نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: گیلان با معضل بزرگ و فاجعه محیط زیستی تحت عنوان پسماند و فاضلاب مواجه است. تمام زباله رشت و غرب گیلان در سراوان دپو می‌شود و شیرابه ناشی از زباله‌ها وارد رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریا شده و زندگی اهالی آن منطقه را مختل کرده است.
کد خبر: ۷۸۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 06 October 2019

 

تابناک / محمد حسین قربانی درباره مشکلات محیط زیستی استان گیلان افزود: پسماند‌های بیمارستانی کامل تفکیک نمی‌شوند و پسماندهای بیمارستانی و عفونی بر شدت تخریب منطقه سراوان اضافه می‌کند.

وی ادامه داد: دپوی نامناسب پسماندها در استان گیلان یک ناهنجاری و معضل است، اما هیچ گوش شنوایی وجود نداشت و نتوانستیم منابع ساماندهی آن را تامین کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: به عنوان نماینده مردم استان گیلان در مجلس از این وضعیت شرمنده هستم. البته این معضل مختص منطقه سراوان نیست، بلکه بیشتر شهرهای استان گیلان با این ناهنجاری مواجه هستند. معتقدم اگر عاملی در آینده شمال کشور را به نابودی برساند، همین پسماند‌ است.

قربانی افزود: نحوه مدیریت پسماندهای بیمارستانی ناهنجاری دیگری است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر شهرداری زباله‌های بیمارستانی را تحویل نگیرد، فاجعه دیگری ایجاد می‌شود. هرچند بیمارستان‌ها موظف شدند، پسماندها را مدیریت کنند و با زباله سوز، استریل کردن تا حدودی خطر زباله‌های عفونی را می‌گیرند، اما در نهایت زباله‌های بیمارستانی را تحویل شهرداری می‌دهند و شهرداری هم سراوان را برای تخلیه زباله‌ها انتخاب می‌کند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس اظهار داشت: در بحث مدیریت پسماندهای بیمارستانی با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستیم، زیرا تفیک زباله به صورت کامل انجام نمی‌شود، البته برخی از بیمارستان‌ها این کار را به خوبی انجام می‌دهند، اما همه بیمارستان‌ها باید در این امور اهتمام داشته باشند. از طرفی برخی از زباله‌های عفونی به صورت صد در صد استریل نشده و مستقیم وارد زباله‌های سراوان می‌شود، بر همین اساس زباله‌های عفونی هم بر شدت تخریب پسماندهای سراوان می‌افزایند.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: زباله تهدید بزرگی برای استان گیلان است. تعدادی از استانداران خطه شمال کشور برای مدیریت پسماند کمیته‌ای تشکیل دادند، اما تا زمانی که منابع و بودجه کافی وجود نداشته باشد، این کمیته‌ها هیچ اثری نخواهد داشت. بنده این موضع را بارها در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس مطرح کرده‌ام. مسئولان استان گیلان در دیدار با مردم سراوان آبرو گذاشتند که این مشکلات را در بازه زمانی یک الی سه ماه حل کنند، بی تردید پس از گذشت این زمان، مردم انتظار دارند مشکل حل شود.

منبع: تابناک
برچسب ها: محیط زیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار