استاندار گیلان گفت: مبلغ بودجه شهرداری‌های استان گیلان در سال ۹۲ بالغ بر ۴۱۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال ۹۸ به هزار و ۳۳۷ میلیارد تومان رسید.
کد خبر: ۷۸۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ 26 September 2019

 

ارسلان زارع پیش از ظهر امروز در گردهمایی شهرداران و رؤسای اسلامی شهرستان‌های گیلان اظهار داشت: برگزاری گردهمایی‌های این چنینی به سبب اینکه موضوعات پیرامون شهرداری‌ها و شوراها مورد بررسی قرار می‌گیرند بسیار اهمیت دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از جمله دستگاه‌های اجرایی مؤثر در راستای ایجاد آرامش و خدمات‌رسانی به مردم هستند گفت: بنده در هفته دولت شاهد افتتاح پروژه‌های متعدد عمرانی در شهرستان‌ها بودم که به همین خاطر از زحمات رؤسای اسلامی شهرستان‌ها و همکاری مردم تشکر می‌کنم.

زارع یکی از چالش‌های کنونی در بخش مدیریت شهری را موضوع بودجه شهرداری‌ها دانست و افزود: عوامل شهرداری‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی بدانند که تمرکز بر بودجه دولتی در هیچ دستگاهی پاسخگو نیست و بودجه‌های دولتی در هیچ کشوری پایه و اساس کار برای رسیدن به توسعه پایدار نیست.

وی با اشاره به اینکه راهبرد مدیریت شهری باید بر محور بهره‌گیری از ظرفیت‌ها از جمله استفاده از فرصت حضور گسترده گردشگر در گیلان باشد بیان کرد: تمام دستگاه‌های حقوقی و مسئول باید از سرمایه‌گذاران توانمند استقبال کرده و زمینه را برای توسعه شهری فراهم کنند.

استاندار گیلان به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان از جمله ظرفیت گردشگری تأکید کرد و افزود: بهره‌گیری شایسته از ظرفیت‌های استانی نیازمند برنامه‌ای مؤثر بوده که در روند توسعه استان نیز تأثیرگذار است البته ارتقاء شاخص‌های زندگی شهروندان نیز از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه استان است.

زارع با تأکید بر اینکه شهرداران بایستی با نگاه اقتصاد پویا در مسیر افزایش درآمد شهری گام بردارند گفت: اعضای شورای شهرها نیز حلقه متصل‌کننده مردم با مدیریت شهری هستند که باید بتوانند این نقش را به بهترین نحو ایفا کنند چون شهروندان قضاوت‌کننده عملکرد آنان هستند. 

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اشاره به آمادگی‌های لازم برای مقابله با بحران و حوادث مختلف در فصول پاییز و زمستان افزود: امروز جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از چالش‌های موجود در اکثر شهرستان‌های گیلان است که مقدمات لازم برای مقابله با معضلات این چنینی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه شهرداران نسبت به ارتقاء دانش حقوقی خود کوشا باشند و از دوره‌های آموزشی ضمن خدمت نیز استقبال کنند تا با مشکلات حقوقی روبه‌رو نشوند افزود: تمام شهرداری‌ها باید دارای برنامه‌ پنج ساله باشند و فعالیت‌ها در مجموعه شهرداری نیز بر مبنای برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت باشد.

استاندار گیلان با اشاره به بودجه شهرداری‌های گیلان در سال 98 ابراز داشت: مبلغ بودجه شهرداری‌های استان در سال 92 بالغ بر 410 میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال 98 به هزار و 337 میلیارد تومان رسید و این رقم نشان‌دهنده رشد 225 درصدی بودجه اختصاصی به شهرداری‌های گیلان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه با اشاره به ویژگی‌های شهرداران در سیستم مدیریت شهری اظهار داشت: یک شهردار باید به علم روز مجهز باشد و سعی کند که دانش خود را در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و شهرسازی و دیگر حوزه‌ها ارتقاء دهد.

علی اوسط اکبری‌مقدم گفت: مجموع‌ تلاش‌ها در شهرداری‌ها باید به صورتی باشد که به هیچ عنوان منابع شهرداری به کمسیون‌های ماده صد وابسته نشود و در این کمیسیون‌ها نیز باید مسأله مهم شهرسازی و قضاوتی که نسل آینده از شهرسازی می‌کنند، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: طی سالیان گذشته، موضوع ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها همواره مطرح می‌شد اما اقدامات شایسته‌ای برای آن انجام نشد از این رو بایستی از ظرفیت و دانش افراد در این زمینه استفاده شود از طرفی امروز برخی افراد ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها را در گرفتن عوارض می‌دانند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: شهرداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار