کد خبر: ۷۷۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ 31 August 2019

امروزه در بازارکار مالی ، فضای رقابتی شدیدی حکم فرماست و روش‌های موفقیت شغلی و ویژگی های حسابدار موفق یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهن هر حسابداری را درگیر خود نموده است . چرا‌‌ که حیات اجتماعی وی منوط به ارتقای درآمدی در حرفه‌اش و امنیت شغلی در محیط کار اوست . احتمال دارد شما نیز تحت عنوان حسابدار و یا یک کارآموز حسابداری نیز به این مطلب فکر کرده باشید که چطور می‌توان درحرفه خودتان به موفقیت بیش‌تری برسید و از همکاران خود یک سر و گردن بالاتر باشید . برای آغاز کار و موفقیت در شغل حسابداری ، نیاز به مهارتهای تخصصی ، دانش کاربردی، قدرت تجزیه و تحلیل و از همه مهمتر تجربه مفید دارید .

از طرفی نا آگاهی از مسائل مالی و قوانین مالیاتی و اشتباهات هر چند کوچک حسابداران می‌تواند سبب‌ساز ضررهای مالی متعددی برای هر سازمانی شود . تدبیر و مهارت یک حسابدار به قدری حائز اهمیت است که می‌تواند بنقش بسیار بزرگی در ارتقا و سود آن کسب و کار داشته و در زمان کوتاهی باعث ارتقاء سطح درآمدی صاحبان سهام شود . به این ترتیب قابل توجه است که مهارت‌های یک حسابدار موفق را بدانید و آن‌ها‌ را در خویش پرورش دهید .

  •  هفت گام لازم برای حسابدار موفق :

اول : قبل از شروع کار با مباحث بازار کار بطور کامل آشنا شوید : داشتن تحصیلات کاربردی و شرکت در دوره های حسابداری بازار کار از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین موارد برای ورود به شغل حسابداری است چون اگر با اطلاعات تئوری دست به کاری بزنید فاجعه مالی و مالیاتی آن شرکت را تهدید خواهد کرد. جهت تسلط کامل به مباحث مربوط به این حرفه و کسب درآمد سریع از حسابداری، با جمع آوری اطلاعات از مدیران ارشد مالی و اساتید برتر دانشگاه، بسته آموزش صفر تا صد حسابداری را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دوم : آشنایی با وظیفه‌های مختلف حسابداران : حسابداران وظیفه‌های زیادی را عهده دار هستند . احاطه بدون نقص بر هرکدام از این وظایف و رعایت کردن فاکتورهای تکنیک‌های شغلی در حرفه حسابداری میتواند از شما یک حسابدار موفق بسازد . وظیفه‌های گوناگون حسابداران مشتمل بر ۴ حوزه است :

وظیفه های معمولی : در برگیرنده مهارت‌های دفترداری ابتدایی و حسابداری هزینه است . ثبت درآمدها و مخارج کمپانی و در اختیار گرفتن گزارشات سود و زیانی ، حسابداری و روش محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان از این موارد می‌باشند .

وظیفه‌های تکنیکی : در برگیرنده بودجه بندی و حسابداری مدیریت است . نظیر مراحل شناسایی ، ‌ اندازه‌گیری ، جمع آوری ، سنجش ، آنالیز ، تعبیر و ارائه آن تیم از داده‌های مالی و بقیه داده‌های مقداری و عملکردی ، فهم ارتباط های محلی و معلولی ، تشخیص فعالیت‌هایی که ارزش‌افزوده تولید نمی‌کنند یا این که کارآیی ندارند.

وظیفه های ماهرانه : وظیفه‌های حسابرسی ، تصمیم گیری و گزارشگری را شامل می‌شود که نیازمند داشتن درک عمیق و توان بالای تجزیه و نظارت ترازنامه ها و گزارش های سود و زیان است . گردآوری و بررسی آمار و ارقام به خصوص در دست گرفتن هرچه بیشتر عملیات حسابداران و اطمینان از درستی گزارش‌های بیان شده بوسیله گروه حسابداری و آنالیز سیستم‌های گزارش مالی با اعتماد به درستی عملکرد آن‌ها از این قبیل وظیفه‌ها می‌باشند .

وظیفه‌های پژوهشی : مشتمل بر مهارت‌های تحلیلی و پباده‌سازی سیستم و مشورت با یک حسابدار موفق را در بر می‌گیرد . تجزیه و بررسی داده‌های  مالی برای گزینش راهکارها و دستیابی به هدف‌های مالی مشتری از وسیع‌ترین وظایف پژوهشی است .

سوم : تعیین گرایش مورد‌ علاقه خویش : می‌بایست بتوانید ضمن شناخت کلی با شاخه‌های گوناگون حسابداری ، گرایش خویش را تعیین و در آن کارشناس گردید و تجارب مورد نیاز را کسب فرمائید . حسابداری دارای گرایش‌های مختلفی است . مثل حسابداری مالی ، حسابداری صنعتی ، حسابداری پیمانکاری و … بهتر است حسابدار علاوه بر شناخت کلی با اشکال متعدد ، تمرکز خویش را روی یک یا دو شاخه دیگر حسابداری نیز بگذارد . این تمرکز سبب میشود تجربه بالایی در آن بخش پیدا نماید و تحت عنوان یک کارشناس در آن موضوع شناخته شود .

چهارم : احاطه به نرم افزارهای حسابداری : از جمله نرم افزار حسابداری هلو و آشنایی با نرم افزار اکسل که از ابتدایی‌ترین مهارت‌های تخصصی حسابداران است .

پنجم : اشراف به قوانین مالیاتی و بیمه : مبحث آگاهی از قوانین مالیات و اظهارنامه‌های مالیاتی بسیار اساسی و کلیدی است . سهل‌انگاری در‌این بخش واقعا قابل جبران نیست و مخارج متعددی را به مدیران تحمیل میکند. برای تمامی حسابداران بسیار لازم است اشراف کافی به مقررات مالیاتی نظیر مالیات درآمد ، ارزش افزوده ، مالیات حقوق و معافیتهای مالیاتی داشته باشند . تسلط و توان تهیه و تنظیم گزارشهای مرتبط با سازمان‌های مدنی را کسب نمایند و به‌طور منظم در زمانهای درخواستی از سوی سازمان‌های مرتبط این گزارشها را ارائه دهند .

ششم : ارائه راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها و ارتقاء سود : حسابداری که می‌خواهد پله ‌های ترقی را طی نماید و تحت عنوان یک حسابدار موفق شناخته شود ، می‌بایست بتواند برای مدیران نظیر یک مشاور ایفای نقش نمایند . وی بایستی بتواند جلوی خسارت را بگیرد و راه‌هایی برای ارتقا سود و بهره‌وری شرکت اعمال نماید . لازمه این مطلب این است که حسابدار به کلیه ریزه‌کاری‌ها توجه کافی داشته باشد . داده ها را گردآوری و سازماندهی نماید و صادقانه و دلسوزانه مشکلات موجود را مطرح و راه‌حل مناسبی ارائه دهد .

هفتم و مهمترین اصل که رازداری بدون شرط درباره‌ی اسناد و گزارشات مالی است . یک حسابدار تمامی گزارشات و اسرار مالی هر سازمانی را می‌داند . وی مورد اعتماد است و از جزئی‌ترین مسایل مالی صاحبان سهام و مدیران مطلع است . در جواب بدین اعتماد می‌بایست راز دار باشد و از افشای مسایل مالی به غیر از ذیصلاحان دریافت این گزارشات پرهیز کند .

قوانینی که یک حسابدار موفق باید بداند :

  • قانون مالیات های مستقیم :

بدون شک بخش حسابداری هر واحد اقتصادی در قسمتهایی از فعالیت خود ، با مالیات و قوانین مربوطه رابطه پیدا میکند . از جمله این مورد ها مالیات دستمزد کارکنان ، مالیات اجاره ، مالیات عملکرد و … است . در بخش اعظمی از این موارد حسابداران می‌بایست در باب مسائل مالیاتی تصمیم‌گیری نموده و به شایسته‌ترین روش ، منافع واحد اقتصادی خویش را محافظت نمایند . درضمن یکی از شایسته‌ترین منابع درآمد برای حسابداران اجرای مسائل مالیاتی از جمله مشاوره مالیاتی و تنظیم اظهارنامه های مالیاتی است که طبق قانون مالیات های مستقیم ایران عمل می‌گردد . آشنایی با قانون مالیات های مستقیم لازمه کار یک حسابدار ماهر می‌باشد مخصوصا با دقت به تغییراتی که در قوانین مالیات های ایران طی سالهای اخیر صورت گرفته و سهم بیشتری بابت مالیات بر درآمد مشاغل در نظر گرفته شده‌ است .

  • قانون مالیات بر ارزش افزوده :

از جمله جدیدترین منابع درآمد مالیاتی بحث مالیات بر ارزش افزوده است . با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ، اجرای این قانون از مهر ماه سال ۱۳۸۷ آغاز و تا به امروز بخش اعظمی از افزاد در موضع فعالان اقتصادی و چه‌بسا مصرف‌کنندگان پایانی نیز بخشی از درآمد خویش را باید بابت مالیات ارزش افزوده پرداخت کنند . بی اطلاعی از این قانون و عدم انجام تکالیف مقرر شده برای مودیان مالیات بر ارزش افزوده ، جرائم سنگینی درپی دارد . در شرایطی‌که حسابداران از این قانون به حد کافی اطلاع نداشته باشند عواقب ناخوش آیندی منتظر آن سازمان خواهد بود .

  • قانون کار و امور اجتماعی :

قانون کار نشان دهنده قوانین بین کارمند ، صاحب‌کار و محیط کار آن‌ها هست . مفاد این قانون می‌بایست در طول عقد قرارداد در مورد حقوق و دستمزد کارگر و همچنین حقوق کارفرما و این دو نسبت به‌هم و … لحاظ شده و ارتباط‌های فی‌مابین آن‌ها رعایت شود . آشنایی با این قوانین قادر است شما‌ را تحت عنوان حسابداری که  از توان بالایی برخوردار است،معرفی نموده و سبب ارتقای شغلی شما شود .

  • قوانین مربوط به بیمه سازمان تامین اجتماعی :

در‌ این قانون حق و دستمزد کارگران و کارفرمایان نسبت به هم نیز در زمینه‌ هایی مثل بیمه ، بازنشستگی و وضعیت آن ، از کار افتادگی و موقعیت آن ، معالجه و … بیان شده شده‌ است . از جمله مهم‌ترین موارد ذکر شده در این بخش بیمه کارکنان میباشد که حسابداران در طی ماه دست‌کم یک بار با آن مواجه هستند ( در حین محاسبه حقوق و دستمزد و سهم بیمه کارمندان ) . سفارش میکنیم به صورت کامل مفاد این قانون را مطالعه نمایید . در صورت داشتن اطلاعات کافی و سابقه کار در این بخش می‌توانید درآمد مورد توجهی کسب کنید .

  • قانون تجارت :

در‌این بخش مقررات و ضوابط مرتبط با تشکیل موسسه های تجاری از جمله شرکت‌های سهامی عام ، شرکت های سهامی خاص و مسئولیت محدود ، تقسیم سود ، انحلال شرکت‌ها ، تشکیل جلسات و … بیان شده شده‌ است و حسابداران در این راه می‌بایست با موارد مشابه این قانون شناخت کافی داشته باشند تا در مواقع لزوم شایسته‌ترین تصمیم‌گیری را انجام دهند .

  • یک حسابدار موفق چه ویژگی هایی دارد :

یک حسابدار موفق حقیقتا در دنیای کسب و کار از خصوصیات مشخصی برخوردار است البته تعداد زیادی از حسابداران بخش اعظمی از این مشخصات را دارند .
• قدرتمند در اداره جلسات، زمان‌بندی و خاتمه دادن آن‌ است . ‎
• به جزئیات دقت می‌نماید و بر پایه‌ی اسناد مثبته ، حقایق و شواهد صحبت می‌نماید . ‎
• بابت خدماتی که از دیگر افراد اخذ می‌نماید سپاس‌گزار است .‎
• هنگامی که وارد جمعی می‌شود ، خود را به اشخاص تازه معرفی می‌نماید . ‎
• مدام از تواضع کافی شامل است و هیچ زمان احساس خویش برتربینی را به دیگر افراد منتقل نمیکند . ‎
• وقت‌شناس است و هیچوقت سایر افراد را چشم به راه نمی‌گذارد . ‎
• می‌داند که چه هنگامی بایستی به احترام بقیه افراد از جا برخیزد .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار