یک نشریه آمریکایی دوشنبه گزارش داده نیروی دریایی آمریکا از آمادگی مقابله با ایران برخوردار نیست.
کد خبر: ۷۸۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 01 October 2019

 

تابناک / یک نشریه آمریکایی روز دوشنبه گزارش داده نیروی دریایی آمریکا از آمادگی لازم برای مقابله با ایران برخوردار نیست.

نشریه فارن‌پالیسی، با تکرار اتهامات دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره نقش داشتن ایران در حمله به تأسیسات نفت سعودی می‌نویسد: «دلیل پاسخ غیرقاطع دولت ترامپ به حمله موشکی ادعایی ایران به تأسیسات نفت سعودی هر چه که باشد یک چیز روشن است. توانایی ایالات متحده برای نمایش قدرت در منطقه خلیج فارس از طریق ناوگروه‌های تهاجمی که در طول دهه‌های گذشته پاسخ ترجیحی این کشور در چنین موقعیت‌هایی بود همانند گذشته نیست.»

رسانه آمریکایی نوشته چندی پیش اعزام ناوبرها یا موشک‌های کروز هدایت‌شونده به منطقه از قدرت اثرگذاری بر تحولات منطقهع برخوردار بود.

فارن‌پالیسی در ادامه به ذکر مواردی پرداخته که ارتش آمریکا توانسته از طریق چنین نمایش‌هایی کشورهای دیگر را به تسلیم در برابر خواسته‌هاش خود وادار کند. به عنوان مثال، در سال ۱۹۸۱، ارتش آمریکا با سرنگون کردن دو فروند از جنگنده‌های «معمر القذافی»، دیکتاتور سابق لیبی توانسته او را از فکر تصرف بخش‌هایی از خلیج سرت منصرف کند. 

این رسانه مدعی شد ارتش امریکا همچنین با ارسال یک ناوبر در نزدیکی لبنان توانست طرف‌های اسرائیلی و لبنانی را برای پذیرش  آتش‌بس تحت فشار قرار دهد. 

فارن‌پالیسی نوشته‌ است: «با وجود این، انجام چنین تحرکاتی از سوی آمریکا دیگر به پاسخ‌های مشابه از سوی کشورها در درگیری‌های احتمالی منجر نمی‌شود.»

در ادامه این گزارش آمده است: «این تغییر، تا اندازه‌ای به دلیل به پایان رسیدن برتری تکنولوژیکی نیروی دریایی آمریکا در برابر رقبایش است. وجود کلاس‌های جدید از زیردریایی‌های دیزلی و پیشرفت‌های جدید در فناوری‌های مین و اژدر موجب شده عملیات در نزدیکی سواحل امروز نسبت به گذشته خطرناک‌تر باشد. بنابراین، ناوهای هواپیمابر آمریکا دیگر در برابر خطرات نیروهای دشمن هنگام ورود به آب‌های آنها مصون نیستند.»

طبق این تحلیل، مشکل جدی‌تر، استقرار سامانه‌های بازدارنده روسیه و چین مانند موشک‌های ضدکشتی DF-21 هستند. برد بیش از ۱۰۰۰ مایلی این موشک، فراتر از برد هر جنگنده‌ای است که روی عرشه ناوهای هواپیما مستقر می‌شوند. بنابراین، این روزها حرکت دادن ناوگروه‌های آمریکا از تنگه تایوان-مثلا برای حمایت از گروه‌های طرفدار غرب در هنگ‌کنگ- می‌تواند به فاجعه منجر شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار