نوبخت با اشاره به شوک ارزی سال گذشته به اقتصاد کشور، عنوان کرد: نرخ تورم تیرماه سال جاری 2/8 بود که در مردادماه به 0/6 درصد کاهش یافت؛ تورم ماهانه و نقطه به نقطه روند کاهنده دارد اما تورم سالانه افزایش یافته که آن هم از ماه های آینده کاهنده خواهد بود.
کد خبر: ۷۷۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 30 August 2019

محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه پنج‌شنبه شب در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان، اظهار کرد:در حالی در رابطه با تخصیص و پرداخت اعتبار برای پروژه های مهم استان، مطرح شد که ما به شدت با کمبود منابع مواجه هستیم.

به گزارش"تابناک" وی افزود: ما سختی های جنگ را این بار در حوزه اقتصادی درحال تجربه هستیم اما وضعیت عمومی کشور با دوران جنگ متفاوت است امروز توقعات و مطالبات متناسب با محدودیت ها نیست؛ آن روز اگر موشکی می زدند و بخشی از شهر دچار آسیب می شد همه تلاش می کردیم که  میزان خسارات به دشمن گرا ندهیم اما امروز اگر یک موشک اقتصادی به بخشی از اقتصاد اصابت کند، ده ها  مطالبه گر دست به کمر زده وجود دارند و بزرگ تر از آن چیزی که هست، این را به دشمن گرا می‌دهند که این وضعیت وجود دارد.

نوبخت گفت: در شرایطی قرار می‌گیریم که باید توضیح دهیم در حالی که امکان توضیح برای ما وجود ندارد و نمی توانم به شما از میزان خزانه ؛از نفت و سایر مسائل، گزارش شفافی عرض کنیم و باید با دل خونین و لب خندان کشور را اداره کنیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بودجه 448 هزار میلیارد تومانی ما در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تایید شد که در سطح 336 هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد، عنوان کرد: منابع درآمد ما از 448 هزار میلیارد به ۳۱۰ هزار تقلیل پیدا کرد اما مصارف را هر چه صرفه جویی کردیم کمتر از 386  هزار میلیارد نبود؛ قرار شد که 62 هزار میلیارد تومان از هزینه ها صرفه جویی کنیم و ۷۶ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف وارد کنیم.

وی گفت: اینکه عده ای نسبت به برداشت از صندوق توسعه ملی بزرگنمایی می کنند، ناشی از این است که سال گذشته باید 32 درصد از منابع نفتی وارد صندوق می شد، پول نفت آنقدر تقلیل پیدا کرده که شرایط عادی این را هم جبران نمی‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به منتقدان نسبت به برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، بیان کرد: آیا شما نمی‌دانید باید حقوق فرهنگیان، نیروهای مسلح و بازنشستگان را دهیم؟ در شرایطی وضع مملکت خوب بود نمایندگان تصمیم گرفتند که 32 درصد از منابع نفتی وارد صندوق شود؛ اما الان در این شرایط اختصاص  32 درصد منابع نفتی به صندوق معقول نیست. با همه این اوصاف، در سال گذشته ۲۰ درصد وارد صندوق شد و 12 درصد باقی مانده را قرار شد تا پایان سال استفاده کنیم که استفاده نکردیم و امسال خواستیم اسفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امسال حقوق ها بیست درصد افزایش یافته، اظهار کرد: تلاش ما این است که منابع محدود عمرانی را به جای پرداخت قطره‌چکانی، به پروژه های بزرگ اختصاص دهیم؛ همانطور که در مراحل جنگ دشمن را مأیوس کردیم، اکنون نیز همانگونه خواهد شد.

نوبخت گفت: 13 هزار میلیارد تومان فقط برای جبران خسارات سیل اختصاص یافت که 8 هزار و 400 میلیارد تومان آن را پرداختیم؛ در رابطه با جبران خسارات زلزله مسجد سلیمان نیز ۹۶ میلیارد تومان مصوب شد که همه آن پرداخت شد و علاوه بر آن ۱۰ هزار واحد مسکونی احداث خواهیم کرد.

وی با اشاره به شوک ارزی سال گذشته به اقتصاد کشور، عنوان کرد: نرخ تورم تیرماه سال جاری 2/8 بود که در مردادماه به 0/6 درصد کاهش یافت؛ تورم ماهانه و نقطه به نقطه روند کاهنده دارد اما تورم سالانه افزایش یافته که آن هم از ماه های آینده کاهنده خواهد بود.

همچنین غلامرضا شریعتی در این نشست اظهارکرد: وضعیت جاده ای استان بسیار پر خطر است و در صورت عدم بهبود وضعیت پر تصادف تر خواهند شد.

وی در خصوص وصعیت حمل و نقل هوایی در استان خوزستان، افزود: با تجهیز فرودگاه اکنون امکان پرواز هواپیماها در شرایط نا مناسب و وجود دارد و در زمان بروز پدیده ریز گردها هم می توانند پرواز کنند.

استاندار خوزستان افزود: وضعیت آب غدیر یکی دیگر از دغدغه های ما بود که برای این موضوع در سال ۹۵ بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه تخصیص داده شد که با توجه به اهمیت موضوع در سال ۹۷ این میزان به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی گفت: بافت فرسوده بسیاری در مسجدسلیمان وجود دارد که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته وضعیت منازل مسکونی در چند فاز بهبود خواهد یافت.

شریعتی در خصوص تکمیل برخی از پروژه های راه استان گفت و  بیان کرد: یکی از راهدها مسیر سوسنگرد به چذابه است که با تخصیص اعتبارات بیشتر این پروژه تا اربعین امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی عنوان کرد: بند خاکی میداود جز مواردی بود که سالانه معیشت و کشت مردم را با مشکل مواجه می کرد و باعث مهاجرت آنها می شد که برای حل این مشکل ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار