در پی تماس تلفنی اردوغان و ترامپ کاخ سفید اعلام کرد: ترکیه به شمال سوریه حمله خواهد کرد و ما نگران سرنوشت هم‌پیمانان محلی خود هستیم.
کد خبر: ۷۸۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 07 October 2019

 

کاخ سفید پس از مکالمه تلفنی روسای جمهوری ترکیه و آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در عملیات ترکیه در شمال سوریه مشارکت ندارد و از این عملیات حمایت نمی‌کند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که ترکیه بزودی عملیاتش را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. کاخ سفید می گوید نیروهای آمریکایی «خلافت داعش» را شکست داده‌اند و دیگر در منطقه نزدیک به مرز ترکیه حضور ندارند.

آمریکا: از عملیات ترکیه در سوریه حمایت نمی‌کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته اعلام کرده بود که کشورش به زودی عملیات گسترده‌ای در شمال سوریه برای پاکسازی شرق فرات از «عناصر تروریستی» انجام خواهد داد.

منطقه مورد نظر رئیس جمهوری ترکیه، شهرها و روستاهای عمدتا کردنشین را شامل می شود که زیر نفوذ «یگان‌های مدافع خلق» سوریه هستند. نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» سوریه که از نیروهای متحد آمریکا در جنگ آمریکا علیه داعش در سوریه بوده‌اند، در واکنش به تهدیدات رئیس جمهوری ترکیه گفته‌اند که آماده جنگ با ترکیه هستند.

حمله احتمالی ترکیه به مناطق تحت نفوذ کردها، پرسش‌هایی را درباره سرنوشت زندانیان داعش مطرح کرده‌ است که اکنون در اردوگاه‌هایی زیر نظر کردها و با حمایت آمریکا زندگی می‌کنند.

کاخ سفید در بخشی از بیانیه خود با اشاره به این موضوع گفته است که آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از پذیرش این زندانیان که ملیت اروپایی دارند خودداری می‌کنند و ایالات متحده دیگر نمی‌تواند آنها را نگهداری کند زیرا برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه زیادی دارد. کاخ سفید اعلام کرده است که از این پس ترکیه مسئول زندانیان داعش در این منطقه از سوریه خواهد بود.

اختلاف میان واشنگتن و آنکارا در موضوع سوریه اکنون بر سر جزئیات ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه است. دو کشور بر سر ایجاد چنین منطقه‌ای در شمال سوریه توافق دارند اما اختلاف نظر میان دو طرف بر سر جزئیات این برنامه همچنان پا برجاست. قرار است روسای جمهوری دو کشور در ماه آینده میلادی در واشنگتن با یکدیگر دیدار کنند.

در همین رابطه برخی کاربران فضای مجازی به اظهارنظر پرداختند که در ادامه می خوانید:

کاربری در توئیتر خود نوشت: با چراغ سبز رسمی کاخ سفید به اردوغان، ترکیه احتمالاً به زودی به شمال سوریه حمله خواهد کرد. یکی از اهداف حمله، تغییر جمعیتی منطقه با بیرون راندن جمعیت کُرد و جایگزینی آنها با پناهندگان سوری است. ترکیه تاریخی طولانی در اشغال سرزمین ها دارد.

یکی از دیگر از مخاطبان شبکه های اجتماعی هم به تحرکات ترکیه در شمال سوریه اینگونه واکنش نشان داد:  ترکیه رو سر کار گذاشتن. حمله ای که از قبل اعلام بشه به درد نمی خوره. بدون غافلگیری. چه اهدافی رو می خواد بزنه؟ اگه قراره بمونه تو سوریه که با ایران و روسیه مشکل پیدا می کنه. ضمن این که هدفی می شه برای چریکهای کرد. تازه مسئولیت زندانیهای داعش هم می خوان بهش بدن.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار