استان فارس با تقديم بيش از 14 هزار و 600 شهيد يكي از مناطق پيشرو در دفاع مقدس و انقلاب اسلامي بود.
کد خبر: ۷۸۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶ 22 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:استان فارس از قبل از انقلاب تاكنون 14 هزار و 665 شهيد از اقشار مختلف اعم از كودكان خردسال، بانوان، ورزشكاران، روحانيون، پزشكان و مهندسان، اساتيد دانشگاهي و كهنسالان را در عرصه‌هاي مختلف از جمله مبارزات قبل از انقلاب، دفاع مقدس، عمليات‌هاي تروريستي و نيز عمليات‌هاي پليسي ضد اشرار و قاچاقچيان تقديم انقلاب اسلامي كرده است.

همچنین استان فارس 40شهید مدافع حرم تقدیم کرده است. 30شهید تیپ فاطمیون نیز ساکن استان فارس بوده اند.

بر اساس آمار استخراج شده ميانگين سن شهداي استان فارس 22 سال و 8 ماه و بيشترين فراواني مربوط به گروه سني 20 سال است.

«خليل دستغيب» و‌‌ «اسدالله پروا» نخستين شهداي استان فارس هستند كه در تاريخ 16 خرداد 42 يعني يك روز پس از قيام 15 خردادماه در درگيري‌هاي شيراز به شهادت مي‌رسند.

«حيدر شهيدي» از فيروزآباد متولد 5 شهريور 1353 كم سن‌ترين شهيد دفاع مقدس استان فارس است كه در تاريخ 24 ارديبهشت 1365 در 12 سالگي به شهادت مي‌رسد.

«محمد زارع» متولد 1296 از شيراز مسن‌ترين شهيد استان فارس در دوران دفاع مقدس است كه در تاريخ يكم آذرماه 1363 به شهادت ‌رسيده است.

استان فارس علاوه بر اين در عمليات‌هاي بمب گذاري و تروريستي گروهك‌هاي ضد انقلاب، كودكان و بانوان شهيدي را تقديم نظام اسلامي كرده است كه آخرين آنها "عرفان” و "عليرضا انتظاري” دو برادر 9 و 12 ساله حادثه انفجار تروريستي كانون رهپويان وصال در سال 87 هستند.

استان فارس 146 شهيده زن نيز در كارنامه افتخارات خود ثبت كرده است كه از اين ميان 62 نفر، شهيده معركه هستند؛ به اين معنا كه در صحنه‌هاي دفاع مقدس و در حين مبارزه و يا امداد رساني به شهادت رسيده‌اند. 357 شهيد روحاني نيز در آمار شهداي فارس خودنمايي مي‌كند كه شهيد «قنوتي» از شهرستان سپيدان به عنوان اولين روحاني به افتخار شهادت در دوران دفاع مقدس نائل شد.

استان فارس به لحاظ وجود دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي نيز داراي آمار قابل توجهي در بين شهداي دانشجو و متخصص است. شهداي استان فارس 60 شهيد مهندس و 472 شهيد دانشجو را نيز در بين خود گنجانده‌اند. در كنار اين، آمار 3 زهرا دانش‌اموز شهيد را نيز بايد اضافه كرد.

همچنين 313 فرمانده از ميان سرداران استان فارس به شهادت رسيده‌اند و «حبيب فردي» نخستين پاسدار استان فارس است كه در حمله ضد انقلاب غرب كشور در سال 59 به شهادت رسيد.

اقليت‌هاي مذهبي استان فارس نيز از گروه‌هاي موثر در دوران دفاع مقدس بودند تا آنجا كه اقليت زرتشتي و كليمي هر كدام يك شهيد را به انقلاب اسلامي تقديم كرده‌اند.

اهل سنت فارس نيز 30 شهيد را تقديم ميهن اسلامي كرده‌اند.

ارتش استان فارس نيز با ثبت 2800 شهيد در رده‌هاي مختلف نيروي زميني، هوايي و دريايي و جهادسازندگي با 1200 شهيد وفاداري خود را به مردم و انقلاب و كشورشان ثابت كردند. 

برچسب ها: فارس ، شهید ، دفاع مقدس ، انقلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار