کد خبر: ۷۸۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 07 October 2019

تابناک / خبرهای فوری: چند روز پیش خبری از مصرف تریاک در مرغداری‌ها برای کنترل بیماری از سوی یکی از تشکل‌های بخش خصوصی عنوان شد.

 
 

به گزارش بخش اجتماعی سایت خبرهای فوری،‌ چند روز پیش خبری از مصرف تریاک در مرغداری‌ها برای کنترل بیماری از سوی یکی از تشکل‌های بخش خصوصی عنوان شد. مصرف تریاک در مرغداری‌ها تازگی ندارد و در سال‌ها گذشته نیز درباره آن سخن به میان آمده بود. موضوعی که رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن رد نکردن آن، این امر را اشتباه مدیریتی خواند که موجب مزمن شدن بیماری در مرغ‌ها می‌شود.

چند روز پیش مدیرعامل یکی از تشکل‌های بخش خصوصی مدعی شد که برخی از مرغداران به دلیل اطلاعات پایین تریاک را در آب حل می‌کنند و به مرغ‌ها می‌خورانند تا بیماری آن‌ها از بین برود. تریاک یکی از آرامبخش‌هاست و اگر چه بیماری طیور را از بین نمی‌برد، اما بدن مرغ را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مرغ دوره ۴۵ روزه نگهداری در مرغداری تا زمان کشتار را بگذراند.

علی‌رضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ‌ ضمن رد نکردن این موضوع، ‌ آن را اشتباه مدیریتی خواند.

وی گفت: اگر کسی این کار را بکند اشتباه مدیریتی انجام داده چراکه استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد.

رفیعی پور با تاکید به اینکه خوراندن تریاک به مرغ وقت دادن به بیماری است، افزود: بهتر است به جای استفاده از این‌چنین موادی، ‌ از طریق مصرف داروها و پروبیوتیک به سمت درمان طیور برویم.

وی گفت: امیدوارم افرادی که این کار را می‌کنند دست بردارند، چون این ماده فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به دنبال دارد.

رفیعی پور تاکید کرد که تا امروز هیچ گزارش رسمی به سازمان دامپزشکی از مصرف تریاک در مرغداری‌ها نرسیده است.

بیماری آنفلوآنزای پرندگان بالای ۹۸ درصد تحت کنترل

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره میزان احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آغاز فصل سرد، ‌اظهار کرد: با توجه به اینکه ما سال گذشته تجربه خوبی برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داشته‌ایم، ‌ همان تجربه را در سال ۹۸ تکرار خواهیم کرد.

رفیعی پور ادامه داد: امیدواریم با توجه به الگوی سال ۹۷ امسال نیز شاهد کنترل این بیماری در کشور باشیم.

وی برنامه سال ۹۷ برای کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را رصد و پایش بیماری، معدود سازی کانون‌های بیماری، آموزش به مرغداران و استفاده از واکسیناسیون برشمرد.

رفیعی پور اظهار کرد: امسال نیز همین برنامه را اجرا خواهیم کرد و پیش‌بینی ما این است که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال جاری تحت کنترل باشد و نگران آن نیستم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: طی چهارماه گذشته هیچ گزارشی درباره کانون بیماری آنفلوآنزای روستایی، وحشی و صنعتی نداشته‌ایم.

رفیعی پور اظهار کرد: در سال‌جاری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بالای ۹۸ درصد تحت کنترل خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار