تابناک / شهردار رشت در دیدار با برخی مدیران شهر یانگ جوی چین با اشاره به وجود تشابهات اقلیمی این شهر با یانگ جو گفت: آمادگی های لازم برای عقد خواهرخواندگی بین دو شهر فراهم است.
کد خبر: ۷۷۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 07 September 2019
 
  تابناک / شهردار رشت در دیدار با برخی مدیران شهر یانگ جوی چین با اشاره به وجود تشابهات اقلیمی این شهر با یانگ جو گفت: آمادگی های لازم برای عقد خواهرخواندگی بین دو شهر فراهم است.
 
  

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، دکتر ناصر حاج محمدی در دیدار با این هیات چینی با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری محرم اظهار کرد: در ایامی به کشور ما آمده اید که سراسر کشور غرق در عزاداری برای امام حسین(ع) است و علت مشکی پوش بودن شهر و مردم نیز به همین دلیل است.

وی گفت: سابقه نشان‌می دهد که ارتباط فراوانی بین ایران و چین وجود داشته و پیشینه تاریخی معاملات تجاری از طریق جاده ابریشم زبانزد خاص و عام است.

وی افزود: این جاده آسیای میانه را به شرق دنیا متصل می کرد و یکی از مهمترین کانال های آن نیز رشت بود.

شهردار رشت حضور قائم مقام اقتصادی و معاون دفتر امور خارجه شهرداری یانگ جوی چین را در شهر باران ایران مبارک دانست و گفت: این حضور برای تبادلات اقتصادی دو کشور بسیار مهم و یادآور تبادلات جاده ابریشم است.

حاج محمدی گفت: از سال ۲۰۱۵ رشت به عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو به ثبت رسیده چون تنوع غذایی این شهر فراوان است.

شهردار رشت با اشاره به برند حلال رشت و تنوع گردشگران ملی و بین المللی نیز خاطر نشان کرد: در سال گردشگران بسیاری از این شهر با پیشینه غنی فرهنگی بازدید می کنند.

حاج محمدی با بیان اینکه رشت از نظر غذا و فضا قرابت فراوانی با یانگ جوی چین دارد گفت: رشت می تواند از تجارب یانگ جو در زمینه خوراک، فعالیت های مرتبط با شهر خلاق به ویژه در برگزاری جشنواره ها بهره ببرد.

وی همچنین گفت: آمادگی های لازم برای عقد خواهرخواندگی بین رشت و یانگ جوی چین وجود دارد و اگر مدیران این شهر موافق باشند، اقدامات لازم از سوی شهرداری رشت با هماهنگی وزارت امور خارجه صورت خواهد گرفت.

شهردار رشت همچنین با اهدای تابلوی صنایع دستی به میهمانان، کتاب دو زبانه دیدنی های گیلان را نیز به آنان تقدیم کرد.

 
 
 

معاون اقتصادی شهر یانگ جوی چین نیز در این دیدار با اشاره به موقعیت شهر خلاق خوراک شناسی رشت در یونسکو اظهار کرد: امید است که بتوانیم تعاملات خوبی با این شهر ایرانی که شهر خلاق خوراک یونسکو است برقرار کرده و از تجارب آن در زمینه خوراک استفاده کنیم.

چی کوا خوآ عنوان کرد: بازدید از آثار باستانی و مناطق گردشگری و دیدار با مردم شهر تاثیر مطلوبی بر نوع نگاه ما گذاشته است.

وی افزود: ساختار معماری قدیم‌ گیلان بسیار نزدیک به ساختار خانه های روستایی چین است.

معاون اقتصادی یانگ جوی چین ادامه داد: روستایی فارس نشین در چین وجود دارد که نوع معماری آن مورد بازدید بسیاری از مقامات قرار می گیرد.

چی کوآ خوآ همچنین پس از توضیحاتی پیرامون جغرافیا و جمعیت یانگ جو گفت: این شهر نخستین شهر فرهنگی چین است و قدمتی ۲۵۰۰ ساله داشته و در زمینه صنایع دستی و آثار ناملموس فرهنگی نیز فعال است.

وی سپس به توضیح دیگر ظرفیت های یانگ جو پرداخت و گفت: این شهر در بین ۳۰۰ شهر چین رتبه سی ام را دارا است و مهمترین فعالیت آن گردشگری است.

این مقام مسئول شهر یانگ جوی چین در ادامه به توضیحاتی درباره میزان سرمایه گذاری ها و پیشرفت تکنولوژی شبکه حمل و نقل این شهر اشاره کرد و گفت: در یانگ جو ۳۵۰ پارک وجود دارد که مباحث فرهنگی در آن پی گرفته شده و این شهر امروز به عنوان شهر گردشگری غذا نیز در جهان شناخته می شود.

چی کوآ خوآ افزود: پس از انقلاب فرهنگی نخستین رستوران در این شهر دایر شده و در حال حاضر نیز غذاهای مخصوص یانگ جو در کشورهای دنیا مصرف می شود.

وی ادامه داد: پس از ثبت یانگ جو به عنوان شهر خلاق خوراک، سه همایش در این شهر با هدف احیای غذاهای فراموش شده برگزار شده است.

وی درباره پیشنهاد خواهرخواندگی شهردار رشت بین دو شهر رشت و یانگ جو نیز گفت: این موضوع را با شهردار یانگ جو مطرح کرده و نتیجه را نیز اطلاع می دهم.

 
 
 

در این دیدار سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت نیز با خوش آمدگویی به میهمانان چینی گفت: رشت از قدیم مرکز تبادلات تجاری با دیگر کشورهای دنیا بوده و همواره دالان سیاحت و سیاست محسوب شده است.

علیرضا قانع با بیان اینکه از رشت به عنوان دارالمرز نام برده می شود گفت: از قدیم تجارت نوغان و ابریشم در رشت بسیار دارای رونق بود.

وی افزود: این شهر از دیرباز بارانداز تاجران کشورهای مختلف از جمله یونان، چین، هند و بخارا بود.

سرپرست مدیریت ارتباطات و امور بین الملل همچنین بر بهره گیری در زمینه درآمدزایی در حوزه شهر خلاق با استفاده از تجارب ارزشمند مدیران یانگ جوی چین تاکید کرد و از اقامت میهمانان چینی در رشت و حضور در جلسات شهرداری رشت ابراز خرسندی نمود.

گفتنی اینکه در این دیدار فرامرز جمشیدپور معاون حمل و نقل و امور زیربنایی، رضا ویسی معاون شهرسازی و معماری، شاهرخ طلیسگر سرپرست معاونت خدمات شهری و علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت نیز حضور داشتند.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار