کد خبر: ۷۶۳۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷ 17 July 2019

تابناک / طبق یک یادداشت دیپلماتیک آمریکا که قرار است برای هیأت ایران در سازمان ملل ارسال شود و روز گذشته (سه‌شنبه) در اختیار رویترز قرار گرفت، آمریکا محدوده تردد دیپلمات‌های ایران مستقر در نیویورک و خانواده‌های آنها را به شدت محدود کرده است.

طبق این گزارش، این دیپلمات‌های ایرانی مشمول همان محدودیت‌هایی می‌شوند که واشنگتن به «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران تحمیل کرد.

رویترز بر اساس یادداشت دیپلماتیک مذکور گزارش کرد، دیپلمات‌های ایران، احتمالاً فقط می‌توانند بین سازمان ملل و هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل و فرودگاه «جان اف کندی» رفت و آمد داشته باشند.

طبق این گزارش، رفت و آمد دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌هایشان در ۶ بلوک اطراف میدان «کوینزبورو» در شهر «لانگ آیلند» در بخش «کوئینز» نیز با محدودیت‌هایی همراه است، اما دلیل آن هنوز مشخص نیست.

بنا به گزارش رویترز،‌ هیأت ایران در سازمان ملل هنوز به درخواست رویترز برای واکنش به این خبر پاسخ نداده است اما یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایران روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که این اقدامات آمریکا تأثیری بر کار ظریف در نیویورک نداشته است.

سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که به آمریکا گفته است که از محدودیت‌های جدیدی که این کشور برای رفت‌وآمد مسئولان ایرانی به وجود آورده است نگران است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا با اینحال ادعا کرده است که آمریکا به شیوه‌ای کاملاً سازگار با تعهداتش ذیل توافق ۱۹۴۷ با سازمان ملل رفتار کرده است.

پیش از اعمال محدودیت‌های جدید آمریکا، دیپلمات‌های ایران همچون نمایندگان کره شمالی، سوریه و کوبا، تا شعاع ۲۵ مایلی (۴۰ کیلومتری) سازمان ملل متحد، اجازه رفت و آمد داشتند.

طبق توافق ۱۹۴۷ مقر سازمان ملل، آمریکا ملزم است به دیپلمات‌های خارجی، اجازه دسترسی به سازمان ملل را بدهد اما واشنگتن می‌گوید می‌تواند به دلایل امنیتی، تروریسم و سیاست خارجی، از صدور ویزا امتناع ورزد.

سوم تیرماه جاری بود که دقایقی بعد از امضای فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم‌های جدید علیه ایران، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تحریم دفتر رهبر انقلاب و گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

«استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را نیز تحریم کند اما هفته گذشته خبرگزاری رویترز گزارش کرد که آمریکا از این تصمیم صرفنظر کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار