حضرت امام همواره تأکید داشته‌اند از انعکاس اخبار بی‌محتوا و ملاقات‌های روزانه مسئولین و دیدارهایشان پرهیز شود مگر اینکه مربوط به کلّیات نظام و جامعه باشد. متأسفانه امروزه بیشتر مطبوعات و رسانه ها به انعکاس اخبار سطحی و پیش پا افتاده نظیر دیدار استاندار از یک محلّه و یا انداختن گل توسط استاندار به دریا پرداخته و از گزارش و انعکاس اخبار مهمتری نظیر آقازادگی و دامادزادگی مسئولین پرهیز می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵ 18 August 2019

تابناک هرمزگان، حسن عباسی؛ دسترسی یکسان افراد جامعه به اخبار و اطلاعات موجب پیشرفت و حرکت رو به جلوی جامعه می‌گردد.
به عکس دسترسی گروهی خاص به اخبار و اطلاعات موجب سرخوردگی اکثریت جامعه و شیوع رانت‌خواری و فساد در حوزه‌های مختلف است.
ضامن بقای آزادی، آزادیِ رسانه‌هاست
مطبوعات و خصوصاً رسانه‌های مستقل و غیروابسته به سیستم اجرایی، نقش بسیار مهم و بسزایی در پیشرفت جامعه از نظر علمی، اقتصادی و شادابی و پویاییِ جامعه دارند.
در جوامعی که مطبوعات آزادانه به انتشار اخبار و تحلیل درست اخبار می‌پردازند میزان بروز رانت و فساد بسیار پائین است که شرایط پیشرفت برای همه افراد جامعه براساس شایستگی آن‌ها و نه بر پایه ارتباطاتشان با گروه، حزب و فرد خاصی فراهم می‌گردد.
بدیهی است که وابسته شدن مطبوعات و رسانه‌ها به سیستم اجرایی و تبدیل آن‌ها به بلندگوی تبلیغاتی موجب رواج فرهنگ چاپلوسی و تملّق می‌گردد، از این رو مستقل بودن مطبوعات و رسانه‌ها و وجود خبرنگاران جسور و شجاع می‌تواند ضامن بقا و پیشرفت یک سیستم و مانع از اضمحلال تدریجی آن گردد.
حضرت امام خمینی (ره) مطبوعات را مدرسه سیّار دانسته و انعکاس دقیق و غیر مغرضانه اخبار مهم را از وظایف اصلی مطبوعات می‌دانستند.
امام و مقام عظمای ولایت بار‌ها در سخنانشان بر این مطلب که مطبوعات و رسانه‌ها باید اخبار مفید و دارای ارزش را به اطلاع مردم برسانند تأکید داشته‌اند.
اخباری که بتواند به پویائی و سازندگی منجر شود
حضرت امام همواره تأکید داشته‌اند از انعکاس اخبار بی‌محتوا و ملاقات‌های روزانه مسئولین و دیدارهایشان پرهیز شود مگر اینکه مربوط به کلّیات نظام و جامعه باشد.
متأسفانه امروزه بیشتر مطبوعات و رسانه‌ها به انعکاس اخبار سطحی و پیش پا افتاده نظیر دیدار استاندار از یک محلّه و یا انداختن گل توسط استاندار به دریا پرداخته و از گزارش و انعکاس اخبار مهمتری نظیر آقازادگی و داماد زادگی مسئولین پرهیز می‌کنند.
اینکه یک مسئول اجرایی از محلی دیدن می‌کند جزو وظایف اولیّه ایشان است و انعکاس آن کمکی به پیشرفت جامعه نمی‌کند مثلاً انعکاس وسیع سفر استاندار به منطقه‌ای محروم از وظایف ایشان بوده و ارزش انعکاس ندارد، ولی رانت‌خواری دوازده هزار میلیاردی داماد استاندار را منعکس کردن موجب می‌شود رانت‌خواران و وابستگانشان بهتر شناخته شوند و حاشیه امنِ خود را از دست بدهند و دیگران کمتر به فکر دزدی از مردم و بیت‌المال و رانت‌خواری بیفتند.
مطبوعات آزاد و خبرنگاران جسور سربازان واقعی نظام و کشور هستند و باید به گسترش فعالیت و کارکردشان کمک کرد
اینکه مسئول ارشد اجرایی در استان در روز خبرنگار رسانه‌ای را که ایشان و عملکردشان را مؤدبانه و غیرمغرضانه نقد کرده مورد بی‌مهری قرار داده و خبرنگار آن رسانه را با عناوین زشتی مورد خطاب قرار دهد نه تنها ارزش آن رسانه و عملکردش را زیر سؤال نمی‌برد بلکه بر حقانیت و درستی عملکردش اذعان دارد. باید به حال آن مسئول اجرایی گریست که فقط موافقین و هم‌فکران خود را تشویق و از آنها در روز خبرنگار تجلیل به عمل می‌آورد و خبرنگاران منتقد را مورد بی‌مهری و به آنها توهین می‌کند.
سیره و روش امام و مقام معظّم رهبری مویّد این مطلب است که مطبوعات باید بتوانند آزادانه و بدون ترس از اربابان قدرت جامعه و مشکلات آنرا نقد کنند.
مقام معظم رهبری بار‌ها از پرسش از ایشان و نهاد‌های تحت نظرشان حمایت کرده‌اند، حال چرا مسئولین اجرایی از نقد شدن و پاسخگری هراس دارند جای سؤال و تعجّب دارد.
اگر کسی ریگی به کفشش نباشد نباید از نقد شدن هراس داشته باشد.
انتهای پیام/*
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار