مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: به علت بارش‌های رگباری باران در دو روز گذشته ۲۳ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان دچار ورس و خوابیدگی شدند.
کد خبر: ۷۶۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ 16 July 2019

تابناک / ابراهیم اکبرزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به علت بارش‌های رگباری باران در دو روز گذشته که در برخی از نقاط گیلان با شدت بسیار بیشتری همراه بوده است 23 هزار هکتار از اراضی شالیزاری این استان دچار ورس و خوابیدگی شدند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه طبق شواهد و بررسی‌های انجام شده 10 درصد از اراضی استان دچار ورس شده‌اند عنوان کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده در روزهای آینده امکان آلودگی مزارع شالیکاری به بیماری بلاس وجود دارد.

اکبرزاده مطلوب بودن موقعیت برای رشد آفت بلاس و هوشیاری کشاورزان شالیکار گیلانی برای مبارزه با این آفت را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: از کشاورزان گیلانی انتظار داریم روند مبارزه با این آفت را با راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات سازمان انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از بروز خسارت در سطح مزارع شالیکاری استان گیلان مبارزه به موقع و جدی با آفت بلاس باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد گفت: ورس یا خوابیدگی ساقه‌های برنج بیشتر در شالیزارهای شهرستان‌های رشت، لنگرود، فومن و شفت رخ داده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان وجود 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری در این استان را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: به طور میانیگن در گیلان یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک برداشت می‌شود و انتظار داریم امسال 750 هزار تن برنج سفید در این استان تولید شود.

اکبرزاده با تأکید بر اینکه برای تولید و افزایش کیفی و کمی برنج برنامه‌هایی مانند افزایش توزیع بذر گواهی شده در بین کشاورزان برنامه‌ریزی شده است افزود: با توجه به وضعیت آب در کشور، سیاست دولت در تولید برنج بیشتر برای کشت در استان‌های گیلان و مازندران متمرکز شده است.

وی تلاش کارگروه جامعی از مسئولان، کارشناسان و اعضای مؤسسه تحقیقات برنج در زمینه تنوع‌سازی، تکثیر ارقام پرمحصول، افزایش بذر و تهیه بذر خوب برای کشت را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: بذرهای جدید گواهی شده از نظر قدرت، سلامت و تولید در حد مطلوبی قرار دارند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: کشاورزی ، شالیزار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار