با گذشت چند ساعت از اعلام تصمیم آمریکا برای عقب‌ بردن نیروهایش از مناطق شمالی سوریه، وزیر خارجه ترکیه بر عزم آنکارا برای «پاکسازی این منطقه از وجود تروریست‌ها» تاکید کرده است.
کد خبر: ۷۸۶۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 07 October 2019

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بلافاصله بعد از انتشار خبرهایی درباره عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از نوار شمالی سوریه و مناطق همجوار مرز ترکیه به این خبر واکنش نشان داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وزیر خارجه ترکیه در آستانه آنچه رسانه‌ها «عملیات‌قریب‌الوقوع» آنکارا در شمال سوریه علیه عناصر کُرد خوانده‌اند، بر عزم کشورش برای پاکسازی منطقه از وجود تروریست‌ها تاکید کرده است.

مولود چاووش اوغلو صبح امروز دوشنبه در پیامی توییتری نوشت: «از زمان آغاز بحران سوریه ما از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده‌ایم و به این حمایت ادامه خواهیم داد. ما مصمم هستیم که با پاکسازی منطقه از تروریست‌ها، امنیت و بقای کشورمان را تضمین کنیم».

این اظهارنظر وزیر خارجه ترکیه در حالی مطرح شده که از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران سوریه، دولت بشار اسد بارها از مواضع آنکارا و حمایت‌هایش از گروه‌های تروریستی و مسلح مخالف دولت سوریه تاخته و حضور نظامیان ترکیه در سوریه را «اشغالگری» خوانده است.

پیام توییتری امروز چاووش اوغلو چند ساعت بعد از اعلام تصمیم کاخ سفید برای دور کردن نظامیان آمریکایی از منطقه شمالی سوریه منتشر شده است.

 در پی انتشار اخباری از استقرار تجهیزات نظامی و نظامیان ترکیه در مرز شمالی سوریه، کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی یکشنبه شب رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد که به اعتقاد برخی رسانه‌ها «چراغ سبز آمریکا به ترکیه» برای انجام عملیات نظامی آنکارا علیه عناصر کُرد در شمال سوریه بوده است.

در این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور دونالد جی ترامپ با رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور) ترکیه گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. ترکیه بزودی عملیات خود که مدت‌ها است برای آن برنامه‌ریزی کرده است را در شمال سوریه پیش می‌برد. نیروهای مسلح آمریکا نه از این عملیات حمایت می‌کنند و نه در آن مشارکت می‌کنند. نیروهای آمریکایی "خلافت" داعش را شکست داده‌اند و دیگر در این منطقه نخواهند بود».

مقصود بیانیه کاخ سفید  از «این منطقه»، نوار شمالی سوریه است که ترکیه قصد دارد علیه عناصر کُرد عملیات نظامی انجام دهد.

از سوی دیگر نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه (SDF) ضمن اعلام آغاز روند خروج ارتش آمریکا از بخش‌هایی از سوریه اعلام کردند: «نیروهای آمریکایی به تعهدات خود عمل نکردند و نیروهای خود را از مناطق مرزی با ترکیه خارج کردند و ترکیه هم‌اکنون برای عملیات حمله به شمال و شرق سوریه آماده می‌شود».

 

منبع: فارس
برچسب ها: ترکیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار