وزیر امور خارجه انگلیس ضمن درخواست آزادی نفت‌کش توقیف‌شده انگلیسی از سوی ایران، باری دیگر آن را اقدامی غیرقانونی تلقی کرد.
کد خبر: ۷۶۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶ 30 July 2019

تابناک / دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در پی انتشار ویدیوی توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط نیروهای سپاه پاسداران، در گفت‌وگویی با شبکه اسکای نیوز، خواستار آزادی این کشتی انگلیسی شد و گفت: اگر ایرانی‌ها می‌خواهند از تاریکی بیرون آمده و به عنوان یک عضو مسئول جامعه جهانی پذیرفته شوند، باید به سیستم قانونمند جامعه جهانی پایبند باشند.

وی افزود: نمی‌شود کشتی‌های خارجی را به طور غیرقانونی توقیف کرد.

 ادعای غیرقانونی بودن توقیف نفت‌کش انگیسی از سوی ایران در حالی مطرح می‌شود که نیروهای انگلیسی بیش از دو هفته پیش در جبل‌الطارق یک نفتکش حامل نفت ایران را با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده توقیف کردند و تاکنون نیز مبادرت به آزای آن نکرده‌اند.

مقامات ایران این اقدام انگلیس را غیرقانونی و مصداق دزدی دریایی دانسته‌اند و وزارت امورخارجه کشورمان نیز در واکنش سفیر انگلیس در تهران را فراخواند.

در پی این، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که عصر روز جمعه، ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

علاوه بر این، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.

وی ادامه داد: همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار