کد خبر: ۷۶۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ 15 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
ترامپ به دلیل کینه و لجبازی با اوباما برجام را لغو کرد

بر طبق اسناد لورفته از کیم دارک، سفیر سابق بریتانیا در ماه می ۲۰۱۸ بوریس جانسون وزیر خارجه وقت سفری به کاخ سفید کرد و ۲۶ ساعت با نزدیک‌ترین دستیاران ترامپ درباره ایران و برجام صحبت کرد. به نوشته کیم دارک، اما بوریس جانسون دست خالی به لندن بازگشت چراکه ترامپ فقط و فقط به خاطر کینه‌ای که از اوباما به دل داشت و از روی لجاجت برجام را لغو کرد. دارک در اسناد تازه منتشر شده در دیلی میل (امروز یکشنبه) نوشته است که ترامپ اصلا استراتژی در مقابل با ایران بعد از لغو برجام نداشت و فقط برای اینکه حال اوباما و دموکرات‌ها را بگیرد، برجام را لغو کرد.

وای به حال جامعه‌ای که زنان را «پرستو» می‌کنند

حمیده زرآبادی با نقد عملکرد گروه‌های سیاسی گفت:به عنوان اولین بانوی راه یافته به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قزوین از زنان سرزمینم سخن می‌گویم، زنانی که سهم‌شان در دولت صفر است و سخن گفتن‌شان در تریبون نماز جمعه کراهت دارد و اگر صحبت هم کنند با استقبال و خوشرویی نیست بلکه با اکراه و اجبار است. زنان باید تمام توان و قدرت خود را صرف کنند تا از هجوم بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌ها و افترا‌ها در امان باشند و اگر حقیقت داشته باشد باید گفت: وای به حال جامعه‌ای که از زن به عنوان یک ابزار استفاده شود و واژه سخیف پرستو در آن وجود داشته باشد.

خریداران دلار ضرر کردند

افزایش هیجانی و ناگهانی قیمت ارز سبب شد عده کثیری از مردم این بازار را برای سرمایه‌گذاری، بازاری سودده ببینند و منابع خود را وارد بازار ارز کنند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و مسئولان بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری در این بازار را اقدامی با ریسک بالا دانسته و از مردم خواسته‌اند که به این بازار ورود نکنند. /ایسنا

روایتی از حذف سه حقوقدان شورای نگهبان

سام سوادکوهی یکی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان است که برای دوره جدید به مجلس معرفی نشده است. او درباره نقش آیت‌الله جنتی در حذفش از شورای نگهبان می‌گوید: ایشان با ما آشنایی نداشتند و با ما هم کار نکرده بودند. طبیعتاً فردی تا بخواهید با کسی انس بگیرد و آشنا شود، طول می‌کشد. شاید علت عدم موافقت ایشان با ما این بوده و رویکرد ما با میل، سلیقه و موازینی که ایشان به آن اعتقاد داشتند مطابقت نداشته است.

درباره "مافیای لوازم خانگی" افشاگری می‌کنیم

محمدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: امروزه نشانه‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد مافیای واردات بعد از چند سالی که در پوشش تولیدکننده واردات خود را انجام می‌دادند، دوباره می‌خواهند به صورت رسمی فعالیت کنند. در سال‌های اخیر برخی واردکنندگان با استفاده از خلاء‌های قانونی و در قالب واردات قطعات، مواد اولیه و کالا‌های نیمه منفصله؛ کالای نهایی را به کشور وارد می‌کردند. در روز‌های آینده اطلاعات تکمیلی درباره "حضور مافیای لوازم خانگی" را به اطلاع عموم خواهم رساند. / ایسنا

مردم از گوگل خارج شوند!

فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اگر به یک چیز شهره باشد مخالفتش با وزارت ارتباطات است. در جهانی که فاصله اطلاعات و شهروندان چند کلیک ساده است دبیر شورای عالی فضای مجای مجازی ایران می‌گوید: «نباید از گوگل آمریکایی استفاده کرد، موتور جستجو و پیام رسان‌ها باید ملی باشند» کاری به این نداریم که اصلا چنین شورایی در کشور‌های دیگر وجود خارجی دارد یا نه، اما ساده‌ترین حقوق شهروندی را هم اینجا نادیده می‌گیرند. فیروز‌آبادی می‌گوید: «مردم از پیام‌رسان‌ها و موتور‌های جستجوی آمریکایی خارج شوند» سوال: پیام رسان امریکایی کدام پیام رسان است؟ موسس تلگرام که روسی است! واتس آپ هم که هنوز مشمول فیلترینگ نشده است. پس فیروزآبادی از چه چیزی حرف می‌زند؟ او همچنین خواسته مردم از موتور‌های جستجوی امریکایی خارج شوند! مگر موتور جستجو چیزی است که مردم داخل آن باشند که حالا ایشان خواسته خارج شوند؟ سطح دانش فنی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور ما در این حد است که می‌خواهد مردم از گوگل خارج شوند.‌ای کاش ایشان شماره تلفن خود را در اختیار مردم بگذارد تا از این به بعد مواردی که کاربران احتیاج به سرچ در گوگل دارند را از شخص ایشان بپرسند! /امتداد
 
اصغرزاده: اصلاح‌طلبان جایی که می‌توانند تفاهم کنند قهر می‌کنند

ابراهیم اصغرزاده گفت: اصلاح‌طلبان روز‌های سختی در پیش دارند. اگر نتوانند با جلب اعتماد و بسیج مردم، قدمی رو به جلو بردارند و رقیب را وادار به عقب‌نشینی کنند، وارد یک بازی دو سر باخت خواهند شد. مشکل اصلاح‌طلبان این است که ابتکار عمل ندارند یا اگر دارند آن را در موقعیت نامناسبی به کار می‌برند، جایی که می‌توانند تفاهم کنند قهر می‌کنند و جایی که نباید کوتاه بیایند، کوتاه می‌آیند و چک سفید امضا به رقیب می‌دهند.
 
روایت بادامچیان از علت بدحجابی و بی‌حجابی

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: بدحجابی و بی حجابی ولو اندک باشد، اما بخشی از جنگ نرم دشمن تحت عنوان «جنگ نمادی» است که در وزارت خارجه آمریکا در دو جبهه فرهنگ و اقتصاد طراحی و عملیاتی می‌شود.
 
جعفرزاده: نباید سربه‌سر مردم گذاشت

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس، به تاثیر برخورد‌های غلط بر ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت تاکید کرد: اقدامات غلط ما هم شکاف میان مردم و حاکمیت را بیشتر می‌کند، هم عقده‌ها و کینه‌هایی پدید می‌آورد که در مجموع خوب نیست. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از سخت‌گیری‌های اجتماعی در شرایطی کنونی کشور، گفت: با توجه شرایط فعلیِ کشور که با انواع و اقسام تحریم‌ها و دشمنی‌های بین‌المللی مواجه است، باید تنش‌های داخلی را به حداقل رساند. این نماینده مجلس تاکید کرد: برخورد قهری با بخشی از جامعه در شرایط فعلی اصلا عقلانی نیست.
 
کنایه محمد مهاجری به رئیس صداوسیما

محمد مهاجری در توییتی به حرف‌های اخیر عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس رسانه ملی واکنش جالبی داشته است. این روزنامه‌نگار و فعال اصولگرا در توییتی خطاب به او نوشته: «آقای علی عسکری گفتند ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است، کاش ایشان بگویند وقتی سیستم شان را استفاده می‌کنند، favorit مرورگر کامپیوترشان روی چه سایت‌هایی است؟ به قول صدا و سیمایی‌ها اشکال از فرستنده است نه گیرنده.»
 
چرا نجفی با دستبند در دادگاه نشسته بود؟

احمد زیدآبادی در یادداشتی درباره جلسه نخست دادگاه قتل میترا استاد نوشت: در جلسۀ محاکمۀ دکتر محمد علی نجفی، او دستبند به دست در میان وکلایش نشسته بود. استفاده از دستبند برای زندانیان به منظور جلوگیری از فرار آنان صورت می‌گیرد. محمد علی نجفی پس از قتل همسرش، داوطلبانه خود را به کلانتری معرفی کرد؛ بنابراین احتمال فرار متهمی که خود را تسلیم قانون کرده است، منطقاً نزدیک به صفر است. گذشته از این، هیچ متهمی امکان فرار از صحن دادگاه را ندارد، از این رو، باز نکردن دستبند او پس از ورودش به دادگاه، جای کمترین توجیهی ندارد.

به نظرم برخی انتقاد‌ها در مورد نحوۀ برخورد محترمانۀ یکی از فرماندهان پلیس تهران با دکتر نجفی در روز معرفی خودش به کلانتری، سبب این نوع سختیگری‌ها نسبت به او شده است. از نگاه من، آن انتقادات به کلی ناموجه بود و به تبع آن، رفتار واکنشی نسبت به آن انتقادات هم موجه نیست. ظاهراً برخی از ما ایرانیان هنگامی که رفتار نادرستی را نسبت به یک متهم و رفتار درستی را نسبت به متهم دیگری می‌بینیم به جای آنکه بر نفی رفتار نادرست به طور اعم تأکید کنیم، همان مورد درست را نیز به عنوان "اعمال تبعیض" به چالش می‌کشیم! نتیجه آن می‌شود که تصمیم‌گیران نیز تصور می‌کنند که اگر به همه به طور یکسان سخت بگیرند، افکار عمومی آن را عادلانه‌تر خواهد دید!

گذشته از این موضوع به نظرم نحوۀ دفاعیات وکلای نجفی از او، از همین ابتدا سمت و سویی انحرافی به خود گرفته است. پیش کشیدن بحث "مهدورالدم" بودن خانم میترا استاد از اساس بی‌ربط و ظالمانه است به طوری که به جای کمک به نجفی، از قضا افکار عمومی و خانوادۀ مقتول را علیه او سخت برمی انگیزد. به نظرم دکتر نجفی باید همان تشخصی را که از او سراغ داریم در دادگاه نیز به نمایش بگذارد. قتل خانم استاد به هر دلیل و انگیزه‌ای که انجام گرفته باشد، به هیچ وجه توجیه بردار نیست. از این رو، بهتر است نجفی به جای چنگ زدن به دستاویز‌های سستی که نه فقط نجات بخش نیستند بلکه سبب سقوط می‌شوند، اعتراف کند که در تمام طول ماجرا مرتکب اشتباه شده است و از اینکه تا آنجا پیش رفته که سودا بر او غالب شده و انسانی را به قتل رسانده است اظهار پشیمانی کند و در نهایت عفو بخواهد.
 

واکنش سخنگوی دولت به سریال گاندو
علی ربیعی در بخش پایانی با اشاره به سریال گاندو درباره تبادل جیسون رضائیان و ارتباط آن با ساخت این سریال گفت: قصد ورود به این موضوع را ندارم. آقای واعظی هم موضعی گرفتند. یک سریال را در حد یک سریال باید بررسی کرد، البته در ژانرهای اطلاعاتی باید خوانش با اصل موضوع هماهنگی داشته باشد. وی افزود:‌ یک بار آقای روستایی و ساداتیان را دیدم که ناراحت بودند فیلمشان را به خاطر تعبیری که از زحمت‌کشان نیروی انتظامی داشتند باید تغییر دهند. از این موضوع عبور کنیم، تمایل ندارم بیشتر در این باره صحبت شود. اما این را بگویم زمانی که بحث زندانیان در مکاتبات برجام مطرح می‌شود، اصلا رضاییان دستگیر نشده بود.

کیهان: قوه‌قضائیه با کسانی که قرارداد الهام چرخنده را لغو کردند برخورد کند
روزنامه کیهان نوشت: یک بازیگر گفته «پس از اقدام به استفاده از حجاب برتر، قرارداد همکاری وی با چند پروژه سینمایی و تلویزیونی قطع شده است.» در این صورت لازم است نهادهای قضایی و امنیتی با عاملان و آمران این مسئله برخورد کنند. الهام چرخنده، بازیگر سینما و تلویزیون از حاضران در اجتماع بزرگ عفاف و حجاب بانوان در همدان بود. وی در این گردهمایی گفت: «امروز هفتمین سال از محجبه شدن من در جوار حرم حضرت معصومه‌(س) در قم می‌گذرد، این اتفاق باعث شد تا بسیاری از افراد، رفتار من را قضاوت کنند. از زمانی که محجبه شدم، پنج قراردادی که برای بازی داشتم را لغو کردند. خیلی از افراد پس از محجبه شدنم تلاش کردند که دیگر من دیده نشوم چرا که همکارانم از این اتفاق در شوک بودند و طیف مقابل نیز در شک، در حالی‌که این دیده نشدن همانی بود که من به دنبالش بودم.»

انتقاد شدیدنماینده مجلس به فیروزآبادی: فضای مجازی پادگان نیست
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اظهارات اخیر دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر عدم استفاده مردم از گوگل، گفت: «نباید عده‌ای بالا بنشینند و برای مردم نسخه بپیچند چرا که منع کردن مردم از دسترسی‌ها نتیجه عکس می‌دهد.» «عبدالله رضیان» در ادامه گفت: «فضای مجازی پادگان نیست که مردم را به خط کنیم، بلکه باید به مرور زمان و با تقویت زیرساخت‌های داخلی و مهمتر از آن تقویت اعتماد عمومی، کاربران را به استفاده از بسترهای بومی دعوت کرد.» این نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون زمزمه‌های بالا گرفتن اختلافات در شورای عالی فضای مجازی گفت: «مسئولیت ریاست این شورا با رئیس‌جمهور است و باید سیاست‌های کلان فضای مجازی را تعیین و ابلاغ کنند و اینکه دبیر شورای عالی فضای‌ مجازی خودش منتقد اقدامات دستگاه‌های دولتی در حوزه شبکه ملی اطلاعات شده‌، مایه تعجب است.»

پاسخ عادل فردوسی‌پور به شایعه پیشنهاد ایران اینترنشنال
عادل فردوسی پور شایعه تماس و پیشنهاد قرارداد ماهانه ۲۰ هزارپوندی را تکذیب کرد. درست یک روز پس از انتخاب عادل فردوسی پور به عنوان چهره مردمی جشن حافظ، شایعه ای راه افتاد درباره پیشنهاد شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال به او، شایعه‌ای که مشخص بود نمی تواند واقعیت داشته باشد. عادل فردوسی پور این شایعه را تکذیب کرده و نوشته است:«این خبر صحت ندارد. هیچ گونه تماسی از این شبکه با من گرفته نشده و اگر هم چنین پیشنهادی مطرح می شد واضح است که آن را نمی پذیرفتم و پاسخم منفی بود.»

پیش بینی یک اصلاح طلب از عاقبت اجرای حکم محمدرضا خاتمی

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « به نظر من کلان حاکمیت به هیچ وجه علاقمند به ورود دوباره به این بحث نبود و اگر حکم خاتمی در مرحله تجدید نظر نقض نشود و او تبرئه نشود چه حکم اجرا بشود چه نشود یک باب جدیدی در سطح ملی و بین المللی باز خواهد کرد.» ناصری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ورود دوباره به بحث انتخابات 88 و صدور این حکم چه پیامی را به جامعه می‌دهد؟ گفت: « این حکم بی‌تناسب با ادعا و اتهام مثل احکام قضایی برای فعالان سیاسی اصلاح طلب در سال 88 است و به هیچ وجه نمی‌تواند جامعه را اقناع کند. اتفاقا برعکس این حکم غیرمتناسب جامعه را به این یقین جدی‌تر می‌رساند که همه ادعاهای اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان منصف درباره ناسالمی روند انتخابات 88 داشتند، درست بوده است.» وی افزود: «بالاخره برخی عناصر پشت این دادگاه اینقدر خردمندی سیاسی دارند که 10 سال بعد از 88 بار دیگر پرونده تقلب را باز نکرده و به مساله روز رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل نکنند لذا پیش‌بینی من این است که این حکم نقض شود یا اجرا نشود.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار