رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با بیان اینکه شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی با ابزاری مانند اخراج کارگران، استان را مجبور به پرداخت تسهیلات و یا عدم دریافت حق بیمه می‌کنند گفت: در دو شرکت خوش‌نوش و کیوان اشتغال ۸۰ درصد کاهش داشته است.
کد خبر: ۷۷۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷ 02 September 2019
رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با بیان اینکه شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی با ابزاری مانند اخراج کارگران، استان را مجبور به پرداخت تسهیلات و یا عدم دریافت حق بیمه می‌کنند گفت: در دو شرکت خوش‌نوش و کیوان اشتغال ۸۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش فارس ، محمدرضا محسنی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کارگری کشور موضوع امنیت شغلی است اظهار کرد: امنیت شغلی تمام جوانب را در جامعه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی به عدم اجرای تبصره ماده ۷ و تبصره ماده ۲ اشاره کرد و افزود: کارگرانی با ۲۹ سال و ۱۰ ماه سابقه از شرکت‌ها اخراج شدند.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با بیان اینکه با اخراج کارگران با سابقه، در واقع فردی که تمام جوانی و عمر خود را در این راه گذاشته در پایان خدمت با مشکل اساسی مواجه شده است ادامه داد: شرکت‌هایی مانند کیوان و خوش‌نوش همدان قبل از واگذاری به بخش خصوصی هر کدام ۷۰۰ کارگر داشتند و با واگذاری به بخش خصوصی قرار بود که شرایط بهتر شود، اما نشد.

وی با تاکید بر اینکه از ریاست قوه قضائیه تقاضای رسیدگی و بررسی داریم بیان کرد: چرا شرکت‌هایی که قبل از واگذاری به بخش خصوصی شرایط خوبی داشتند، بعد از واگذاری شرایط آن‌ها نامساعد شده است؟

محسنی با بیان اینکه شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی با ابزاری مانند اخراج کارگران، استان را مجبور به پرداخت تسهیلات و یا عدم دریافت حق بیمه می‌کنند افزود: در دو شرکت خوش‌نوش و کیوان اشتغال ۸۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در این شرکت‌ها و همه شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی هدف بر روی زمین زدن تامین اجتماعی معطوف شده است تصریح کرد: تامین اجتماعی حق‌الناس است و کارگران بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با اشاره شرکت کیوان هفت درصد حق بیمه از کارگران را کسر کرده، اما به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نکرده است ادامه داد: مساعدت‌های زیادی به شرکت کیوان و خوش‌نوش شده، اما همچنان مشکل بدهی آن‌ها به تامین اجتماعی وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یک تکنسین بیمارستان قلب که جزو نیروی پیمانکار است ماهانه یک‌میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند افزود: این فرد با یک‌میلیون تومان چقدر می‌تواند کار کند، در حالی که سلامت جامعه در دست این افراد قرار دارد.

سبد معیشت نزدیک به ۷ میلیون تومان است حقوق یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار!

محسنی در ادامه به معیشت کارگران پرداخت و با بیان اینکه سال ۹۷ از طرف کانون شورا‌ها و کانون عالی کشور حقوق کارگران ۳۶.۵ درصد افزایش داشت افزود: سبد معیشت نزدیک به ۷ میلیون تومان است، اما حقوق کارگران یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه فاصله بین حقوق دریافتی کارگران و سبد معیشتی زیاد است بیان کرد: انتظار داشتیم با افزایش حقوق کارگران، وضعیت آن‌ها به سبد معیشتی نزدیک شود.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان در ادامه مسکن را یکی دیگر از مشکلات کارگران دانست و ادامه داد: کارگران دیگر توان خرید مسکن ندارند و برای اجاره مسکن هم با مشکل مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر حقوق کارگران برای اجاره مسکن هزینه می‌شود و برای تهیه مواد غذایی دچار مشکل می‌شوند افزود: اگر امکان افزایش حقوق کارگران وجود ندارد می‌توان اختصاص سبد غذایی را در برنامه قرار داد.

محسنی در ادامه با اشاره به عدم اجرای ماده ۱۰ قانون کار بیان کرد: این مشکل در استان‌های دیگر تاحدودی حل شده، اما در همدان قرارداد‌های یک ماهه، دو ماهه، و سه ماهه بسته می‌شود و هیچ مدرکی به کارگر داده نمی‌شود به نحوی که کارگر بعد از اخراج از کار هیچ مدرکی مبنی بر اثبات فعالیت در آن کارگاه را ندارد.

وی با اشاره به اینکه قرار بود وزارت کار سامانه ثبت نام کارگران را ایجاد کند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد تصریح کرد: در صورت راه‌اندازی این سایت کارفرما موظف به ثبت نام کارگران در سامانه می‌شد.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان در ادامه به ضعف مدیریتی استان در حوزه اداره کار و سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: رسیدگی موضوع در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف مشکل شده است.

وی با اشاره به اینکه در هیات‌های حل اختلاف گاهی حتی ثبت شکایت کارگر هم صورت نمی‌گیرد ادامه داد: نمایندگان قوه قضاییه و نمایندگان دولت در هیات‌های حل اختلاف و هیات‌های تشخیص حضور ندارند.

سنگ‌اندازی اداره کار همدان برای ایجاد تشکلات کارگری

محسنی در ادامه به موضوع تشکیل شورا‌های اسلامی کار و یا تشکلات کارگری اشاره کرد افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان برای راه‌اندازی تشکل‌های کارگری سنگ‌اندازی می‌کند.

وی با بیان اینکه از ۱۵ شرکت تقاضای تشکیل شورای اسلامی کار داشته‌ایم افزود: درخواست تشکیل این ۱۵ شورای اسلامی کار به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده، اما از سوی مدیرکل این اداره رایزنی‌هایی انجام شده که جلوی تشکیل آن‌ها را گرفته است.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان با تاکید بر اینکه انجمن صنفی و شورای اسلامی کار هیچ هزینه‌ای برای کارفرما ندارد بیان کرد: از هشت سال گذشته همکاران شورای اسلامی کار کارخانه کیوان همدان را اداره می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کارگران نمی‌خواهند کارفرمایان دچار مشکل شوند و بین کارگر و کارفرما تقابل وجود ندارد افزود: مدیرکل کار استان تعداد تشکل‌های کارگری استان را ۲۲۶ مورد عنوان کرده در حالی که در استان همدان یک انجمن صنفی، ۲۵ شورای اسلامی کار و ۱۱۴ نماینده کارگری وجود دارد.

مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران به بخش خصوصی واگذار شده است

محسنی در ادامه به مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران همدان اشاره کرد و با بیان اینکه این مجموعه برای استفاده رایگان و یا استفاده نیم‌بهای کارگران راه‌اندازی شد افزود: تمام امکانات کارگران به بخش خصوصی واگذار شده، اما مدیرکل کار می‌گوید کارگران از مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران استفاده می‌کنند!

وی با بیان اینکه درآمد مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران در جیب استان است و کارگران از آن بهره‌مند نمی‌شوند ادامه داد: با این شرایط تقاضا داریم عنوان «کارگران» را از این مجموعه حذف کنند.

 هر کس بگوید کارگری از مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران استفاده کرده دروغ محض است

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان تاکید کرد: هر کس بگوید کارگری از مجموعه فرهنگی و ورزشی کارگران استفاده کرده دروغ محض است.

وی در ادامه به مشکلات آماری در حوزه جامعه کارگری اشاره کرد و افزود: در شهریورماه امسال سایت کانون شورا‌های اسلامی کار استان همدان راه‌اندازی خواهد شد و تمام شرکت‌ها اطلاعات خود را وارد سامانه خواهند کرد.

محسنی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با آمار اشتغال استان با کنایه گفت: بنا به گفته استاندار همدان به دلیل نداشتن فهم علمی آمار ما نمی‌توانیم درست اظهار نظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال استان را با مراجعه به واحد‌های تولیدی می‌توان مشاهده کرد افزود: شرکت بتون بریس به دلیل داشتن مطالبه از دولت دچار مشکل شده و تعداد کارگران خود را از ۳۵۰ نفر به ۷۰ نفر رسانده است.

رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان همدان تصریح کرد: با مشاهده ورودی‌های همدان از سمت تهران، ملایر و کرمانشاه می‌بینیم که واحد‌های تولیدی به باغ تالار تبدیل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تعداد بیمه بیکاری در استان افزایش داشته است ادامه داد: اداره کار استان از کارگران بیمه بیکاری به صورت شیفتی و نوبتی و غیر قانونی در ادارات استفاده می‌کند، کدام قانونی گفته کارگر بیمه بیکاری باید میز آقای مدیرکل را دستمال بکشد یا در ادارات به عنوان نیروی خدماتی به کار گرفته شود؟

محسنی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا سوله‌ها در شهرک‌های صنعتی تبدیل به سالن عروسی شده‌اند را تایید می‌کنید افزود: بنده خود یک سوله در شهرک صنعتی بهاران را دیدم که دیوار‌های خود را کاشی کرده بود و از آن به عنوان سالن عروسی آن هم به صورت غیر قانونی استفاده می‌کرد و از این دست موارد حتما باز هم وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار