رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: برای اولین بار صادرات ایران به مرز ۹ میلیارد دلار رسید که ۳۰ درصد یعنی سه میلیارد این مبلغ فقط از استان کرمانشاه انجام شده است.
کد خبر: ۷۷۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 22 August 2019

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه ، نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با هیات تجاری اتاق بازرگانی استان بابل عراق امروز ۳۱ مردادماه در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد و طرفین برای افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور با هم گفتگو کردند.

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در این نشست گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته جهش خیره کننده‌ای در صادرات به کشور عراق داشتیم و برای اولین بار صادرات ایران به مرز ۹ میلیارد دلار رسید که ۳۰ درصد یعنی سه میلیارد این مبلغ فقط از استان کرمانشاه انجام شده است.

وی اظهار داشت: حفظ این میزان صادرات و پیشرفت آن قطعا نیازمند رویکرد‌ها و معاملات جدیدیست که امیدواریم با این نشستها، سفر‌ها و ملاقات‌ها این سطح تجارت را حفظ کرده و هم به سمت پیشرفت ببریم.

کاشفی تصریح کرد: به این منظور چند استراتژی را در پیش داریم، اولین و مهمترین آن بحث صادرات مواد اولیه به کشور عراق و سعی در انجام سرمایه گذاری‌های مشترک با عراقیهاست، بحث بعدی استفاده از مرز‌های مشترکیست که با این کشور داریم و بیشترین مرز مشترک در میان همسایگانمان متعلق به کرمانشاه ست.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان این مطلب که موضوع دیگری که در دستور کار دولت ایران و عراق است و در سفر ریاست جمهوری ایران به عراق به تصویب رسیده است ایجاد مراکز تجاری مشترک در ۳ نقطه در طول مرزهاست که یک نقطه آن در مرز کرمانشاه است افزود: یکی از مسائلی که برای ما ایرانی‌ها مهم است، واردات از کشور عراق است چراکه ما به عراق صادرات داریم، بنابراین ارز آنجا موجود است و شرکت‌های زیادی آنجا فعال داریم که می‌توانیم در واردات از آن‌ها استفاده کنیم، در این بین مشکلاتی هم وجود دارد که با جدیت دنبال رفع آن‌ها هستیم.

کاشفی در ادامه گفت: موضع دیگری که به نظر می‌رسد و ظرفیت افزایش آن را تا ۵ برابر میزان فعلی داریم، ترانزیت بین دو کشور است، شرایط اقتصادی و استراتژیک دو کشور به راحتی شرایط ترانزیت را مهیا می‌کند تا به عنوان دو کشور مهم منطقه در مسئله ترانزیت موفق باشیم.

ایشان در ادامه با مهم خواندن موضوع توریست، توریسم درمانی و توریسم زیارتی که با توجه به علائق مشترک بین دو کشور بسیار مورد توجه است بیان کرد: ما شاهدیم تبادلات بین توریسم دو کشور و رفت آمد شهروندان دو کشور بسیار گسترش پیداکرده و توافقاتی که بین سران دو کشور انجام شد و تسهیلاتی که در حذف ویزا در نظر گرفته شد این امر را تشدید کرده است.

وی با اشاره به این مطلب که ما امروز میزبان بسیاری از دوستان و عزیزانمان از کشور عراق به جهت زیارت، گردش و درمان هستیم تاکید کرد: مطمئنیم درهم طنیدگی روابط مردم دو کشور به حدیست که در کوتاهترین زمان شاهد از بین رفتن ویزا بین دو کشور خواهیم بود.

کاشفی در خصوص دیدار امروز تشریح کرد: موضوعی که امروز میخواهیم در این جلسه مطرح کنیم اینست که این دو کشور به عنوان کشور‌های بزرگ و ثروتمند منطقه هستند، ما به دقت تحولات اقتصادی و سیاسی عراق را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که عراق از آرامش و ثبات خوبی برخوردار شده، از طرف دیگر کشور عراق از کشورهاییست که بیشترین صادرات نفت را دارد و کشور ثروتمندیست.

رئیس اتاق بازرگانی در ادامه افزود: عقیده داریم اقتصاد بین دو کشور باید بین مردم خودشان و به صورت حداکثری از این ثروت خدادادی بهره‌مند شوند، در میان استان‌های عراق، استان بابل یکی از استان‌های مستعد در حوزه‌های مختلف است و من در سفر‌های فراوان به بابل قابلیت‌های فراوانی در حوزه صنعت، تجارت و بخصوص در حوزه کشاورزی دیدم.

کاشفی در پایان ابراز امیدواری کرد طی این سفر و ملاقات‌های بعدی سطح روابط با استان بابل افزایش یابد چراکه اتاق بازرگانی کرمانشاه و بابل روابط بسیار قدیمی و دوستی عمیقی دارند و فکر می‌کنیم سرمایه بسیار خوبیست که میتواند به ارتقا سطح اقتصادی استان کمک کند، احتمالا تا دو هفته آینده میزبان هیئتی از استان بصره خواهیم بود و در فرصت‌های آینده هم سعی می‌کنیم میزبان استان‌های دیگر عراق باشیم و بتوانیم اقتصاد استان را با تولید و تجارت کشور عراق گره بزنیم و از همه همکاران می‌خواهیم از این فرصت‌ها استفاده کنید و ما نیز سعی می‌کنیم که شرایط خوبی برای تعاملات اقتصادی شما فراهم کنیم و این عزم تمام مسئولین دو کشور است که باید از ظرفیت‌های هر دو کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی استفاده کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار