مدیرعامل شرکت آبفار گیلان گفت: شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از آب شرب 77 درصد است.
کد خبر: ۷۷۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸ 10 August 2019

 

تابناک / محبعلی رنج ور با بیان اینکه از 2 هزار و 568 روستای گیلان تعداد 2 هزار و 60 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند، گفت: هم اکنون یک هزار و 678 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان قرار دارد.

وی شاخص بهره مندی روستاهای گیلان از آب شرب را 77 درصد اعلام کرد و افزود: این رقم 2 درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

رنج ور، طول خطوط آبرسانی روستایی گیلان را 22 هزار کیلومتر و حجم مخازن ذخیره آب را 16 هزار و 500 مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه گیلان سومین استان متراکم کشور است، به ازای هر خانوار 75 متر لوله گذاری آب شرب انجام می شود که این عدد 2.5 برابر میانگین کشوری است.

وی، هزینه اجرای طرح های آبرسانی روستایی گیلان را 2 برابر متوسط کشوری عنوان کرد و گفت: در سال 97 بیش از 113 میلیارد تومان اعتبار از ردیف های ملی و استانی برای حوزه آب شرب روستایی استان مصوب شد که تاکنون 54 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی گفت: خوشبختانه در سال 98 فقط از محل اعتبارات ملی 128 میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ابلاغ شده که نسبت به سال گذشته 2 برابر رشد داشته است.

رنج ور از افتتاح طرح تامین آب آشامیدنی 24 روستای گیلان با جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر در هفته دولت امسال خبر داد و افزود: 13 میلیارد تومان برای آبرسانی به این روستاها هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه به منظور رفع کمبود آب شرب روستاهای تحت پوشش 150 لیتر بر ثانیه به ظرفیت تامین آب افزوده شده، تصریح کرد: به منظور رفع مشکل کمیّت و کیفیت آب آشامیدنی روستاهای جلگه ای شهرستان های رشت، صومعه سرا و شرق گیلان 1130 لیتر آب از فاز دوم تصفیه خانه سنگر وارد مدار بهره برداری می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تفاوت قیمت تولید و فروش آب اشاره کرد و آن را یکی از چالش های بزرگ شرکت آبفار دانست و گفت: قیمت تمام شده تولید یک مترمکعب آب 1100 تومان است اما پولی که مشترک بابت آن پرداخت می کند فقط 200 تومان است.

رنج ور با بیان اینکه کاهش دبی چشمه ها مشکلاتی را در تامین آب شرب روستاهای مناطق کوهستانی ایجاد کرده، افزود: در سال گذشته به منظور جبران کمبود آب این روستاها 3 هزار و 500 مترمکعب آب از طریق تانکرهای سیار شرکت آبفار گیلان توزیع شد.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت 53 درصدی طرح جامع آبرسانی به 1000 روستای گیلان گفت: تاکنون در قالب این طرح به 819 روستای استان آبرسانی شده است.

مدیرعامل شرکت آبفار گیلان اعتبار هزینه شده برای این طرح را 350 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: برای تکمیل عملیات اجرایی طرح جامع آبرسانی به هزار روستای گیلان به 750 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آیفار گیلان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار