کد خبر: ۷۸۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱ 13 October 2019
«بهارستان، خانه ملت»

 

تابناک / بابک بهداد، کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» در نشست نقد این فیلم، ضمن بیان توضیحاتی درباره آن، از ساخت مستند جدید خود درباره تاریخ بندر انزلی نیز خبر داد.

به گزارش ایسنا، نشست نقد مستند «بهارستان، خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد، برخلاف سایر نشست‌های نقد فیلم گروه هنر و تجربه، شامگاه شنبه (۲۰ مهرماه) در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد و مهدی سجادزاده، مجری کارشناس برنامه، پیش از شروع جلسه نقد، علت این جابجایی را اجرای برنامه «روز سینماهای خانه هنر اروپا» با اکران فیلم «محوشدگی» به کارگردانی فاتح اکین در تاریخ ۲۱ مهرماه رأس ساعت ۱۹ و برگزاری کارگاه فیلم‌سازی با موضوع «فیلم هنری از تولید تا اکران» با حضور رئیس کنفدراسیون فیلم‌های هنری اروپا، در تاریخ ۲۲ مهرماه رأس ساعت ۱۹ اعلام کرد.

 

سپس، محمدسعید محصصی، منتقد مهمان این نشست، «بهارستان خانه ملت» را یکی از فیلم‌های مهم سال‌های اخیر در شاخه سینمای مستند دانست و گفت: این فیلم به لحاظ موضوع، زبان و ساختار ابتکاری خود اهمیت بسیاری دارد و به موضوع انقلاب مشروطه که سند هویت انسان ایرانی مدرن است می‌پردازد.

 

وی ادامه داد: از سینماگران مستند انتظار می‌رود که هر چه بیشتر روی چنین موضوعاتی کار کنند، چراکه وقایع رخ‌داده در این خیابان و محله‌ها، خاطرات ما هستند و خاطره به ما هویت می‌دهد. شهر بدون خاطره، جایی برای زندگی کردن نیست و چون بهارستان، یکی از پرخاطره‌ترین میدان‌های ایران است مستند «بهارستان خانه ملت» را نیز می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ایران دانست.

 

بابک بهداد، کارگردان و تهیه‌کننده مستند «بهارستان خانه ملت» نیز اظهار کرد: تولید این مستند شش سال زمان برد. دو سال و نیم برای تحقیق، یک سال برای نوشتن فیلم‌نامه و سه سال برای پیدا کردن آرشیو صرف کردم و باید بگویم که ۶۰ درصد از عکس و فیلم‌هایی که در این مستند به‌کاررفته برای اولین بار در سینمای مستند دیده می‌شود.

 

وی با اشاره به فقر آرشیو در ایران گفت: متأسفانه جز فیلم‌خانه ملی، هیچ محلی نیست که شما بتوانید به آن مراجعه کنید و آرشیو کامل برهه‌ای از تاریخ ایران را دریافت کنید. به همین دلیل انرژی زیادی به‌منظور پیدا کردن آرشیو لازم برای ساخت این مستند صرف کردم. ساعت‌ها نشستم و از بین کوهی از راش‌ها قسمت‌های مرتبط را جدا  کردم و سپس برای تبدیل آن به فیلم ۱۶ میلی‌متری آن‌ها را به فارابی بردم.

 

بهداد ادامه داد: بخشی از فیلم و عکس‌های به‌کاررفته در این فیلم را نیز از شبکه‌های خارجی و کاخ گلستان گرفته تا سایر موزه‌های شخصی و دولتی فراهم کرده‌ام.

 

این کارگردان با اشاره به کیفیت پایین بعضی از فیلم‌ها تصریح کرد: متأسفانه شرایط نگهداری این فیلم‌ها در همه زمان‌ها درست نبوده و دستگاه تبدیل نیز از روی فیلم، فیلم می‌گیرد که همین موجب افت کیفیت می‌شود اما اکنون که از دستگاه اسکن برای تبدیل استفاده می‌شود این مشکل تا حدی برطرف شده است.

 

وی با اشاره به هزینه ساخت مستند «بهارستان خانه ملت» گفت: مرکز گسترش برای ساخت مستند «ترور سرچشمه» ۴۰۰ میلیون هزینه کرده بود اما کل بودجه فیلم من ۳۰ میلیون تومان بود. به آن‌ها گفتم که این فیلم روایت تلاش یک ملت برای رسیدن به آزادی و دموکراسی است اما انگار برای آن‌ها مفهومی نداشت. برای ساخت مستندهایی درباره کشورهای دیگر میلیاردی هزینه می‌شود اما از ساخت این فیلم هیچ حمایتی نشد.

 

بهداد، علت حذف بسیاری از وقایع این میدان را چنین شرح داد: در تحقیقات اولیه به نکات زیادی رسیدم و فیلم‌نامه اولیه نیز ۱۵۰ صفحه بود اما متنی که اکنون فیلم بر اساس آن ساخته‌شده ۳۰ صفحه است. این فیلم یک سفارش ۴۲ دقیقه‌ای بود اما ۷۵ دقیقه شد و به همین خاطر مجبور بودم از بعضی از رخدادها عبور کنم و پایان را با ریتم تند ببندم.

 

وی افزود: بسیاری از اتفاقات و شخصیت‌هایی که در این مستند خیلی کوتاه به آن‌ها پرداخته‌شده ظرفیت تبدیل‌شدن به یک مستند جداگانه را دارند اما من می‌خواستم نشان بدهم که در یک جغرافیا چه اتفاقات مهمی رخ می‌دهد که با سرنوشت مردم گره می‌خورد.

 

بهداد تأکید کرد: این فیلم درباره یک میدان نیست بلکه درباره منطقه بهارستان است که میدان نیز جزئی از آن به شمار می‌رود.

 

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: ۲۷ نفر از بهترین مستندسازان نسل قدیم و جدید ایران به‌جای شخصیت‌ها در این فیلم صحبت کرده‌اند و من ترجیح دادم به‌جای دوبلور از آن‌ها استفاده کنم.

 

وی در پاسخ به سؤال یکی از مخاطبان در خصوص اینکه چرا وقایع پس از انقلاب را در فیلم خود نگنجانده گفت: چون نمی‌توانستم آن را نشان بدهم.

 

بهداد، همچنین از شروع تحقیقات برای ساخت مستند جدید خود با موضوع تاریخ بندر انزلی خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار