ناهید فضلی در گفتگو با تابناک:
معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش از تمامی برنامه‌های پیش رو و تغییرات ایجاد شده در مقطع ابتدایی خبر داد.
کد خبر: ۷۸۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ 19 September 2019

ناهید فضلی در خصوص اهمیت و کارکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: سند تحول بنیادین، نقشه‌ی راه آموزش و پرورش است و مسیر را برای ما مشخص می‌کند، آموزش و پرورش به دنبال هدف خود یعنی تعلیم و تربیت کودکان این سرزمین در راستای سند تحول بنیادین حرکت می‌کند که بنا به دستور مقام معظم رهبری، برنامه‌ی ششم توسعه و دولت تدبیر و امید این سند را در رأس تمام امور خود قرار داده است.

 وی اذعان کرد: آموزش و پرورش استان کرمانشاه برنامه هایش را در قالب ۲۱۹ طرح به صورت تفکیکی در مقاطع مختلف تحصیلی، معاونت ابتدایی، پرورشی و پشتیبانی، تحت مدیریت آقای یزدان پناه تنظیم کرده است و برنامه‌ها به صورت تلفیقی در قالب دوره‌ی اول و دوره‌ی دوم ابتدایی، دوره‌ی اول متوسطه و دوره‌ی دوم متوسطه تدوین و ابلاغ می‌شوند و تمامی برنامه‌های سند تحول بنیادین برای دانش آموزان آن دوره تدوین می‌شود.

 ناهید فضلی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به دنبال رشد همه جانبه و خواستار جاری ساختن مفهوم درست تربیت در مدارس هستیم. تمامی برنامه‌های ما تا ۲۰ شهریور به مدارس ابلاغ می‌شود.

 معاونت ابتدایی آموزش پرورش با اشاره به این موضوع که استراتژی همه مدیران برای عملی کردن سند تحول بنیادین برنامه تدبیر و تعالی است تصریح کرد: در واقع سند تحول بنیادین چهارچوب نظام فکری و تربیت ماست که توسط برنامه تعالی و تدبیر در مدرسه اجرا خواهد شد.

 وی با اشاره به اهمیت رشد مقطع ابتدایی افزود: آموزش و پرورش ما در صورتی رشد خواهد کرد که مقطع ابتدایی رشد کند، در همین راستا ما برنامه‌ای تحت عنوان کیفیت بخشی در دوره ابتدایی تدوین کرده ایم که هدف ما در این برنامه حضور مشتاقانه همراه با عشق و علاقه دانش آموزان در مدرسه است.

 فضلی ابراز کرد: امید است در این راستا بتوانیم ارتباط خود را با اولیا افزایش دهیم؛ ما در استان کرمانشاه بحث آموزش اولیا را آغاز کرده ایم و اولین استانی هستیم که خواستار پیوند جدی بین اولیا و مدارس به صورت برنامه ریزی شده است.

 وی با تاکید بر اهمیت آگاهی بخشی والدین از برنامه‌های آموزشی مدارس عنوان کرد: کودکان ما بایستی مهارت‌های مختلف را کسب کنند، در مدارس ما یکی از اقدامات مثبت استفاده از دانش آموزان به عنوان اجراکننده‌ی برنامه‌های مختلف است که اعتماد به نفس و رشد اجتماعی کودکان را افزایش می‌دهد.

 معاونت ابتدایی آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت آرامش و فراهم سازی بستر‌های لازم برای دانش آموزان تشریح کرد: ما به دنبال زندگی در مدارس هستیم، از دیگر اقدامات ما بحث آموزش اولیا و برقراری ارتباط بیشتر با آن‌ها است، در این راستا کتابی برای اولیا تدوین شده که با ویژگی‌های روانشناختی کودکانشان آشنا شوند، همچنین بدانند در کلاس درس چه اتفاقی می‌افتد و در این زمینه پیشنهادات و نظرات خود را با معلمین مطرح کنند.

 ناهید فضلی در خصوص ارتباط بیشتر با اولیای دانش آموزان و تغییر چهره آموزش افزود:
یکی از مهمترین برنامه‌ها در معاونت آموزش ابتدایی آموزش اولیای کلاس اولی است و در طول سال هم چند ساعتی آموزش خواهند دید؛ آشنایی آن‌ها با برنامه درسی، همچنین ویژگی‌های روانشناختی کودکان افزایش خواهد یافت، ما بایستی جو سخت گیرانه حاکم بر مدارس و استرس امتحانات را حذف کنیم.

 وی نکته مهم در مدارس ابتدایی را بحث تکالیف و امتحانات دانست و گفت: ما برای هر دو برنامه ریزی کرده ایم، آزمون‌ها را حذف کردیم و تکالیف مهارت محور را جایگزین ساختیم. ما بایستی عشق را در مدارس جاری کنیم و کتابی تحت عنوان "تکلیف برای زندگی" تدوین شده که دانش آموزان با این کتاب به صورت عملی با تکالیف مهارت محور آشنا می‌شوند.

 فضلی در ادامه درباره هوشمند سازی مدارس افزود: لازم است این نکته را یادآوری کنیم که هوشمند سازی ابزار است، ما الان در دنیا بحث معلمان هوشمند را داریم و در حال حاضر روی معلمان هوشمند سرمایه گذاری می‌شود؛ اینکه معلم چگونه از فضا و امکانات استفاده کند مهم است. ما به پرورش تفکر نیاز داریم، دانش آموزان ما باید پژوهشگر شوند و پژوهشگری نیاز به هوشمند سازی در جهت سخت‌افزاری ندارد بلکه بچه‌ها در حیاط مدرسه هم‌میتوانند پژوهشگر باشند.

 وی با اشاره به بر اهمیت دوره پیش دبستانی برای دانش آموزان تاکید کرد: اگر بخواهیم دوره ابتدایی موفقی داشته باشیم دانش‌آموزان ما بایستی دوره پیش دبستانی را بگذرانند و پیش دبستانی به عنوان گلوگاه آموزش پرورش مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا از همه مردم خواهشمندم هر کودکی که آمادگی ثبت‌نام در دوره پیش دبستانی را دارد حتماً ثبت نام کند ضمن اینکه ما در سال‌های گذشته با رشد بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی در این زمینه مواجه بوده ایم.

 فضلی در این خصوص بیان کرد: یکی از تاثیرات مثبت حضور کودکان در دوره پیش دبستانی فرصتی است که برای کشف و رفع اختلالات یادگیری آنان ایجاد می‌شود.

 معاونت آموزش ابتدایی در خصوص برگزاری آزمون سنجش عنوان کرد: ما سعی کردیم آزمون سنجش را در رده‌های سنی پایین‌تر بیاوریم، این باعث می‌شود مشکلات یادگیری زودتر شناسایی شده و در راستای رفع آن‌ها اقدام کنیم؛ الان تمام کودکان پایه اول و درصد بسیاری در دوره پیش دبستانی سنجش می‌شوند، این آزمون از جهات جسمانی، روانی، هوشی و بینایی انجام می‌شود و کودکان سالم به مدرسه‌های عادی و کودکان استثنایی به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند.

 فضلی همچنین در راستای مسئله عدالت آموزشی مطرح کرد: ما اعتقاد داریم باید همه مدارس به سمت یکسان سازی حرکت کنند، تقسیم بندی مدارس بحث عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد.

 معاونت آموزش ابتدایی کرمانشاه در ادامه با اشاره به اهمیت رشد روانشناختی کودکان خاطر نشان کرد: باید بدانید که مدت‌هاست بهداشت روانی کودکان ما به مخاطره افتاده، کودکان ما از حضور در جلسه امتحان فراری بودند و تکالیف عامل مهم استرس کودکان بود؛ بنابراین بر اساس سند تحول بنیادین که می‌گوید کودکان ما باید پالایش شوند هر آنچه بهداشت روانی کودکان را به مخاطره می‌اندازد بایستی از سر راهشان برداشته شود. ما با حذف امتحان در مقطع ابتدایی، یادگیری گروهی را جایگزین کرده‌ایم و در حال حاضر چیزی به اسم نمره نداریم.

 وی در پایان در خصوص حلقه‌ی مفقوده بین مقطع ابتدایی و متوسطه که دانش آموزان را یکباره با شرایط سخت آموزشی رو به رو خواهد ساخت تصریح کرد: دانش‌آموزان با این شیوه در دوره ابتدایی از جهات اجتماعی، عقلانی و جسمانی رشد می‌کنند و با آگاهی و آمادگی وارد مقطع متوسطه می‌شوند به لحاظ سنی هم رشد کافی داشته اند بنابراین در دوران متوسطه بایستی با علم مواجه شوند و در این مقطع نمره، امتحان، شیوه ارزشیابی و تدریس تغییر می‌کند؛ به هر حال بین دو مقطع ابتدایی و متوسطه حلقه مفقوده‌ای است که بایستی کارشناسی و رفع شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار