در حالی که تنش‌ها بین ایران و انگلیس بر سر توقیف تانکر نفت بریتانیایی به خاطر تخلفات دریانوردی، بالا گرفته است، امروز رسانه‌های انگلیسی گزارش داده اند که MI۶ پیرامون احتمال دست داشتن تکنولوژی روسی در تغییر مسیر تانکر نفت تفحص کرده است.
کد خبر: ۷۶۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴ 21 July 2019

در حالی که تنش‌ها بین ایران و انگلیس بر سر توقیف تانکر نفت بریتانیایی به خاطر تخلفات دریانوردی، بالا گرفته است، امروز رسانه‌های انگلیسی گزارش داده اند که MI۶ پیرامون احتمال دست داشتن تکنولوژی روسی در تغییر مسیر تانکر نفت تفحص کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ این رسانه ها مدعی شده اند که MI6 و GCHQ (مقر فرماندهی ارتباطات دولتی) مشترک در پی تفحص از این موضوع هستند که آیا احتمال تغییر و گمراه سازی سیگنال های GPS تانکر برای کشاندن آن به آب های ایران وجود داشته است یا خیر؟!

این اقدام MI6 بعد از آن روی می دهد که جمهوری اسلامی ایران، اقدام به انتشار ویدئوی ضبط شده از لحظات منجر به توقیف این تانکر شده که در آن کاماندوهای ایرانی که با ماسک صورت خود را پوشانده اند، روی عرشه این تانکر پیاده می شوند.

در همین حال، فرمانده نیروی دریایی سلطنتی انگلستان درخواست کرده است که تمامی کشتی های این کشور که از مسیر تنگه هرمز عبور می کنند، به همراه کشتی های جنگی اسکورت شوند تا مانع از توقیف شناورهای بیشتر از سوی ایران شود.

تلاش MI6 برای مرتبط کردن توقیف تانکر انگلیسی به تکنولوژی روسی

به شکلی جالب توجه، MI6 پای تکنولوژی روسیه را در این جریان به میان کشیده است، زیرا گفته می شود روس ها از یک تکنولوژی فوق پیشرفته برای گمراه سازی سیگنال های GPS شناورها و کشانیدن آنها به نقاط نامشخص و ناخواسته بهره می برند؛ به این معنا که این تانکر احتمالا بر اساس سیگنال های دریافتی تصور می کرده که فاصله امنی با آب های داخلی ایران دارد.

به شکلی جالب توجه، این تفحص نهاد اطلاعاتی بریتانیا کاملا در تضاد با گفته های اخیر وزیر امور خارجه بریتانیا، جرمی هانت است که روز جمعه مدعی شده بوده که این تانکر در آب های دریای عمان قرار داشته و با آب های ایران فاصله زیادی داشته است. وی بر همین اساس توقیف این تانکر را نقض اساسی حقوق بین الملل و آزادی دریانوردی در آب های بین المللی دانسته بود.

مقامات ایرانی بیان کرده اند که توقیف این تانکر در پی تخلفات دریانوردی و برخورد با یک شناور صیادی در آب های داخلی ایران بوده که منجر به نقض قواعد بین المللی دریانوردی شده است.

همچنین به نقل از مقامات بریتانیایی، نقل شده که در ضمن توقیف این تانکر در آب های ایران، یکی از شناورهای جنگی برتانیایی به سرعت برای نجات شناور به سمت محل آن به حرکت درآمده است که ده دقیقه دیر به محل رسیده. این شناور جنگی با نام HMS Montros که در حال گشت زنی در تنگه هرمز بوده است، بعد از دریافت دستور کمک به تانکر استنا امپرور، اقدام به تغییر جهت کرده، ولی زمانی که به محل رسیده بوده، تانکر کاملا در آب های ایران بوده است.

در همین زمینه، این فرضیه مطرح شده که پهپادهای ایرانی که در آسمان محل گشت زنی می کرده اند، نقش کارآمدی در ارسال سیگنال های گمراه کننده به تانکر داشته اند. همچنین MI6 به دنبال آن است که آیا از این سیگنال های گمراه کننده ردی بر جای مانده است یا خیر؟

در همین رابطه GCHQ قرار است از همه هواپیماهای جاسوسی و اطلاعاتی که در آن زمان در محل حضور داشته اند، در خصوص برخورد با سیگنال های مشکوک تفحص کند. یکی از منابع گفته است: روسیه تکنولوژی گمراه سازی GPS را در اختیار دارد و شاید در این زمینه به ایران یاری رسانده باشد. این امر می تواند کشتیرانی انگلستان را در این منطقه به شدت با مشکل مواجه سازد و منجر به دغدغه جدی برای نیروی دریایی سلطنتی باشد.

رسانه های انگلیسی بیان کرده اند، گزارش ماه آوریل نشان داده که روسیه در بیش از هزار مورد گمراه سازی GPS دست داشته است. مرکز دفاع پیشرفته انگلستان بیان کرده که اغلب این موارد شامل گمراه سازی کشتی ها بوده، ولی چند مورد نیز پیرامون هواپیماها دیده شده است.

گفتنی است، تلاش های بریتانیا برای پررنگ کردن نقش جاسوسی و حضور روس ها در این واقعه، بیانگر فراری از مسئولیت های این کشور در تخلفات تانکر نفتی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار