کد خبر: ۷۷۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 13 September 2019
 
این پیمانه تیتر‌هایی همچون ایران به دنبال حضور در بازار ۷۵۳ میلیارد دلاری اوراسیا، افزایش ۶ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی، سهام آسیایی تا بالاترین سطح شش هفته‌ای خود رشد کرد، ترامپ: کله‌شق‌های فدرال‌رزرو نرخ بهره را به صفر یا کمتر کاهش دهند، شانس رکود اقتصاد آلمان به ۶۰ درصد رسید و آخرین وضعیت خودرو‌های مانده در گمرک را در بر دارد.
 
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ایران به دنبال حضور در بازار ۷۵۳ میلیارد دلاری اوراسیا، افزایش ۶ درصدی صادرات کالا‌های غیرنفتی، سهام آسیایی تا بالاترین سطح شش هفته‌ای خود رشد کرد، ترامپ: کله‌شق‌های فدرال‌رزرو نرخ بهره را به صفر یا کمتر کاهش دهند، شانس رکود اقتصاد آلمان به ۶۰ درصد رسید و آخرین وضعیت خودرو‌های مانده در گمرک را در بر دارد.

نرخ‌های جدید بلیت هواپیما اعلام شد

انجمن شرکت های هواپیمایی ایران نرخ های جدید بلیت هواپیما را که از امروز اجرایی شده است، روی تارنمای خود قرار داد. به گزارش وزارت راه و شهرسازی، این دامنه بر اساس نرخ جدید دلار در سامانه نیما تهیه شده و نسبت به دامنه نرخ قبلی که از آذر ماه سال گذشته تا روزهای پیش رعایت می شد، کاهش یافته است. بنا بر اعلام این انجمن، نرخ های جدید از امروز اجرایی شده است.

به عنوان مثال در این نرخ نامه جدید، حداقل قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران ـ مشهد ۲۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان و حداکثر نرخ این پرواز ۷۰۱ هزار و ۳۰۰ تومان است که نسبت به نرخ پیشین بیش از ۵۰ هزار تومان کاهش داشته است. همچنین در این فهرست نرخ پرواز تهران- شیراز در بازه ۲۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۶۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان، پرواز تهران - اهواز در بازه ۱۹۷ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۶۸۹ هزار تومان، پرواز تهران ـ کیش در بازه ۲۵۲ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۹۰۵ هزار و ۸۰۰ تومان و پرواز تهران- اصفهان در بازه ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۴۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت گذاری شده اند. بنا بر اعلام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، این پنج مسیر پر ترددترین مسیرهای پروازی در تیرماه امسال بوده اند. 

در این نرخ نامه، ارزان ترین قیمت کف بلیت ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان است که در تعداد زیادی از مسیرها از جمله تهران- اصفهان، تهران- اراک، اهواز- بوشهر و بندرعباس-کیش اجرایی می شود. بیشترین نرخ کف قیمت نیز متعلق به مسیر ارومیه-کیش با قیمت ۲۸۳ هزار و ۳۰۰ تومان است. کمترین قیمت در ستون حداکثر نرخ نیز متعلق به مسیرهایی چون اصفهان ـ ماهشهر و بندرعباس- ابوموسی با ۴۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان و گران ترین نرخ مربوط به مسیر رشت- قشم با ۹۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. در فهرست جدید اعلام شده در تارنمای انجمن شرکت های هواپیمایی، اشاره ای به ایرلاین های مختلف نشده و این‌طور برداشت می شود که نرخ های جدید یکسان برای همه شرکت های هواپیمایی لازم الاجراست. 

ایران به دنبال حضور در بازار ۷۵۳ میلیارد دلاری اوراسیا

وزیر نیرو گفت: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصت ارزشمندی برای کشور محسوب می‌شود که می‌توان در قبال آن با ورود به بازاری با حدود ۲۰۰ میلیون جمعیت برای فروش کالا و رونق تولید و صادرات اقدام کرد. رضا اردکانیان روز پنجشنبه در حاشیه سفر به یزد در گفت و گو با ایرنا افزود: در این بازار بزرگ اقتصادی ۸۵۰ قلم کالا بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مشمول معافیت‌های تعرفه‌ای یا تخفیف قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: بر اساس توافق انجام شده از هفته اول آبان‌ماه سال‌جاری این موافقت‌نامه اجرایی خواهد شد و با پیوستن به اوراسیا می‌توان در زمینه صادرات و سایر فعالیت‌های اقتصادی در راستای منافع کشور اقدام کرد. در چارچوب تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کالاهای  صادراتی ایران به روسیه،قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان از تعرفه ترجیحی صفر برخوردار شده است؛ بنابراین، ایران از اوایل آبان ماه امسال رسما وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهد شد و برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در یک موافقتنامه اقتصادی منطقه‌ای به شکل فعال وارد می‌شود. مجموع حجم تجاری کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۷۵۳ میلیارد دلار و بازاری با ۲۰۰ میلیون جمعیت را شامل می شود که استفاده از این ظرفیت می تواند جهش و تحولی در مناسبات اقتصادی کشورمان ایجاد کند.

افزایش ۶ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی

صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲، حدود ۵.۹ درصد افزایش داشته است. گزارش خلاصه عملکرد دولت یازدهم و دوره دو ساله دولت دوازدهم که از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شده، نشان می‌دهد که صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۷ به ۴۴ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۱۳۹۲ حدود ۵.۹ درصد افزایش داشته است. طبق این گزارش صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در سال ۱۳۹۲ معادل ۴۱ میلیارد و ۸۴۷ میلیون دلار بوده است. همچنین آمارها نشان می دهد، واردات کالا در این مدت کاهش داشته و از ۴۹ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به ۴۲ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ رسیده که حاکی از کاهش ۱۴.۳ درصدی در این بخش است. تراز تجاری غیرنفتی نیز که در سال ۱۳۹۲ حدودا منفی هشت میلیارد دلار بوده، در سال ۱۳۹۷ مثبت شده و به حدود دو میلیارد دلار رسیده است. صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۲ شامل ۱۰ میلیارد دلار میعانات گازی، حدود ۱۱ میلیارد دلار پتروشیمی و حدود ۲۱ میلیارد دلار سایر کالاها بوده است. در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۲ صادرات میعانات گازی تقریبا نصف شده، اما صادرات پتروشیمی و سایر کالاها در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته و به حدود ۱۴ و ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

وزیر نفت عراق: به واردات گاز از ایران ادامه می‌دهیم

وزیر نفت عراق که پس از عربستان، بزرگترین کشور تولیدکننده نفت اوپک است اعلام کرد: با وزرای نفت عربستان و روسیه ملاقات می‌کند. وی همچنین تأکید کرد که کشورش به واردات گاز از ایران ادامه خواهد داد. وی همچنین گفت: عراق قصد دارد اقدام به اکتشاف گاز در بخش بیابان‌های غربی این کشور کند که ظرفیت‌های فراوانی هم وجود دارد و در این زمینه قراردادی با شرکت‌های روسی در زمینه اکتشاف گاز در این مناطق بسته است.

سهام آسیایی تا بالاترین سطح شش هفته‌ای خود رشد کرد

روز پنج‌شنبه، با کاهش تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا و امید به این که بانک مرکزی اروپا موج جدیدی از کاهش نرخ بهره را در بین بانک‌های مرکزی جهان آغاز کند، سهام آسیایی رشد کرد. پس از این که ترامپ توافق کرد اجرای تعرفه‌های جدید بر واردات میلیاردها دلار از کالاهای چینی را به عنوان ژستی از حسن نیت، دو هفته به تعویق بیندازد، سهام آسیایی رشد کرد و یوآن به بالاترین سطح ۳ هفته‌ای خود رسید. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن ۰.۵ درصد بالا آمد. نیکی ژاپن ۰.۷۵ درصد رشد کرد و کامپوزیت شانگهای چین ۰.۷۵ درصد بالا آمد، در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با افت ۰.۲۱ درصدی روبه رو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۲۵ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۸۴ درصد به ارزش خود افزود. در بازار ارز، دلار نرخ برابری خود با ین ژاپن را تا ۱۰۷.۸۷ واحد تقویت کرد و یوآن چین با رشد ۰.۴۳ درصدی در برابر دلار، به نرخ برابری ۷.۰۸۴۵ واحد رسید. 

ترامپ: کله‌شق‌های فدرال‌رزرو نرخ بهره را به صفر یا کمتر کاهش دهند

رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، بار دیگر از فدرال‌رزرو خواست تا نرخ بهره خود را به صفر یا کمتر از آن کاهش دهند. او گفت نرخ بهره منفی می‌تواند موجب صرفه‌جویی در پرداخت بدهی دولتی شود. ترامپ در توییتر خود نوشت: آمریکا همیشه باید پایین‌ترین نرخ بهره را پرداخت کند. بدون تورم!

ترامپ می‌نویسد: فدرال‌رزرو باید نرخ بهره ما را به صفر یا منفی کاهش دهد و آنگاه ما باید بدهی خود را بر این اساس تامین مالی کنیم. نرخ بهره را می‌توان خیلی بیشتر از این پایین آورد و در همان زمان می‌توان دوره بازپرداخت بدهی (دولت) را طولانی‌تر کرد. او سپس از دلار آمریکا تعریف کرد و آن را ارزی عالی دانست. ترامپ مجددا رئیس فدرال‌رزرو، جرومی پاول را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این فقط ضعف جرومی پاول و فدرال‌رزرو است که به ما اجازه نمی‌دهند کاری را انجام دهیم که کشورهای دیگر در حال انجام آن هستند. او در ادامه با توهینی دیگر به اعضای فدرال‌رزرو گفت: ما این فرصتی را که یک بار در زندگی به وجود آمده است، به خاطر این کله‌شق‌ها از دست می‌دهیم.

شانس رکود اقتصاد آلمان به ۶۰ درصد رسید

بر پایه داده‌های شاخص ماهانه مؤسسه سیاست‌گذاری اقتصاد کلان آی‌ام‌کی، که سلامت بزرگترین اقتصاد اروپا را زیر نظر دارد، شانس رکود اقتصاد آلمان به حدود ۶۰ درصد رسیده است. این شاخص که پیش‌بینی‌کننده وضعیت اقتصادی آینده آلمان است و توسط یک شرکت تحقیقات اقتصادی خصوصی ارائه می‌شود، ریسک رکود اقتصاد آلمان را ۵۹.۴ درصد پیش‌بینی کرد. این در حالی است که قرائت ماه آگوست این شاخص، شانس رکود آلمان را ۴۳ درصد پیش‌بینی کرده بود. این بالاترین رقم این شاخص و بالاترین ریسک رکود آلمان از ماه‌های زمستان ۲۰۱۲-۲۰۱۳ تا کنون است. اقتصاد آلمان در حالی ضعیف شده که بخش محرک آن، یعنی صنایع صادرات محور، با تنش‌های تجاری و وضعیت نامشخص تجارت جهانی با مشکل مواجه شده‌اند و  آشفتگی  مربوط به برنامه انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا، تقاضا را کاهش داده است.

یک پیش‌بینی از سقوط نفت به ۵۰ دلار

یکی از بزرگترین بازرگانان نفت جهان پیش‌بینی کرد، نفت خام به پایین‌ترین حد از دسامبر سال ۲۰۱۸ سقوط خواهد کرد و باعث می‌شود تولید اوپک و متحدانش کاهش بیشتری پیدا کند. بن لوکاک، یکی از مدیران شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در سنگاپور اظهار کرد: موانع اقتصاد کلان و رشد عرضه باعث خواهد شد قیمت نفت برنت تا شش ماه دیگر به حدود ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند. وی در ادامه افزود: احتمال دارد نفت خام در میان مدت تا بلندمدت به ۷۰ تا ۷۵ دلار بازگردد که چنین سطح قیمتی برای مصرف کنندگان مناسب خواهد بود و به تولیدکنندگان هم اجازه می‌دهد سودآوری داشته باشند.

آخرین وضعیت خودروهای مانده در گمرک

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در حال حاضر به طور کلی بیش از ۶۰۰۰ دستگاه خودرو در گمرک‌ها مانده‌اند، اظهار کرد: روند ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک ها مانند قبل بوده و تغییری در روند آن ایجاد نشده است. مهدی دادفر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: در حال‌ حاضر برای ۸۰۰ دستگاه گواهی‌نامه گمرکی صادر شده، حدود ۱۷۰۰ دستگاه اظهارنامه گمرکی گرفتند و ۲۲۰۰ دستگاه خودرو قبض انبار دارند. لازم به ذکر است ۲۷۰۰ دستگاه نیز تحت نظر مقام قضایی هستند که به طور کلی بیش از ۶۰۰۰ خودرو در گمرک‌ها مانده‌اند. وی خاطرنشان کرد: نامه‌نگاری‌های مختلفی درباره ترخیص خودروهای مانده در گمرک انجام شده اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. استدلالی وجود دارد که گفته می‌شود مصوبه واردات خودروهای مانده در گمرک یک بار تمدید شده است، اما در چهار ماه نخست دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانستند آن را اجرا کنند.

عقب نشینی بازارساز ارزی؛ دلار ۱۱۴۵۰ تومان

بازار ارز در آخرین روز هفته، شاهد کاهش قیمت دلار و یورو بود، به گونه ای که صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا، به نرخ 11350 تومان خریداری شد و به قیمت 11450 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، 150 تومان کاهش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت 12600 تومان خریداری و با افت 150 تومانی نسبت به روز چهارشنبه، به قیمت 12700 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار