رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:
رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش تعداد داروخانه ها در سطح شهر و کاهش درآمدها سبب شده که بسیاری از داروخانه ها توجیه اقتصادی برای ادامه فعالیت خود نداشته باشند.
کد خبر: ۷۷۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵ 28 August 2019

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عباس جعفریان دهکردی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر یک هزار و 400 نفر داروساز در استان اصفهان داریم که مهمترین هدیه به داروسازان درک کردن ارزش فعالیت حرفه ای آنها هست.
وی با بیان اینکه داروسازان عموما با هدف ارائه خدمات مناسب به جامعه فعالیت می کنند و این را وظیفه اخلاقی و حرفه ای خود می دانند ومعمولا هم چشم داشتی خاص ندارند، ادامه داد: جایگاه علمی داروسازان فارغ التحصیل در اصفهان در مقایسه با کشور جایگاه خوبی است و لازم به ذکر در تنها رتبه بندی که در خصوص دانشکده های داروسازی کشور انجام شد اصفهان و تهران مشترکا مقام اول را کسب کردند .
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از مشکلات مهم داروسازان در مقطع فعلی مشکلات مالی است که به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات بیمه ای داروخانه ها و کاهش مهلت بازپرداخت شرکت های دارویی است .
وی گفت: مطالعات داروخانه ها صرفا سود آنها نیست و قیمت عمده آن مربوط به هزینه خرید دارو و غیره است که بین 70 تا 90 درصد مطالعات داروخانه ها را شامل میشود.
دکتر جعفریان دهکردی ادامه داد: متاسفانه تبلیغاتی که باعث خدشه دار شدن جایگاه اجتماعی پزشکی از جمله داروسازان شده است عمده چالش پیش روی ما است و نگاهی به فراینده های این چنینی نشان می دهد که عده ای به دلیل عدم اطلاع و متاسفانه بعضی سونیت ها به چنین فضاهایی دامن میزنند .
وی افزود: یکی از مشکلات عمده دارویی که امروز با آن مواجهیم کمبود دارو است و متاسفانه علیرغم اینکه تحریم ها شامل دارو نمی شود ولی به دلیل مشکلات ناشی از تبادل از جهت تهیه دارو یا مواد اولیه دارویی در خصوص برخی داروها دچار کمبود دارویی هستیم .
دکتر جعفریان دهکردی گفت: در خصوص تخصص های مختلف داروسازی عمدتا امروز کمبودی نداریم و حتی در تعدادی از رشته های داروسازی فارغ التحصیلان phd نتوانسته اند جذب بازار کار شوند و همین امر موجب شده است در بعضی رشته ها متقاضیان کاهش چشمگیر داشته باشد .
وی اضافه کرد: ارائه خدمات در داروخانه در سطوح مختلف صورت میگیرد و علاوه بر داروساز که به عنوان مسئول فنی در داروخانه خدمت رسانی می کند نیاز به نیروهای نسخه پیچ و غیره است که طبعا این نیروها نیز باید اطلاعات و توانمندی لازم را در این سطح داشته باشند که در حال حاضر اموزش نسخه پیچ توسط مراجع مختلفی انجام می شود که تفاوت های زیادی هم دارد و توصیه میشود تنها از مراکزی که مجوزهای لازم را برای این کار دارند استفاده کنند که انجمن داروسازان دارای چنین مجوزی هستند .
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در سال های اخیر با موجی از تحصیلکردگان رشته داروسازی مواجهیم که بخاطر افزایش تعداد دانشکده های داروسازی طی ۱۰ سال اخیر و نیز افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده های قدیمی تر است که عملا یکی از نگرانی ما وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان داروسازی است .
وی گفت: در شش سال گذشته شاهد زشد تعداد داروخانه ها هیتیم که امروز تعداد آن به ۱۴۰ عدد رسیده است که طبعا میزان فروش داروها بین این داروخانه ها تقسیم شده است و همین امر موجب شده بسیاری از داروخانه های استان توجیه اقتصادی برای ادامه فعالیت ندارند.
وی بیان داست: قیمت دارو در مقایسه با سایر کالاها و خدماتی مثل اقلام خوراکی و پوشاکی و لوازم برقی و غیره که طی یکسال گذشته در سطح کشور افزایش بسیار زیادی داشته افزایش چندانی نداشته است و همین مسئله درآمد داروسازان را کاهش چشمگیری داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار