روحانی در در مراسم آغاز اجرای عملیات طرح اقدام استان تهران مطرح کرد؛
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اصول سیاست خارجی تغییر نکرده است، تعامل سازنده و گسترده با جهان را راهبرد دولت و نظام دانست و اظهارداشت: منطق روابط خارجی، امنیت و منافع ملی و حرکت در جهت آرمانهای انقلاب و عظمت ایران است و در این راستا آماده همکاری با جهان، منطقه و کشورهای دوست بر اساس اصول و مقررات هستیم.
کد خبر: ۷۷۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲ 27 August 2019
 
 
رئیس جمهوری:سیاست ما تعامل گسترده با جهان است 
به گزارش تابناک تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور صبح (سه‌شنبه) در مراسم آغاز اجرای عملیات طرح اقدام ملی مسکن و افتتاح پروژه‌های ورزشی، گردشگری و اقتصادی استان تهران که در منطقه تهرانسر برگزار شد با تاکید بر این‌که سیاست جمهوری اسلامی ایران و دولت دوازدهم نسبت به روابط خارجی با دنیا تغییر نکرده است، اظهار کرد: از روز نخست که روی کار آمده‌ایم شعارمان تعامل سازنده با دنیا بود و چهار سال دولت یازدهم را با همین شعار طی کردیم و در دو سال دولت دوازدهم نیز با همین شعار پیش رفتیم.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در آغاز دولت دوازدهم اعلام کردند که سیاست ما تعامل گسترده با جهان است؛ یعنی ایشان یک گام فراتر از گامی که دولت برداشته بود و سیاست خود را تعامل سازنده با دنیا اعلام کرده بود، برداشتند؛ ما با همین مبنا حرکت می‌کنیم و خواهان امنیت منطقه و جهان و همکاری با همه کشور‌های دوست و آماده همکاری با خود هستیم و همچنین آماده‌ایم که به همه مقررات بین‌المللی در چارچوب منافع و امنیت ملی خود عمل کنیم.

رییس جمهور ادامه داد: بر همین اساس ما مسیری به نام توانمند کردن ایران و قدرت ملی را انتخاب کردیم؛ بر این مبنا هر چه قدرت ملی‌مان افزایش یابد، امید دشمنان به توطئه علیه ایران کاهش می‌یابد و هرچه این قدرت خدایی ناکرده فرسوده شود، دشمنان امید و طمع بیشتری نسبت به کشور ما خواهند داشت.

روحانی با بیان این‌که برای ما اصل و اولویت امنیت و منافع ملی و پیمودن آرمان‌های انقلاب است، اظهار کرد: اگر لازم باشد بر اساس اصول خود با کسی صحبت می‌کنیم و اگر لازم باشد در جایی بایستیم و از خود دفاع کنیم این کار را انجام خواهیم داد؛ اگر کسی بخواهد به ما زور بگوید در برابر او می‌ایستیم، اما هدف نهایی ما عظمت، سرافرازی و قدرت ایران است. اگر ما کشوری توانمند از لحاظ دفاعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی اعم از سیاست داخلی و خارجی باشیم، کسی نمی‌تواند ما را شکست دهد؛ این اساس منطق ماست و منطق ما نیز تغییر نمی‌کند و همواره بر همین اساس حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به رایزنی‌های دیپلماتیک اخیر مقامات دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: آنچه در هفته‌های اخیر در رابطه با مذاکره با جهان انجام داده‌ایم و امروز انجام می‌دهیم، بر مبنای قدرت ایران، احقاق حقوق مردم و ایستادگی در برابر بدخواهان برای دستیابی به آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی استوار است؛ به همین دلیل است که همان‌طور که در سخنرانی دیروز خود اعلام کردم، در راس کار تولید ملی قرار دارد.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم رونق تولید در کشور افزود: اگر رونق تولید در کشور به وجود آمد و ما توانمند، ثروتمند و قدرتمند شدیم، می‌توانیم به راحتی از پیچ و خم‌های پیش‌روی خود عبور کنیم.

روحانی با بیان اینکه یکی از قدرت‌های ما قدرت دیپلماسی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: ما با دیگران حرف می‌زنیم و مذاکره می‌کنیم تا منافع و حقوق مردم را تامین کنیم، اما آن‌هایی که تحریم را بر مردم ما روا داشتند و اقدام به تروریسم اقتصادی کردند، هرگونه تحول در رفتار ما با آن‌ها از توبه آن‌ها آغاز می‌شود؛ من بار‌ها گفته‌ام که آن‌ها باید به تعهدات خود بازگردند و مسیر خطایی را که انتخاب کرده‌اند عوض کنند و بیایند در خدمت منافع و امنیت جهان قرار بگیرند و با تکریم متقابل انقلاب و نظام و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطا‌های خود باز گردند.

وی تصریح کرد: در رابطه ایران با آمریکا بدون آنکه آمریکا از تحریم‌ها دست بردارد و روی مسیر غلطی که انتخاب کرده، خط بکشد، شاهد هیچ تحول مثبتی نخواهیم بود؛ کلید تحولات مثبت در اختیار واشنگتن است و اگر آن‌ها می‌خواهند در منطقه بزرگ ما از امنیت بیشتر برخوردار باشند و اگر آن طور که ادعا می‌کنند که می‌خواهند با کشور‌های منطقه ما روابط بهتری داشته باشند و بر اساس ادعایشان می‌گویند که از ایران هیچ چیز نمی‌خواهیم جز آنکه ایران بمب اتم نسازد، نه بر اساس گفته آن‌ها بلکه بر اساس اراده و دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران ما هیچ‌گاه به سمت سلاح‌های کشتار جمعی اعم از شیمیایی و هسته‌ای و میکروبی نرفته‌ایم و نمی‌رویم و این تصمیم هم نه به خاطر حرف و اخم و تشر شما (آمریکایی‌ها) بلکه به خاطر اعتقاد، اخلاق، تصمیم امنیت ملی کشورمان و به خاطر فتوای رهبری‌مان است.

رییس جمهور خطاب به آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: اگر راست می‌گویید و فقط نگرانی‌تان استفاده ایران از سلاح‌های اتمی است، این نگرانی برطرف شده است؛ پس اولین گام را بردارید چرا که بدون این گام این قفل (روابط ایران و آمریکا) باز نخواهد شد.

روحانی با بیان این‌که نخستین گام بازگشتن از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: تمام تحریم‌های علیه ملت ایران که غیرقانونی، ظالمانه و غلط بوده است را باید بازگردانید؛ اگر همه تحریم‌ها را برداشتید و در برابر ملت ایران سر تعظیم فرود آوردید، آن زمان شرایط دیگری حاکم خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم بر مبنای منافع ملی خود حرکت و اقدام می‌کند، خاطرنشان کرد: ما همواره مرد مذاکره بوده و هستیم و همه دنیا نیز این موضوع را قبول دارند؛ دو سال با شش قدرت مذاکره کردیم و الان نیز تقریبا به طور مداوم با پنج قدرت (۱+۴) در حال مذاکره هستیم و راه ما نیز روشن است؛ اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود بازگشتند ما هم کامل به تعهدات خود عمل می‌کنیم و اگر آن‌ها به تعهدات خود بازنگشتند، ما نیز به راه خود ادامه می‌دهیم.

روحانی با تاکید بر این‌که ما به دنبال حل مسائل و مشکلات از راه معقول هستیم، تصریح کرد: ما به دنبال عکس (گرفتن) نیستیم این‌که کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، امکان‌پذیر نیست، فوتوشاپش امکان‌پذیر است، اما ثبت تصویر واقعی آن امکان‌پذیر نیست مگر آنکه آمریکایی‌ها روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه‌شان دست بردارند و به حقوق ملت ایران احترام بگذارند؛ در آن زمان شرایط جدیدی خواهد بود که می‌شود فکر کرد و بر اساس آنچه که منافع ملی‌مان خواهد بود حرکت کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه امروز بزرگترین وظیفه ملی و انقلابی ما کمک به تولید است، گفت: باید از پیشران‌های بخش تولید که مسکن، شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری از جمله آنهاست کار را آغاز کنیم؛ چرا که این بخش‌ها قابلیت اشتغال‌زایی برای هزاران نفر را دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه «بخش مسکن به دلیل آنکه می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند، برای دولت بسیار حائز اهمیت است»، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی تاکنون اقدامات بسیار ارزشمندی را در بخش مسکن، جاده‌ها و نوسازی ناوگان هوایی انجام داده است و اگر آمریکایی‌ها از مسیر حق دوری نمی‌کردند، امروز بسیاری از قسمت‌های ناوگان هوایی کشور نوسازی شده بود؛ در همان زمان کوتاه پس از توافق برجام توانستیم ۱۵- ۱۶ فروند هواپیمای نو به ناوگان هوایی کشور وارد کنیم و امروز این هواپیما‌ها در خطوط مختلف پروازی در حرکت هستند.

روحانی ادامه داد: توسعه بندر چابهار و شبکه ریلی کشور از جمله افتتاح راه‌آهن چابهار به زاهدان، راه‌آهن اینچه برون، بهره‌برداری راه‌آهن قزوین به رشت و افتتاح راه‌آهن ارومیه و همدان از جمله اقداماتی است که طی سال‌های گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است؛ در همین زمینه امیدواریم که راه‌آهن تبریز از طریق میانه به بستان‌آباد نیز به زودی با تلاش دست‌اندرکاران راه‌اندازی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه «دولت یازدهم در زمینه مسکن به دلیل وجود طرح‌های نیمه تمامی که از گذشته به ارث رسیده بود، دچار مشکلات شد»، خاطرنشان کرد: این طرح‌های نیمه تمام در شرایطی قرار داشتند که نه می‌شد آن‌ها را رها کرد و از سوی دیگر نیز تکمیل آن‌ها هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌کرد، به‌ویژه آنکه این مسکن‌ها در مکان‌هایی احداث شده بود که شرایط مساعد و امکانات همراه برای آب‌رسانی، برق‌رسانی و ارایه خدمات به مردم را در خود نداشت.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به طرح وزیر پیشین راه و شهرسازی برای تکمیل واحد‌های مسکونی نیمه تمام، اظهار کرد: آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی از ابتدا به دنبال آن بود تا برای تکمیل این طرح‌ها از بانک مسکن و پایه پولی استقراض کند که من با این طرح مخالفت کردم و این اولین اقدام مهم دولت یازدهم در زمینه انضباط مالی بود؛ چرا که استقراض حدود ۸ میلیارد از پایه پولی مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد. همچنین استفاده از پایه پولی تورم بسیار شدیدی را بر جامعه تحمیل می‌کند.

روحانی با تاکید بر اهمیت احداث مسکن برای جامعه، گفت: امروز بخش عمده‌ای از زندگی مردم در داخل خانه است و مسکن به معنای محل سکون و آرامش است و اگر محیطی مناسب را نداشته باشد، دیگر نمی‌توان آن را مسکن نامید.

وی همچنین با اشاره به اولویت‌های دولت تدبیر و امید درحوزه مسکن، خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم از ابتدا تاکیدم بر احیای بافت فرسوده بود و اولویت اول دولت را بر بازآفرینی بافت فرسوده قرار دادیم؛ چرا که امکانات و خدمات اولیه مانند آب، برق، گاز، خیابان و سایر مراکز خدماتی در این بافت‌ها وجود دارد و تنها باید در آن مسکن‌های جدید ایجاد کرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه احیای بافت‌های فرسوده همچنان اولویت دولت است، افزود: باید احداث شهر‌های جدید در مکانی مناسب با در نظر گرفتن تأمین امکانات و دسترسی مناسب مورد توجه قرار بگیرد و در این راستا وزرا و مسئولان ذیربط و استانداران باید تلاش کنند تا بتوانیم شهری با معیار‌های شاخص معماری جمهوری اسلامی ایران بسازیم تا نماد و تابلویی از معماری این دوران باشد.

وی با بیان اینکه اصفهان به عنوان نماد معماری دوران صفویه بوده و میدان نقش جهان به عنوان یکی از زیباترین میادین جهان، بر اساس اصول آن دوران ساخته شده است، خاطرنشان کرد: در زمان حضور مرحوم سراج‌الدین کازرونی در وزارت راه و شهرسازی، او ۵ نقطه مهم برای ساخت ۵ شهر جدید را مشخص کرد تا یکی از آن‌ها به پایتخت کشور تبدیل شود؛ در شورای عالی امنیت ملی ۵۲ جلسه در این زمینه گفتگو کردیم، اما در نهایت تصمیمات دیگری اتخاذ شد؛ با این حال جزء اولویت‌های ما این است که اگر محل مناسبی وجود داشته باشد، شهری به نام جمهوری اسلامی ایجاد کنیم و در آن معماری جمهوری اسلامی ایران را در معرض نمایش قرار دهیم.

حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود در مراسم آغاز اجرای عملیات طرح اقدام ملی مسکن، آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را افتخارآمیز و برای مردم خوشحال‌کننده دانست و گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تلاش کنیم که تا پایان سال ۱۴۰۰ بر اساس وعده وزیر راه و شهرسازی ۵۰۰ هزار واحد نیمه تمام موجود تکمیل و ساخت ۴۰۰ هزار واحد جدید به اتمام برسد تا در پایان دولت دوازدهم بتوانیم بگوییم ۹۰۰ هزار واحد مسکونی را در این دولت با تمام امکانات مورد نیاز تکمیل و ساخته‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به رشد سالانه جمعیت کشور، خاطرنشان کرد: یکی از آرزو‌های مردم ایران از گذشته این بوده که صاحب خانه باشند و مسکن حق مردم و سرمایه ارزشمند زندگی آن‌ها محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با ساختن مسکن توسط دولت مخالف هستم، اظهار کرد: معتقدم دولت باید برای تهیه مسکن مردم به صحنه بیاید و زمینه‌ها، شرایط و تسهیلات لازم را برای ساخت مسکن توسط بخش خصوصی، ایجاد کند.

روحانی با اشاره به سهم قیمت زمین در تعیین هزینه‌های ساخت مسکن، گفت: امروز قیمت زمین بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت مسکن را در بر دارد و سوداگری با زمین از مهمترین عوامل گرانی مسکن محسوب می‌شود؛ برنامه دولت تامین زمین رایگان برای انبوه‌سازی مسکن است و اگر بتوانیم محلی مناسب برای ساخت مسکن را در اختیار مردم قرار دهیم دیگر کسی به دنبال تخریب مراتع و جنگل‌ها نخواهد رفت.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تامین مسکن برای کارمندان دولت، ادامه داد: همانطور که بار‌ها به وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین مسکن کارمندان دولت تأکید کرده‌ام، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا فردی که کارمند دولت است، بداند پس از ۵ سال، صاحب خانه شده و قیمت آن را در مدت طولانی پرداخت می‌کند.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با از سرعت افزایش قیمت مسکن، خاطرنشان کرد: افزایش سرعت قیمت مسکن مشکلاتی زندگی مردم در جامعه ایجاد کرده است؛ امروز همه باید برای تأمین مسکن مردم به میدان بیایند و من در جلسات مختلف به همه وزرا، شهرداران، استانداران و حتی نیرو‌های مسلح، تأکید کردم که زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

وی گفت: مسکن علاوه بر اینکه بخشی از نیاز جامعه را برطرف می‌کند، موجب اشتغال سریع و رونق در جامعه می‌شود و امروز وظیفه ملی کمک به پیشران‌های تولید مانند مسکن است. همچنین بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی که مقام معظم رهبری در سال جاری بر آن تاکید کرده‌اند نیز برعهده بخش مسکن به عنوان پیشران تولید است.

روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت رجایی و باهنر، اظهار کرد: من در این دو بزرگوار در ادوار مختلف فعالیت در دولت و مجلس ذره‌ای تغییر در مواضع آن‌ها ندیدم. این موضوع خیلی مهم است که در فراز و نشیب زندگی روح و قدرت، اراده و تواضع انسان در برابر مردم تغییر نکند.

وی ادامه داد: بعضی‌ها روح کوچکی دارند با یک پست و ترفیع و مقام خود و راه‌شان را گم می‌کنند. شهیدان رجایی و باهنر و سایر شهدای ما مثل مطهری به ما آموختند چگونه زندگی کنیم.

روحانی با بیان خاطره‌ای گفت: اواخر سال ۱۳۵۹ ما جلسه‌ای داشتیم در نخست‌وزیری با رجایی داشتیم که شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز حضور داشتند. این جلسه ساعت ده شب بود. ما نشسته بودیم ایشان پشت میز بودند. آقای بهشتی اشاره کرد کمی آرام‌تر حرف بزنید، چون ۴۸ ساعت است شهید رجایی نخوابیده بود. این‌طور با اخلاق و فداکاری کار می‌کردند.
 
 
منبع: ایرنا
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار