فساد در شهرداری ها و ضرورت نظارت بیشتر بر مناطق مرفه نشین؛
تابناک / مبارزه با فساد و اصلاح رفتارهای نادرست با مراجعه کنندگان از مهم ترین مسائلی است که باید در ادارات و نهادهای مختلف مد نظر قرار گیرد.
کد خبر: ۷۶۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ 24 July 2019
کار سخت حاج محمدی برای مبارزه با فساد در شهرداری رشت/ شنیده هایی از ویلاسازی با حقوق کارمندی!
تابناک / مبارزه با فساد و اصلاح رفتارهای نادرست با مراجعه کنندگان از مهم ترین مسائلی است که باید در ادارات و نهادهای مختلف مد نظر قرار گیرد.

حرف تازه – حتما تا امروز بارها و بارها از حقوق های معوقه و سختی های فراوان برخی اقشار شاغل در شهرداری ها شنیده اید. از در نظر گرفتن حقوق ناچیز تا مشکلات بیمه،‌ همه و همه باعث می شود تا پاکبانان، نیروهای فضای سبز، نگهبانان، رانندگان، مشاوران و بسیاری از کارمندان قراردادی شهرداری از امنیت شغلی برخوردار نباشند. حتی نیروهای رسمی نیز با توجه به اوضاع و شرایط اقتصادی امروز نگرانی های فراوانی دارند که از جمله آنها می توان به پرداخت به موقع حقوق و همچنین همسان سازی حقوق ها برای رسیدن به رفاه نسبی این دسته از کارکنان اشاره کرد اما این مجموعه روی دیگری نیز دارد و آن فساد برخی کارکنان و مدیران است.

بسیاری از کارکنان راه زندگی شرافتمندانه را بر می گزینند و با کوچک شدن سفره هایشان همچنان به حق و سهم خود قانع و راضی اند و وظایف خود را به درستی انجام می دهند اما گروهی دیگر راه پر کردن ساعت اداری با بی تفاوتی، طمعکاری و یا فساد را در پیش می گیرند و در طی چند سال به اندازه هفت نسل قبل و بعدشان مال اندوزی می کنند.

در شرایط بحران اقتصادی، هستند کارمندان بسیاری که بدون هیچ چشمداشتی امورات مردم را پیگیری کرده و وظایف اداری خود را بی منت انجام می دهند و در مقابل هستند کارمندان و یا مدیرانی که به نظر می رسد از تمامی مراجعه کنندگان طلب دارند و گاهی با آنها به صورت لفظی درگیر می شوند. حتی شنیده شده کارمندانی نیز وجود دارند که در سخت ترین شرایط اقتصادی، تنها با همین حقوق تک شغل خود در شهرداری ها، موفق به ویلاسازی و یا خرید چندین واحد مسکونی و خودروهای لوکس و باغ های آنچنانی و حتی تسخیر بیلبوردهای شهر جهت مصارف و تبلیغات شخصی نیز شده اند!!!

جرثومه فساد تنها متعلق به قشری خاص و مدیران رده بالا نیست. فساد امروزه در بسیاری از ادارات و سازمانها در سطوح مختلف ریشه دوانده و حتی در بین کارمندان نیز دیده می شود. به دلیل عدم نظارت کافی در برخی مقاطع زمانی، فساد در برخی شهرداری ها به حدی بحرانی و جدی شده است که اگر پای صحبت بسیاری از شهروندان مراجعه کننده به شهرداری ها به خصوص در مناطق مرفه نشین برخی شهرها بنشینید ساعت ها از خاطرات مختلف خود در زمینه فساد اداری برایتان خواهند گفت.

اما شهرداری رشت و زیر مجموعه های آن نیز از چنین آفت هایی در امان نبوده و همان شورای سوم معروف، برای سالها مهر تاییدی بر وجود فساد در برخی حوزه های مدیریت شهری رشت زده است.

حاج محمدی به عنوان شهردار رشت چنانچه قصد دارد کشتی تحت مدیریت خود را به سلامت به مقصد برساند باید علاوه بر چشمان خود، هزاران چشم دیگر نیز برای نظارت بر این مجموعه عریض و طویل قرض بگیرد و شاید در این راه رسانه ها بتوانند یاری رسان شهردار در مبارزه با فساد باشند.

هرچند تا امروز شهردار رشت علاقه چندانی به برقراری ارتباط با رسانه ها و کمک گرفتن از این قشر نشان نداده است اما حاج محمدی باید بداند برای مبارزه با باج خواهان، زیاده خواهان، مافیای فساد و رانت خواران و بسیاری از مسائل نیاز به کسانی دارد که در این راه با او هم قسم شوند در غیر اینصورت نخواهد توانست سربلند باشد.

علاوه بر ضرورت مبارزه با فساد، برخی رفتارهای نادرست نیز باید هرچه سریعتر پایان یابد. در روزهای اخیر شنیده های ناخوشایندی از نحوه برخورد با ارباب رجوع در شهرداری منطقه یک رشت به گوش رسیده است که این مورد نیز جای نگرانی دارد و بعید است حاج محمدی به عنوان شهردار غیربومی بتواند از پس رفتارهای نادرست اداری و سوء استفاده های شخصی در مدت زمانی کوتاه بر بیاید.

از سوی دیگر وظیفه مسئولین نظارتی نیز وظیفه ای خطیر و حساس است که البته پیش از این نیز نشان داده اند در مسیر مبارزه با فساد اهل تسامح نیستند. از حراست، بازرسی، نهادهای نظارتی و سایر مسئولین بالادستی انتظار می رود قاطعانه ترین برخورد را با افرادی داشته باشند که برای خود به واسطه ارتباطاتشان با برخی چهره ها مصونیت خاصی متصورند و نظارت جدی تری به خصوص در مناطق مرفه نشین داشته باشند.

البته با رویکرد اخیر قوه قضاییه و تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی به نظر می رسد در آینده نه چندان دور امکان خشکاندن ریشه مفسدین در ادارات و شهرداری ها وجود داشته باشد و همین موج روانی ایجاد شده نیز در کاهش فسادها موثر خواهد بود.

در آینده در این زمینه بیش از پیش خواهیم نوشت…

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار