ظهر امروز مجموعه خبرگزاری تابناک استان کرمانشاه جهت بازدید سری به بانک خون کرمانشاه زدند و با توجه به نیاز مبرم به پلاسما در اقدامی خدا پسندانه پلاسما اهدا کردند.
کد خبر: ۷۶۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲ 17 July 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، با اهدای خون مستمر در بازه‌های زمانی استاندارد می‌توانید علاوه بر به دست آوردن سلامتی از ابتلا به بیماری هایی، چون سرطان کبد و پانکراس ایمن بمانید، همچنین اهدای خون در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش وزن بسیار موثراست.

اهدای خون همه روزه باعث نجات جان میلیون‌ها نفر در دنیا می‌شود، با وجود تلاش‌های پزشکی برای تولید خون مصنوعی یا سایر روش‌های جایگزین هنوز خون طبیعی انسان تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی، تروما یا برخی بیماری‌های خونی است.

اهدای خون سبب نجات جان زندگی هزاران نفر می‌شود و انجام این کار باعث ایجاد حسی خوب در فرد، افزایش مقبولیت اجتماعی، دریافت کارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای خود فرد و اعضای خانواده او در شرایط اورژانسی و صد‌ها فایده و سود دنیوی و اخروی می‌شود.

ظهر امروز مجموعه خبرگزاری تابناک استان کرمانشاه جهت بازدید سری به بانک خون کرمانشاه زدند و در آنجا مطلع شدند که اکنون نیاز مبرم به اهدای پلاسما است.

دکتر پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در حاشیه این بازدید به خبرنگاران تابناک گفت: یکی از اجزای مهم خون، پلاسما است، پلاسما بخش مایع خون را تشکیل می‌دهد و در واقع محلولی متشکل از پروتئین‌ها و املاح است که در آن گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها شناورند.

وی افزود: حدود ۹۰ درصد پلاسما را آب تشکیل می‌دهد و باید توجه کرد که پلاسما‌های اهدایی با تبدیل به فرآورده‌های مختلف مانند آلبومین، فاکتور‌های انعقادی، ایمونوگلوبولین و ده‌ها محصول دیگر نقش بسزایی در درمان بیماران به ویژه بیماران دچار بیماری‌های مزمن مانند هموفیلی که به طور دائمی نیازمند این دارو‌های خاص هستند، دارند.

صالحی فر در ادامه بیان کرد: بیماران مبتلا به هموفیلی به علت کمبود فاکتور‌های انعقادی هشت یا ۹ دچار خونریزی می‌شوند، اما با استفاده از فاکتور‌های انعقادی هشت و ۹ که از پلاسما تهیه می‌شود، می‌توان از خونریزی جلوگیری کرد و بیماران مبتلا به این بیماری می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند، همچنین در مبتلایان به بیماری‌های خود ایمنی در مواردی از داروی ایمونوگلوبولین استفاده می‌شود که آن هم از مشتقات پلاسما است.

مدیرکل انتقال خون تصریح کرد: بیماران کبدی، بیماران مبتلا به انعقاد داخل عروق، برای جبران سریع فاکتور‌های انعقادی بیمارانی که میزان زیادی داروی وارفارین مصرف کرده‌اند، همچنین افرادی که دوره‌های شیمی درمانی خود را می‌گذارنند و... از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان پلاسما و فرآورده‌های پلاسمایی محسوب می‌شوند، بر این اساس تمامی داوطلبانی که حائز شرایط برای اهدای خون هستند، می‌توانند پلاسما هم اهدا کنند، داشتن سلامتی کامل، حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۵ سال سن و وزن حداقل ۵۰ کیلوگرم از جمله این شرایط است، در شرایطی که فاصله بین دو اهدای خون، حداقل هشت هفته است، هر شخص می‌تواند هر ماه دو بار (با فاصله حداقل ۴۸ ساعت) اهدای پلاسما داشته باشد، اما اهدای پلاسمای بیش از ۲۴ بار در سال و بیش از حداکثر ۱۲ لیتر مجاز نیست.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: کل فرایند اهدای پلاسما در یک سیستم بسته و در شرایط استریل انجام می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد، تمامی سوزن‌ها، کیسه‌ها، لوله‌های رابط و کیت مصرفی در پلاسمافرزیس، برای هر اهداکننده به صورت استریل و یکبار مصرف استفاده می‌شود و خون در هیچ مرحله‌ای با دستگاه تماس ندارد، بنابراین انتقال عفونت از طریق دستگاه ویژه دریافت پلاسما به اهدا کنندگان غیرممکن است.

پس از توضیحات دکتر صالحی فر، خبرنگاران تابناک تصمیم گرفتند که از طریق رسانه خود نسبت به اعلام فراخوان عمومی به مردم، جهت اهدای پلاسما اقدام کنند، اما رحمت جلیلیان مدیر خبرگزاری تابناک استان کرمانشاه گفت: ما زمانی می‌توانیم برای این فراخوان عمومی اقدام کنیم که اول خود پیش قدم باشیم، لذا امروز همه ما در اینجا پلاسما اهدا می‌کنیم.

اما این پایان کار نبود و دکتر صالحی فر مدیرکل انتقال خون پیش از اقدام خبرنگاران، اقدام به اهدای پلاسما کرد.

پس از پایان اهدای پلاسما و اهدای خون، مجموعه تابناک با رضایتی کامل از اقدام خداپسندانه خود راهی دفتر کارشان شدند تا با اطلاع رسانی، از مردم بخواهند که جهت اهدای پلاسما و خون به مرکز اهدای خون کرمانشاه واقع در بلوار بنت الهدا میدان فرمانداری مراجعه کنند و لازم است که بدانید این مرکز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر میزبان شما خوبان خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار