تابناک / همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اماکن مذهبی سراسر گیلان رخت عزا بر تن کرده و عزادار سالروز شهادت این امام بزرگوار است.
کد خبر: ۷۹۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱ 06 November 2019

تابناک / همزمان با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اماکن مذهبی سراسر گیلان رخت عزا بر تن کرده و عزادار سالروز شهادت این امام بزرگوار است.

 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، همزمان با فرا رسیدن ۸ ربیع‌الاول، سالروز شهادت امام حسن عسكری(ع)، مراسم‌های سوگواری از شب گذشته تا کنون در اماكن مذهبی شهرستان‌های گیلان در حال برگزاری است.

 

این مراسم‌ها در شب گذشته با محوریت مساجد و بقاع متبركه اجرا شد و از امروز به صورت دسته‌های عزاداری خیابانی در حال برگزار شدن است.

 

مبلغان اعزامی به مساجد و هیئت‌های مذهبی استان در این مراسم معنوی به بیان نكاتی درباره مناقب و زندگی امام حسن عسكری(ع) پرداختند.

 

یازدهمین پیشوای متقیان، امام حسن عسکری(ع) در سال 232 ه. ق چشم به جهان گشود، پدرش امام دهم، حضرت هادی(ع) و مادرش بانویی پارسا و شایسته به نام حدیثه است که برخی از او با نام سوسن یاد کرده‌اند، از آن جایی که امام حسن(ع) به دستور خلیفه عباسی در سامرا در محله عسکر سکونت اجباری داشتند «عسکری» نامیده می‌شود، از مشهورترین القاب امام حسن(ع)، نقی و زکی و کنیه‌اش ابومحمد است.

 

امامت امام حسن عسکری(ع)

امام حسن(ع) ۲۲ سال از دوران زندگی‌اش را با پدر بزرگوارش سپری کرد و با شهادت پدرش در سال ۲۵۴ق به امامت رسید، امامت ایشان، شش سال بیش‌تر به طول نینجامید، ولی در این زمان کوتاه حوادث مهمی رخ داد، اهمیت دوران امامت ایشان زمانی آشکار می‌شود که به مسئله غیبت و اهمیت آن پی ببریم، چرا که حضرت باید در این مدت کوتاه مقدمات لازم برای انتقال شیعه از مرحله حضور به مرحله غیبت را فراهم می‌کرد.

 

شهادت امام حسن عسکری(ع)

در خصوص نحوه به شهادت رساندن امام حسن عسکری(ع) باید گفت که در طول دوران خلفای عباسی چون معتز و مهتدی آنان همواره تلاش‏هایی را در جهت از میان برداشتن امام انجام دادند که به خواست الهی این تلاش‌ها بی‌ثمر ماند اما در دوران معتمد عباسی به دلیل افزایش نفوذ و محبوبیت امام حسن عسکری(ع) در جامعه و توجه روز افزون مردم به ایشان، معتمد به شدت نگران شده و هنگامی که مشاهده می‌کند زندان و اختناق نه تنها از عظمت ایشان نمی‏‌کاهد بلکه بالعکس به محبوبیت ایشان می‌افزاید به شیوه دیرینه خود یعنی به شهادت رساندن امام در حالی که شش سال بیشتر از امامت ایشان سپری نشده بود مبادرت می‏ کند.

 

فرزند عبیدالله بن خاقان می‌گوید روزی برای پدرم (که وزیر معتمد عباسی بود ) خبر آوردند که ابن الرضا – یعنی  حضرت امام حسن عسکری - رنجور شده، پدرم به سرعت تمام نزد خلیفه رفت و خبر را به خلیفه داد، خلیفه پنج نفر از معتمدان و یاران مخصوص خود را با او همراه کرد، یکی از ایشان نحریر خادم بود که از محرمان خاص خلیفه بود، خلیفه به آنها دستور داد که خانه حضرت را زیر نظر بگیرند، و بر احوال آن حضرت مطلع گردند و طبیبی را مقرر کرد که هر بامداد و پسین نزد آن حضرت برود، و از احوال او آگاه شود.

 

بعد از 2 روز برای پدرم خبر آوردند که مرض امام حسن عسکری(ع) سخت شده است، و ضعف بر او مستولی گردیده. پدرم سوار بر مرکب شد و نزد آن حضرت رفت و اطبا را – که عموما اطبای مسیحی و یهودی در آن زمان بودند – امر کرد که از خدمت آن حضرت دور نشوند و قاضی القضات ( داور داوران ) را طلبید و گفت 10 نفر از علمای مشهور را حاضر گردان که پیوسته نزد آن حضرت باشند و این کارها را برای  آن می کردند که آن زهری  که به آن حضرت داده بودند بر مردم معلوم نشود و نزد مردم ظاهر سازند که آن حضرت به مرگ خود از دنیا رفته است، سرانجام امام حسن عسکری (ع) در روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال ۲۶۰ در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسیدند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار