تابناک / مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با اعلام میزان خسارت واردشده به استان گیلان در سیل‌های دو سال اخیر گفت: ۴۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ به استان گیلان خسارت واردشده است.
کد خبر: ۷۹۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ 06 November 2019
تابناک / مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با اعلام میزان خسارت واردشده به استان گیلان در سیل‌های دو سال اخیر گفت: ۴۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ به استان گیلان خسارت واردشده است.

 

خسارت ۴۸۰ میلیارد تومانی به استان گیلان در حوادث سال ۹۸

رضا اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه گیلان جزو استان‌های حادثه‌خیز کشور است، اظهار کرد: به لحاظ آمار گیلان جزو پنج استان پرحادثه کشور به لحاظ بلایای طبیعی است که باید با انجام کارهای کارشناسی از شدت خسارات کاسته شود.

وی با از اجرایی شدن قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران خبر داد و گفت: این قانون از سال ۹۴ به بعد در مجلس راکد مانده بود که بعد از وقوع سیل اخیر در استان‌های شمالی، بار دیگر تشکیل سازمان مدیریت بحران در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان یکی از ویژگی‌های تشکیل سازمان مدیریت بحران را پاسخ‌گو بودن دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: طبق قانون با تشکیل سازمان مدیریت بحران کارگروهی به نام ستاد پیشگیری تشکیل می‌شود و در آن ستاد، دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند در هنگام بحران وظیفه خود را به‌درستی انجام داده و غیر این صورت باید پاسخ‌گو باشند.

اسلامی با اشاره به تخصیص سه درصد از بودجه کشور برای حوادث طبیعی بیان کرد: درگذشته ادارات و نهادهای اجرایی برای دریافت بودجه در خصوص پیشگیری و جبران خسارات واردشده به حوادث طبیعی، با مشکلاتی مواجه بودند که با اجرای این قانون، سه درصد از بودجه کشور برای حوادث طبیعی اختصاص‌یافته و به وزیر کشور داده می‌شود.

به گفته وی از این سه درصد تخصیص بودجه برای حوادث از بودجه کشور، ۳۰ درصد آن در اختیار ارگان‌های خدمات رسان قرار می‌گیرد تا مشکلات ناشی از حوادث طبیعی کاهش پیدا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با درخواست از مسؤولین برای مطالعه قانون جدید مدیریت بحران افزود: این قانون دست دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات در مواقع حساس را باز گذاشته است لذا مسؤولین باید به این قانون توجه و آن‌ را مطالعه کنند تا در مواقع حساس به مشکل برنخوریم.

اسلامی وضعیت استان گیلان در مواقع بحران و مقابله با بلایای طبیعی را خوب دانست و گفت: در حوزه راهداری و هلال‌احمر، عمر دستگاه‌ها به پایان رسیده و باید نوسازی شوند که امیدوارم با رایزنی‌های انجام‌شده این امر محقق شود.

وی با تأکید بر نقش مؤثر قانون جدید مدیریت بحران در نوسازی تجهیزات خدمات رسان خاطرنشان کرد: با اختصاص این سه درصد از بودجه کشور به مدیریت بحران و بلایای طبیعی، اقدامات خوبی در استان گیلان به‌مانند اورژانس هوایی و اختصاص هلیکوپتر به هلال‌احمر انجام‌گرفته که این روند قطعاً ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با بیان اینکه باید در حوزه پیشگیری حوادث به آموزش توجه جدی شود، تصریح کرد: در حوزه پیشگیری حوادث طبیعی، مهم‌ترین مسئله آموزش دادن به افراد متخصص و مردم است که در این خصوص هلال‌احمر و آتش‌نشانی و اورژانس استان گیلان اقدامات خوبی انجام داده و امیدواریم با تربیت نیروهای متخصص در هنگام بروز بلایای طبیعی در استان با کمترین مشکل مواجه شویم.

اسلامی با اشاره به برنامه‌های مدیریت بحران استان گیلان در آموزش نیروهای متخصص گفت: در شهرهای رشت، انزلی و لاهیجان اقدامات خوبی در حوزه پرورش نیروهای متخصص انجام‌شده و این سه شهر جزو شهرهای پیشتاز در کشور هستند که مربیان خوبی را تحویل کشور داده‌اند.

وی با اذعان به اینکه در دیگر شهرهای گیلان اقدامات خوبی در رابطه با آموزش همگانی به مردم انجام‌شده، افزود: مهم‌ترین مسئله در هنگام مواجهه با بلایای طبیعی آموزش و آمادگی مردم برای مقابله با این اتفاقات است که به همین دلیل در دیگر شهرهای گیلان اقدامات خوبی در این خصوص شکل‌گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با اعلام میزان خسارت واردشده به شهرهای استان گیلان در سیل‌های دو سال اخیر تصریح کرد: شهرهای فومن، تالش، املش و رودسر بیشترین شهرهای آسیب‌دیده در استان گیلان در حوادث طبیعی دو سال اخیر بودند که در سا ل ۹۷ یک تریلیون و ۶۴۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸، ۴۸۰ میلیارد تومان خسارت واردشده که یک‌صد میلیارد به استان گیلان اختصاص و به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شد.

اسلامی از انجام کارهای علمی در استان گیلان برای پیشگیری حوادث طبیعی خبر داد و بیان کرد: در چهار شهر گیلان با انجام کارهای علمی و کارشناسی ساماندهی رودخانه‌ها انجام‌شده تا مردم در این چند شهر با کمترین مشکل روبه‌رو شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار