سفیر ارمنستان در کشورمان گفت: ارمنستان راهی برای پیوستن و ایجاد ارتباط ایران با کشور‌های اوراسیاست.
کد خبر: ۷۹۴۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ 05 November 2019

 

به گزارش تابناک سمنان: فاطمه زهرا نصراللهی؛ یکی از اقوامی که از روزگار بسیار دور در جوار ایرانیان زندگی کرده‌ و با ما روابط بسیار نزدیکی داشته‌اند ارمنیان‌ هستند. این دو قوم کهنسال بیش از ۲۷۰۰ سال در کنار یکدیگر زیسته و با هم ارتباط داشته‌اند و بر زبان، فرهنگ و سنن یکدیگر تأثیر گذشته‌اند. هیچ قوم و ملتی به اندازه ارمنستان به ایران نزدیک نیست.

روابط ایران و ارمنستان بر ارتباط فرهنگی، سیاسی و تاریخی دیرینه دو کشور همسایه و اشتراک معنوی و فکری دو ملت استوار است. پس از اعلام استقلال جمهوری ارمنستان (۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱)، جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشور‌های جهان بود که استقلال ارمنستان را به رسمیت شناخت (۲۵ دسامبر ۱۹۹۱). دولت تهران و ایروان روابط همه‌جانبه سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی و اقتصادی برقرار کردند. غیر از عوامل استراتژیکی و اقتصادی، مناسبات دوستی دو ملت نیز یکی از عوامل مهم در توسعه روابط حسن همجواری کشور‌های ایران و ارمنستان به‌شمار می‌رود. دورنمای همکاری بی‌سابقه‌ای مخصوصاً در زمینه فرهنگی، علمی و آموزشی بین دو کشور ایجاد شد.

روابط نزدیک و دیرینه بین دو کشور همچنین عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا سبب شد که به سفارت ارمنستان در تهران برویم و در رابطه با روابط دو جانبه و عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا مصاحبه ای با سفیر این کشور، آقای آرتاشس تومانیان داشته باشیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

ایروان  دروازه‌ای منحصر به فرد برای ورود ایران به بازار ها‌ی اوراسیاست/شرکت‌های ایرانی می‌توانند با همکاران ارمنستانی خود طرح‌های مشترکی را اجرا کنند

روابط تهران_ایروان بر پایه احترام متقابل به حقوق و منافع یکدیگر استوار است

باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا درباره آخرین تحولاتى که در روابط بین ایران و ارمنستان در دست بررسى است، تفسیر خودتان را براى ما بفرمایید.

 تومانیان: با درود به مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد روابط ایروان و تهران لازم است اعلام کنم که بعد از استقلال ارمنستان تا کنون روابط دو کشور از سطح بالایى برخوردار بوده است. جمهورى اسلامى ایران جزء اولین کشورهایى بوده که استقلال جمهورى ارمنستان را به رسمیت شناخت. هم اکنون که نزدیک به سه دهه از عمر روابط ما می‌گذرد می‌توان به طور قاطع گفت که این روابط بر پایه احترام متقابل به حقوق ومنافع یکدیگر استوار هستند.

حدود یک سال و نیم پیش بود که تحولات اجتماعى و سیاسى در ارمنستان رخ داد و در نتیجه این تحولات، مجلس و دولت جدیدى در این کشور شکل گرفت. در طول این مدت ما با موفقیت توانستیم تعاملات خود را با جمهورى اسلامى ایران هم چنان ادامه و گسترش دهیم.

بهمن سال گذشته نخست وزیر دولت جدید کشورمان آقاى پاشینیان سفری به ایران داشتند، او طى این سفر با  رهبر انقلاب و آقای روحانی رئیس جمور ایران دیدار کردند. در این ملاقات‌ها محورى‌ترین مسائل دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

همچنین چند هفته قبل نیز آقاى روحانى براى شرکت در اجلاس سران اوراسیا به ارمنستان دعوت شده بودند. در اجلاس اتحادیه اوراسیا رهبران پنج کشور موسس این اتحادیه به همراه رهبران ایران، مولداوی و سنگاپور نیزشرکت داشتند.

آقای روحانی به عنوان رهبر کشور دوست و همسایه ارمنستان در این اجلاس شرکت داشتند، همچنین ایران به عنوان یکی از امضا کنندگانی است که موافقت نامه موقت تجارت آزاد با اوراسیا را امضا کرده است که ٢٧از اکتبر اجرایی شد.

ایروان  دروازه‌ای منحصر به فرد برای ورود ایران به بازار ها‌ی اوراسیاست/شرکت‌های ایرانی می‌توانند با همکاران ارمنستانی خود طرح‌های مشترکی را اجرا کنند

مهم‌ترین محور روابط اقتصادی ارمنستان با کشورمان همکاری در حوزه انرژی است/ خط سوم انتقال برق به ارمنستان در دسامبر۲۰۲۰ عملیاتی خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترین محور‌های تعامل ایران و ارمنستان در حوزه اقتصادی و بانکی را برای ما توضیح دهید. همانطور که می‌دانید ایران تحریم است و در بحث تعاملات بانکی و مالی با مشکلاتی رو به روست. اگر ممکن است برای ما توضیح دهید که تعاملات تهران و ایروان در این شرایط چگونه انجام می‌شود؟

 تومانیان: تعاملات بین ایران و ارمنستان حوزه‌های فراوانی را شامل می‌شود و دستور جلسه همکاری‌های ما طیف وسیعی را در بر دارد، چراکه ما در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی تعاملاتی با یگدیگر داریم.

مهم‌ترین محور روابط اقتصادی ایروان با تهران بحث همکاری است که در حوزه انرژی با یکدیگر تعامل داریم؛ همانگونه که در جریان هستید پروژه مبادله گاز و برق با موفقیت بین دو کشور در جریان است. ارمنستان توسط خط لوله گاز از ایران گاز دریافت می‌کند و در مقابل، توسط دو خط انتقال نیرو، ایران از ارمنستان برق ولتاژ بالا دریافت می کند. به منظور توسعه این پروژه مهم هم اکنون خط سوم انتقال برق در ارمنستان در حال احداث است که پس از اتمام ساخت آن حجم مبادلات گاز و برق افزایش چشمگیری خواهد داشت. طبق برنامه زمانبندی این طرح از دسامبر ۲۰۲۰ عملیاتی خواهد شد. اعتبار این طرح توسط ایران تامین می‌شود و پیمان کار آن یک شرکت ایرانی به نام صانیر است. افزایش حجم مبادلات گاز و برق تاثیرات اقتصادی خود را خواهد داشت و باعث ثبات در نظام انرژی خواهد شد.

در رابطه با همکاری ها‌ی بانکی، لازم است ذکر کنم که در این زمینه مشکلاتی وجود دارند. مسئله این است که به واسطه شریط ایجاد شده در پی تحریم‌های امریکا سیستم بانکی ایران با موانعی مواجه است، سیستم بانکی ایران با تمام کشور‌ها از نظر همکاری با مشکلاتی روبه رو است از جمله ارمنستان و به همین دلیل است که برای تامین اعتبارطرح‌های اقتصادی مشکلات به وجود می‌آیند. لازم است خاطر نشان کنم، علی رغم وجود مشکلات، طرح‌ها در زمینه انرژی همانگونه که گفته شد با موفقیت در حال انجام هستند، اما سایر طرح‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری واقعا با مشکل روبه رو هستند.در هر صورت ارمنستان در حد امکان تمام تلاش خود را برای توسعه روابط اقتصادی فی ما بین به کار می‌بندد.

ایروان  دروازه‌ای منحصر به فرد برای ورود ایران به بازار ها‌ی اوراسیاست/شرکت‌های ایرانی می‌توانند با همکاران ارمنستانی خود طرح‌های مشترکی را اجرا کنند

همکاری فرهنگی یکی ازمولفه‌های مهم در روابط ایران_ارمنستان

باشگاه خبرنگاران جوان: در رابطه با وضعیت فرهنگی و گردشگری ایران و ارمنستان، ایروان وعده داده بود که چند سال گذشته در راه‌های زمینی تابلو‌هایی به زبان فارسی و انگلیسی نصب کنند که مسافران زمینی هم سفر آسان تری داشته باشند که این وعده خود را عملی و در دوره عید نوروز راهنما‌هایی را به زبان فارسی نصب کردند تا به گردشگران کمک کرده باشند. نظرشما در این رابطه چیست؟

 تومانیان: بله، همکاری فرهنگی یکی ازمولفه‌های مهم در روابط ایران-ارمنستان است. روابط موجود بین دو ملت ما دارای تاریخ چند هزار ساله است و بر پایه دوستی چندین قرن استوار هستند، روابطی نیستند که منوط به تحولات سیاسی روز باشند.

ایران کشوری است با تاریخ کهن و فرهنگی غنی در این منطقه، ارمنستان هم همچنین جزء کشور‌های قدیمی در منطقه محسوب می‌شود که فرهنگی پیشرفته و تمدنی با ارزش‌های والا دارد. هردو ملت از نیروی بالقوه بالایی در زمینه موسیقی، ادبیات، معماری و سایر حوزه‌های هنری برای تعمیق روابط برخوردار هستند.

به عنوان مثال اوایل تابستان به ابتکار سفارت ما، گروه کر ملی ارمنستان را برای اجرای برنامه به تالار وحدت دعوت کردیم. این گروه دو شب اجراداشت. اجرای شب اول اختصاص به بزرگداشت صد و پنجاهمین سالگرد آهنگساز و موسیقیدان فقید ارمنی، «کومیتاس» بود که شهرت جهانی دارد و شب دوم هم نکوداشت هشتادمین سال تولد یک آهنگساز معاصر ارمنستان به نام «تیگران منصوریان» را داشتیم. تحسین و قدردانی مخاطب ایرانی از موسیقی ارمنستان در طی این دو اجرا، برای ما اهمیت ویژه‌ای داشت. به طور یقین هنرمندان ایرانی نیز در ارمنستان می‌توانند چنین برنامه‌هایی را اجرا کنند.

حوزه گردشگردی هم عنصر فرهنگی و هم عنصر اقتصادی را در شامل می شود. در گذشته آمار ورود گردشگران ایرانی به ارمنستان بالا بود، اما افزایش ناگهانی ارزش دلار به علت تحریم های آمریکا را گردشگران ایرانی برای سفر‌های خارجی با مشکل روبه رو کرده است. البته حجم ورود گردشگر از کل دنیا به ارمنستان به طور پیوسته در حال افزایش است.

درباره علائم و تابلو‌هایی که شما به آن اشاره کردید باید بگویم که به نظرمن واقعا هنوز خلع‌هایی در این رابطه وجود دارد که باید برطرف شوند تا گردشگر ایرانی هنگام ورود به کشورمان با مشکلی مواجه نشود.

ایروان  دروازه‌ای منحصر به فرد برای ورود ایران به بازار ها‌ی اوراسیاست/شرکت‌های ایرانی می‌توانند با همکاران ارمنستانی خود طرح‌های مشترکی را اجرا کنند

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا به گردشگران ایرانی که قصد سفر به ارمنستان را دارند، توصیه و پیشنهادی دارید؟

تومانیان: مایل هستم که گردشگران ایرانی از مراکز فرهنگی نیز بازدید داشته باشند از جمله موزه ها، سالن‌های نمایش، سینما و غیره.

 ایران دروازه ای برای کشور‌های اوراسیا به سوی خلیج فارس  است


باشگاه خبرنگاران جوان: عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، از یک سو ایران می‌تواند یک راه تجاری به سمت خلیج فارس و خاورمیانه باشد و از طرف دیگر هم ارمنستان برای ایران راهی به سمت اروپاست. عضویت ایران چقدر می‌تواند به توسعه روابط تهران_ایروان و حضور پر رنگ‌تر ایران در اوراسیا کمک کند؟

تومانیان: بله کاملا صحیح است، ایران می‌تواند برای کشور‌های اوراسیا به سوی خلیج فارس دروازه‌ای باشد و ارمنستان هم برای ایران می‌تواند مسیری برای پیوستن و ایجاد ارتباط با کشور‌های اوراسیا باشد. درضمن بازار پنج کشور عضو این اتحادیه بازاری ١٨٠ میلیونی است. در این رابطه موقعیت ارمنستان نسبت به ایران نیز حائز اهمیت است، چراکه ارمنستان در بین کشور‌های اعضای اوراسیا تنها کشوری است که با ایران مرز زمینی دارد و این بدان معنی است که که ایروان به نوعی دروازه‌ای منحصر به فرد برای ورود ایران به بازار ها‌ی کشور‌های اوراسیاست.

به طور اعم می‌توان به یقین اظهار کرد که اجرایی شدن این موافقتنامه تقویت کننده روابط خارجی کشور‌های اوراسیا- ایران خواهد بود و به طور اخص باعث توسعه حجم مبادلات متقابل تجاری بین ارمنستان و ایران خواهد شد. به باور بنده ارمنستان می‌تواند نقش ویژه‌ای در این رابطه داشته باشد، همانگونه که اشاره کردم با در نظر گرفتن این امر که ارمنستان تنها کشور عضو این اتحادیه است که با ایران مرز زمینی دارد می تواند نقش سکوی سرمایه گذاری را ایفا کند.

به عقیده من شرکت‌های ایرانی می‌توانند با همکاران ارمنستانی خود طرح‌های مشترکی را اجرا کنند و تولیدات مشترک خود را وارد بازار‌های کشور‌های اوراسیا و سایر بازار‌های منطقه کنند. علاوه براین، تعداد ۸۶۲ محصول تولیدی از سوی کشور‌های اوراسیا و ایران دارای تعرفه ترجیحی گمرکی و یا دارای مالیات صفر هستند، این امر می تواند فراهم کننده امکانات مکمل برای طرح‌های سرمایه گذاری و افزایش حجم تجارت  باشد.


باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تمایل دارید با مردم ایران سخنی داشته باشید؟

 تومانیان: برای تک تک خانواده‌های ایرانی آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کنم. می‌دانم اکثر خانواده‌ها با مشکلاتی رو برو هستند، امیدوارم این مشکلات بر طرف شوند، اما منحصرا روی سخنم به جوانان ایرانی است: «برای شما آرزوی نیرو و سلامتی می‌کنم، یقین دارم که شما دانش و تخصصتان را در راستای پیشرفت کشورتان به خدمت خواهید گرفت».

در پایان برای کشور ایران آرزوی صلح دارم. ایرانیان و ارمنیان دو ملت دوست دیرینه هستند و از صمیم قلب آرزوی تداوم این روابط را دارم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار