کد خبر: ۷۶۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 20 July 2019

تابناک / رئیس اتاق اصناف گیلان با بیان اینکه طرح جامعی برای ساماندهی دستفروشان بازار رشت وجود ندارد گفت: مشکل ساماندهی دستفروشان بازار رشت یک شبه حل و فصل نمی‌شود.

 
طرح جامعی برای ساماندهی دستفروشان بازار رشت وجود ندارد

جلال‌الدین محمد شکریه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت با تأکید بر لزوم مذاکره دو جانبه بین شهرداری و نمایندگان منتخب دستفروشان بازار رشت اظهار داشت: مشکلاتی که در زمینه نحوه ساماندهی دستفروشان بازار رشت( خیابان شیک) وجود دارد و اخیراً نیز دامنه آن شدت بیشتری گرفته یک شبه حل و فصل نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف گیلان برنامه‌ریزی جدی با در نظر گرفتن تمامی مؤلفه‌های مورد نظر دستفروشان برای اسکان و ساماندهی آنان در مکان‌هایی مشخص را مورد اشاره قرار داد و افزود: دستفروشان هم بالاخره عضوی از این جامعه بوده و حق حیات دارند و نیاز به وجود فضاهایی برای کسب و کار از حقوق آنان محسوب می‌شود.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور استفاده بهینه‌تر از پروژه‌هایی نظیر شب‌های روشن با هدف استقرار دستفروشان در مرکز شهر رشت را خواستار شد و عنوان کرد: ادامه اجرای این پروژه در حال حاضر به هر دلیلی ناتمام ماند اما می‌شد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در آن فعالیت‌های دستفروشان را به خوبی مدیریت کرد.

بیشتر بخوانید
  • نبض بازار رشت زیر سیطره شبکه شبه مافیایی دستفروشی

  • سکوت شهردار رشت در ‌حادثه درگیری مأموران شهرداری با دستفروشان

  • شهرداری تهران: برکناری رئیس ایستگاه‌های مترو با مشاهده فعالیت دستفروش‌ها

شکریه در اختیار قرار دادن چادرهای بادی به دستفروشان و اسکان آنان در محل‌هایی از پیش تجهیز شده را یکی دیگر از راهکارهای حل مشکل ساماندهی دستفروشان خواند و تصریح کرد: مشابه همین کار در کشور مجاور ما یعنی جمهوری آذربایجان انجام شده و اتفاقاً نتایج و بازخوردهای بسیار مثبتی نیز داشته است.

وی ارائه دستورالعمل‌ها و اتخاذ تصمیمات مقطعی توسط برخی دستگاه‌ها را راه حلی همیشگی برای حل معضل نحوه فعالیت دستفروشان در سطح شهر ندانست و ابراز داشت: در حال حاضر در همین شهر رشت فضاها و مکان‌هایی در اختیار دستگاه‌ها و شهرداری رشت قرار دارد که بدون استفاده باقی مانده است.

رئیس اتاق اصناف گیلان تجهیز این مکان‌ها از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران و اسکان دستفروشان در آن‌جا را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: شهرداری رشت با جذب مشارکت یکسری از دستگاه‌ها و سرمایه‌گذاران می‌تواند به تدریج دستفروشان را ساماندهی کند البته این کار زمان‌بر بوده و به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.

نایب رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه بازارچه‌های موجود در سطح شهر رشت بیشتر به میوه و تره‌بار اختصاص یافته و فعالیت سایر دستفروشان را شامل نمی‌شود تصریح کرد: واگذار کردن این بازارچه‌ها از سوی شهرداری رشت نیز موضوعی است که به سبب آن در روند استقرار و ساماندهی دستفروشان اختلال ایجاد شده است.

شکریه در تشریح این موضوع که گفته می‌شود دستفروشان بازار رشت در خیابان شیک به هیچ عنوان اعتقادی به ساماندهی ندارند اظهار داشت: در تمام این سال‌ها طرح جامعی برای ساماندهی دستفروشان این نقطه از شهر اندیشیده نشد از طرفی بسیاری از این افراد نیز به سبب فعالیت چندین و چند ساله در بازار مشتریان خاص خود را دارند.

وی با بیان اینکه در صورت آسیب دیدن دستفروشان، جامعه نیز آسیب می‌بیند و ضرر و زیان آن در درجه نخست متوجه خود اجتماع می‌شود افزود: دستفروشان خیابان شیک رشت بر این باور هستند که در صورت خروج آن‌ها از این مکان، کسب و کار آنان دچار اختلال می‌شود به همین علت در برابر ساماندهی شدن مقاومت می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف گیلان ایجاد اطمینان در دستفروشان از یک طرف و در اختیار قرار دادن فضاهایی مشخص و خوب در شهر رشت به آنان را دو راهکار شهرداری رشت برای حل مشکل فعالیت این افراد دانست و گفت: به اعتقاد بنده اگر امکانات به خوبی تأمین شود دستفروشان نیز در برابر ساماندهی شدن مقاومتی از خود نشان نمی‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار