معرفی برخی صنایع دستی این بندر مهم کشورمان می پردازیم:

حصیربافی: یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی بندرعباس، حصیربافی است. حصیرها که از درختان نخل تهیه می شوند، در این شهر فراوانند. مردم هنرمند بندرعباس، از حصیرها وسایل مختلفی می سازند که از جمله ی آن می توان به انواع سبدها، زیلو، کلاه و غیره اشاره کرد.

سفالگری: در این شهر، سفالگری اهمیت زیادی دارد. برای مثال نوعی کوزه‌ی آب به نام جهله وجود دارد که از ظروف مورد استفاده‌ی اهالی است و برای موارد مختلفی استفاده می شود.

بندرعباس از شهرهای خلاق یونسکو

سنندج در حوزه‌ی موسیقی و رشت در حوزه‌ی غذاهای محلی در شبکه‌ شهرهای خلاق جهان از نظر یونسکو ثبت شده اند. امیدواریم با استفاده از ظرفیت های شهرهای تاریخی و دیدنی کشورمان، شهرهای بیشتری از ایران در این فهرست قرار بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار