سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت کشتی آدریان و اینکه آیا مقصد بعدی این کشتی سواحل قطر خواهد بود، اظهار کرد: مقصد کشتی را صاحب نفت آن مشخص می‌کند و برای این موضوع نیز با ما هماهنگی انجام نمی‌شود. اینکه کشتی کجا برود، مربوط به صاحب کشتی است...
کد خبر: ۷۷۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ 27 August 2019

 

تابناک / سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت کشتی آدریان و اینکه آیا مقصد بعدی این کشتی سواحل قطر خواهد بود، اظهار کرد: مقصد کشتی را صاحب نفت آن مشخص می‌کند و برای این موضوع نیز با ما هماهنگی انجام نمی‌شود.

 «علی ربیعی» در نشست امروز خود با خبرنگاران پس از پاسخگویی به پرسش هایی در مورد سفر ظریف به فرانسه، تحریم ها، اقدامات تحریک آمیز اخیر رژیم صهیونیستی، تلاش آمریکا برای گفت و گو و مسائلی از این دست، در مورد سرنوشت نفتکش آدریان دریا ادامه داد: از سیاست‌های غلطی که آمریکا دنبال می‌کند، این است که مدام کشتی را در رصد خود قرار داده و کشورها را در این زمینه تهدید می‌کند.

ایران نفت‌کش «آدریان‌دریا» و‌ محموله نفتی‌اش را یک‌جا روی دریا فروخت سخنگوی دولت تصریح کرد: اینکه کشتی کجا برود مربوط به صاحب کشتی است.

ماجرای آدریان‌دریا [گریس ۱] چه بود؟

اوایل ماه ژوئیه، کشتی «آدریان دریا» که پیشتر با نام تجاری «گریس1» و با پرچم پاناما در حال انتقال نفت ایران به سمت اروپا بود، با بهانه واهی و ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا با حمل سوخت غیرقانونی به سوریه، توسط نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل‌الطارق توقیف شد.

سپس دولت جبل‌الطارق اعلام کرد که دلیلی برای در توقیف نگه داشتن این کشتی ندارد و آن را به رغم درخواست آمریکا برای تمدید توقیف این کشتی، آزاد کرد. در حالی که پس از آزادی، نام این کشتی که در مالکیت ایران بود، به «آدریان دریا» تغییر یافت و با پرچم جمهوری اسلامی جبل الطارق را ترک کرد.

ابتدا برخی رسانه ها مقصد این کشتی را یکی از بنادر یونان عنوان کرد، اما دولت یونان تأکید داشت که هیچ یک از بنادر این کشور ظرفیت پذیرش چنین نفتکش غول پیکری را ندارد و مقصد آدریان دریای این کشور نخواهد بود. اخیرا برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که این کشتی به سمت ترکیه تغییر مسیر داده و راهی بندری به نام مرسین است.

درخواست آمریکا برای توقیف آدریان دریا

پس از طرح ادعاها در مورد درخواست آمریکا برای توقیف این کشتی، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری با طرح ادعا‌هایی علیه ایران نوشت، برای کارزار جلوگیری از ایران در زمینه آن‌چه حمایت مالی تروریسم، بی‌ثبات کردن جهان و نقض تحریم‌های جهانی می‌خواند، همکاری همه لازم است.

وی در ادامه با اشاره به آدریان دریا [گریس ۱] کشتی حامل سوخت ایران نوشت: سوخت قاچاقی که توسط آدریان دریا در حال حرکت به سمت ترکیه است، نباید در یک بندر یا دریا تخلیه شود.

آمادگی ارتش جمهوری اسلامی برای اسکورت نفتکش ایرانی

در همین حال، معاون هماهنگ کننده ارتش از آمادگی نیروی دریایی ارتش برای اسکورت نفتکش «آدریان دریا» خبر داد.

امیر دریادار «حبیب الله سیاری» درباره آمادگی ارتش برای اسکورت کشتی آدریان دریا گفت: ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی آمادگی دارد که اگر توسط مسئولین بالای کشور تشخیص داده بشود، در هر جایی که لازم باشد این کشتی را اسکورت کند.

در حال حاضر در خلیج عدن و دریای سرخ هم بالای ۵ تا ۶ هزار کشتی را اسکورت و امنیت را برقرار کرده‌ایم و هرجایی لازم باشد، می‌توانیم کشتی‌ها را اسکورت کنیم. با وجود این، دولت ترجیح داده این کشتی و محموله نفتی اش را یکجا بفروشد.

منبع: تابناک
برچسب ها: آدریان دریا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار