براساس آمار اتحادیه املاک از ابتدا تا بیست و چهارم تیرماه ۱۳۹۸ فقط ۴۶۳۶ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد؛ هم‌چنین قیمت مسکن طی ۲۷ ماه گذشته ۲۰۵ درصد رشد داشته که هشت درصد بالاتر از قیمت روز دلار است.
کد خبر: ۷۶۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 17 July 2019

 

تابناک / براساس آمار اتحادیه املاک از ابتدا تا بیست و چهارم تیرماه ۱۳۹۸ فقط ۴۶۳۶ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد؛ هم‌چنین قیمت مسکن طی ۲۷ ماه گذشته ۲۰۵ درصد رشد داشته که هشت درصد بالاتر از قیمت روز دلار است.

رسیدن میانگین قیمت مسکن شهر تهران به رقم بی‌سابقه‌ متری ۱۳.۳ میلیون تومان در خردادماه ۱۳۹۸ با افت بی‌سابقه معاملات در شش سال اخیر همراه شد. جدیدترین وضعیت بازار ملک که از سوی مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک ارایه شده از افت ۳۹ و ۶۷ درصدی قراردادهای خرید و فروش به ترتیب در کل کشور و شهر تهران در ۲۴ روز ابتدای تیرماه حکایت دارد. این مقدار افت معاملات تهران در ماه‌های غیر از فروردین، دست کم از سال ۱۳۹۲ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

مسکن از دلار جلو زد

طبق آمار اتحادیه املاک، در ۲۴ روز ابتدای تیرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۳ هزار و ۷۵۸ قرارداد خرید و فروش مسکن در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش یافته است. هم‌چنین در این مدت ۵۵ هزار و ۷۶۱ اجاره‌نامه منعقد شده که نسبت به ۲۴ روز ابتدای تیرماه سال گذشته ۴ درصد کمتر شده است.

در شهر تهران اما روند نزولی خرید و فروش مسکن تشدید شده است. از یکم تا بیست و چهارم تیرماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۶۳۶ قرارداد خرید و فروش ملک در تهران منعقد شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۷ درصد افت نشان می‌دهد. در این مدت هم‌چنین ۱۴ هزار و ۴۴۹ اجاره‌نامه به امضا رسیده که از افت ۱۳ درصدی نسبت به ۲۴ روز ابتدای تیرماه سال گذشته حکایت دارد.

مسکن از دلار جلو زد

اما گمانه‌زنی‌ها از چشم‌انداز قیمت ملک حاکی از آن است که احتمالاً بازار مسکن نفس‌های آخر صعود را می‌کشد. مقایسه رشد بازار مسکن نسبت به ارز در روز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که از ابتدای دو سال قبل تا کنون قیمت مسکن ۲۰۵ درصد و قیمت دلار ۱۹۷ درصد رشد داشته‌اند. با این حساب، اگر نوسانات نرخ دلار به عنوان مبنایی برای جهش قیمت مسکن تلقی شود ظرفیت این بازار تکمیل شده است. کارشناسان نیز روند نزولی یا دست کم متمایل شدن رشد قیمت ماهیانه به صفر را محتمل‌ترین گزینه در این بازار می‌دانند.

مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: بر اساس گزارش مشاوران املاک در هفته‌های اخیر شاهد کاهش ۸ تا ۱۸ درصدی قیمت‌های پیشنهادی مالکان در پنج منطقه از تهران بوده‌ایم.

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن نیز می‌گوید: با وجود افت شدید معاملات، رشد ماهیانه قیمت در اردیبهشت ماه ۱۲ درصد و در خرداد ۵ درصد بود. یعنی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که بازار از لحاظ توان خرید مصرف‌کننده، قفل شده و تقاضای مؤثر بسیار محدود شده است.

وی با بیان این‌که اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، عملاً تابستان امسال پایان افزایش قیمت مسکن خواهد بود، تاکید کرد: شرایط تثبیت قیمت طبق روال گذشته برای چهار تا پنج سال اتفاق خواهد افتاد که در سه سیکل رونق و رکود قبلی اینگونه بوده است. بدین صورت که نرخ افزایش قیمت‌ها کمتر از تورم عمومی خواهد بود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: قیمت مسکن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار