تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آرژانتین، گفت‌وگوی تلفنی ماکرون و پوتین درباره سوریه و ایران، واکنش انگلیس به توقیف یک نفتکش توسط ایران و واکنش سازمان ملل به محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادعای ترامپ در مورد توافق صد ساله با ایران! نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۷۶۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷ 19 July 2019

تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آرژانتین، گفت‌وگوی تلفنی ماکرون و پوتین درباره سوریه و ایران، واکنش انگلیس به توقیف یک نفتکش توسط ایران و واکنش سازمان ملل به محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادعای ترامپ در مورد توافق صد ساله با ایران! نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ رئیس‌جمهور آمریکا که با وجود فشارهای اقتصادی و تهدیدهای نظامی علیه ایران تاکنون کوچکترین توفیقی در هدف خود مبنی بر راضی کردن ایران به مذاکره مجدد کسب نکرده است، در اظهاراتی عجیب ـ که از ادامه روند سردرگمی وی حکایت دارد ـ خواستار دستیابی به یک توافق صد ساله با ایران شد.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تکرار ادعاهای گذشته خود علیه ایران اعلام کرد: «توافق باراک اوباما با ایران از جنبه‌های مختلفی فاجعه‌بار بود؛ از همه مهمتر اینکه خیلی زود منقضی می‌شد و ایران می‌توانست به فعالیت‌های هسته‌ای قبلی خود ادامه دهد. شما نباید با یک کشور توافق کوتاه‌مدت داشته باشید، بلکه نیاز است این توافق صدساله باشد.»

ادعای ترامپ در مورد توافق 100 ساله با ایران!/واکنش انگلیس به توقیف یک نفتکش توسط ایران/  تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آرژانتین/ واکنش سازمان ملل به محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی

وی افزود: «مسأله دیگر این که توافق فعلی به آنها اجازه می‌دهد، روی موشک‌های بالستیک کار کنند، در حالی که آنها نباید چنین اجازه‌ای داشته باشند. علاوه بر این، ما باید اجازه داشته باشیم، اماکن حساس بیشتری را بازرسی کنیم، ولی هم اکنون به مهم‌ترین اماکن ایران دسترسی نداریم؛ این چه توافقی است؟!» ترامپ در ادامه مدعی شد، خواستار «یک توافق منصفانه» است اما عجله‌ای برای دستیابی به توافق ندارد.

تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آرژانتین

دولت آرژانتین حزب‌الله لبنان را سازمانی تروریستی اعلام و دارایی‌های احتمالی این گروه را مسدود کرد؛ این اقدام آرژانتین همزمان با سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین انجام گرفته است.

در همین ارتباط مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور آرژانتین در چارچوب بازدید مایک پومپئو، رئیس جمهور آمریکا از این کشور و به مناسبت ۲۵ مین سالگرد انفجار سال ۱۹۹۴ در بوینس آیرس، فهرست سازمان های تروریستی این کشور را اعلام کرد و نام حزب الله لبنان را در آن قرار داد.

به گفته کارشناسان قرار دادن نام حزب الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی برای دلجویی از محافل هوادار رژیم صهیونیستی انجام شده و به منزله عقب نشینی در مقابل تقاضاهای آمریکاست.

طی ماه‌های گذشته، آمریکا فشار شدیدی بر آرژانتین وارد ساخته تا مقامات این کشور، نام حزب الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

گفت‌وگوی تلفنی ماکرون و پوتین درباره سوریه و ایران

رؤسای جمهوری فرانسه و روسیه تلفنی درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کرملین از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه خبر داد.

بر اساس این گزارش، در این گفت‌وگوی تلفنی، موضوعاتی از جمله بحران‌های سوریه و اوکراین و پرونده هسته‌ای ایران موضوع بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

واکنش انگلیس به توقیف یک نفتکش توسط ایران

وزارت خارجه انگلیس روز پنج‌شنبه اعلام کرد، در تلاش است تا اطلاعات بیشتری درباره نفتکشی که در نزدیکی سواحل ایران توقیف شده، به دست آورد.

به نوشته «رویترز»، در بیانیه لندن که پس از اعلام خبر توقیف یک نفتکش توسط ایران منتشر شده، آمده است: «پیرو انتشار گزارش‌هایی درباره توقیف یک نفتکش در خلیج [فارس]، در تلاش هستیم تا اطلاعات بیشتری به دست آوریم.»

ادعای ترامپ در مورد توافق 100 ساله با ایران!/واکنش انگلیس به توقیف یک نفتکش توسط ایران/  تروریستی اعلام شدن حزب الله از سوی آرژانتین/ واکنش سازمان ملل به محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی

این بیانیه می‌افزاید: «همچنان به مسئولان ایرانی توصیه می‌کنیم از میزان تنش در منطقه بکاهند.»

واکنش لندن، به بیانیه‌ای است که ساعتی پیش از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط با توقیف یک کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق منتشر شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، در روز یکشنبه مورخ ۲۳ / ۴ / ۹۸ گشت‌های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیرکننده، این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود پس از هماهنگی و حکم مراجع قضائی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند.»

دولت انگلیس هفته گذشته با یورش به یک کشتی حامل نفت ایران در نزدیکی تنگه جبل طارق، این کشتی را توقیف کرد. لندن مدعی است این اقدام را با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده است، حال آنکه این تحریم‌ها صرفا برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا لازم‌الاجراست و ثانیا مقصد این کشتی اساسا سوریه نبوده است.

پس از توقیف کشتی حامل نفت ایران، مقام‌های انگلیسی از احتمال اقدام ایران ابراز نگرانی کرده و حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دادند. جمهوری اسلامی ایران، اقدام لندن را «راهزنی دریایی» توصیف کرده است.

واکنش سازمان ملل به محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل که در روزهای گذشته درباره محدودیت‌های اعمالی آمریکا بر تردد «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در نیویورک، مقر سازمان ملل ابراز نگرانی کرده بود، حالا درباره محدودیت‌های اعمال شده علیه تردد دیپلمات‌های هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل هم واکنش نشان داده است.

به نوشته «آسوشیتدپرس»، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد، سازمان ملل نگرانی‌های خودش را درباره محدودیت آزادی تردد دیپلمات ایرانی در نیویورک ابراز داشته است.

«فرحان حق» افزود: «ما به مطرح کردن این موضوع تا جایی که نیاز باشد، ادامه خواهیم داد».

در خبرها آمده بود آمریکا تردد دیپلمات‌های ایران مستقر در نیویورک و خانواده‌های آنها را به شدت محدود کرده است. واشنگتن در واقع دیپلمات‌های دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل را مشمول همان محدودیت‌هایی کردند که واشنگتن به محمد جواد ظریف تحمیل کرد.

طبق این محدودیت‌ها، دیپلمات‌های ایران، فقط می‌توانند بین سازمان ملل و هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل و فرودگاه «جان اف کندی» رفت و آمد داشته باشند.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان»، اعمال محدودیت تردد روی کارکنان نمایندگی ایران در سازمان ملل را «غیر انسانی» خوانده بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار