استاندار تهران مطرح کرد؛
استاندار تهران که از محرومیت‌های «فراوان» این استان گلایه و تلاش دارد مدیران کشوری واقعیت‌های موجود شاخص‌های عقب‌ماندگی تهران را در جای خودش ببینند تصریح کرد:‌ ۱۲ سال نماینده مجلس و در تهران بودم اما هیچ اطلاعی از محرومیت و میزان توسعه‌نیافتگی این استان نداشتم.
کد خبر: ۷۶۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 13 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ انوشیروان محسنی‌بندپی که اخیراً در جمع مدیران استان تهران با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه کشور سخن می‌گفت با تاکید بر آنکه مشکلات این استان را باید از نزدیک لمس کرد افزود: زمانی که مسئولیت استانداری را برعهده گرفتم از نزدیک شاخص‌ها و آمارها را دیدم که پس از سیستان و بلوچستان دومین استان محروم کشور است.

وی اضافه کرد: فکر نمی‌کردم استان تهران حتی در حوزه سلامت نیز تا این میزان محرومیت داشته باشد تا آنجا که سرانه تخت‌های بیمارستانی آن در شهرستان‌ها به ۰.۶ و در پایتخت به ۰.۸ به ازای هر یک هزار نفر برسد.

استاندار تهران ضمن اشاره به شاخص‌های محرومیت این استان در بخش‌های مختلف آموزشی، درمانی، سرانه‌های بهداشتی و خدماتی و بازگشت تنها ۲.۵ درصد درآمدهای ۵۴ هزار میلیارد تومانی آن استان، ایجاد تغییر اساسی در نگاه مسئولان ملی به این استان را خواستار شد.

این استان با احتساب تهران، ۱۶ شهرستان شهریار، ملارد، قدس، اسلامشهر، بهارستان، رباط کریم، ری، شمیرانات، قرچک، ورامین، پاکدشت، پیشوا، پردیس، دماوند و فیروزکوه دارد.

استان تهران که از نظر موقعیت جغرافیایی در نقطه اتصالی شمالغرب و غرب به مرکز کشور قرار گرفته است پایتخت ایران را نیز در دل خود دارد و با وجود ظاهر دلفریبش از تعارض در توسعه و هم‌نشینی محرومیت و پیشرفت بویژه در شهرستان‌هایش رنج می‌برد.

به گزارش تابناک تهران؛ این در حالی است که با تدوین سند آمایش سرزمین و توسعه استان تهران که بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد نیز آنچه بیش از پیش با اتکا بر آمار و شاخص‌ها برای تمامی مسئولان و مدیران این استان نمایان گشت، «محرومیت غیرقابل باور تهران» بود.

این شاخص‌ها نشان دهنده محرومیت استان تهران در بخش‌های مختلف درمانی، آموزشی، فرهنگی، خدمات زیرساختی و مسکونی در حالی است که این استان به‌تنهایی تأمین کننده بیش از ۵۲ درصد درآمدهای مالیاتی کشور شناخته می‌شود.

اینکه استان تهران به تنهایی تأمین کننده ۵۲ درصد درآمدهای مالیاتی کشور باشد از یک سو و میزان ضریب بازگشت ۲.۵ درصدی آن از سوی دیگر، رقمی است که به آسانی محرومیت موجود در این استان را نشان می‌دهد و سبب گلایه مدیران آن شده است.

برخی شهرستان‌های استان تهران که جمعیت آنها حتی به اندازه بعضی استان‌های کشور می‌رسد، از یک تخت بیمارستانی نیز محرومند؛ تراکم جمعیت کلاس‌های درس پایتخت و شهرستان‌های استان تهران با فاصله زیاد بالاتر از سرانه کشوری است و اینها تنها بخشی از محرومیت‌های این منطقه به شمار می‌روند.

بالاترین پرداختی مالیات، کمترین بازگشت

به منظور تشریح عمق محرومیت‌های استان تهران ۱۹ تیرماه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران برگزار شد که نعمت‌الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در آن گفت: سهم این استان از مالیات بسیار کم است در حالی که بیشترین درصد مالیات را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: برای سال جاری ۶۸ هزار میلیارد تومان از بخش مالیات کسب درآمد پیش بینی شده در حالی که میزان بازگشت این درآمد در تهران طی سال‌های گذشته در میان ۳۱ استان پایین‌ترین ضریب را داشته است.

ترکی با بیان اینکه از وظایف اصلی سازمان برنامه و بودجه رصد برنامه‌های توسعه‌ای است اعلام کرد: اگر بناست عدالت‌محور حرکت کنیم باید به توسعه متوازن هم توجه داشت، نمی‌توان جایی را به بهانه آبادسازی مکان دیگری خراب کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح کرد: هیچ جای دنیا پایتخت را با سایر استان‌ها و مناطق برابر ارزیابی نمی‌کنند.

حتی پول پذیرایی از اهدا کننده نداریم

در ادامه این جلسه هرکدام از مدیران استان تهران به بیان دغدغه‌ها و مشکلاتشان پرداختند که در جای خود جالب بود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در این نشست گفت: با وجود مراجعه‌کنندگان قابل توجه برای اهدای خون در این استان وضعیت تأمین منابع مالی این اداره کل چنان است که حتی توان تأمین پذیرایی از اهداکنندگان را هم نداریم.

سید مرتضی طباطبایی اظهارداشت: در تهران روزانه یک هزار و ۵۰۰ نفر فوت می‌کنند و تأمین خون تمامی بیماران تهران با ماست، بدون تأمین خون مورد نیاز پزشکان حاضر به آغاز عمل جراحی نیستند.

وی به مشکلات تأمین اعتبار این اداره کل برای پرداخت هزینه بهای ۷۰۰ میلیون تومانی خدمات زیرساختی اشاره و بیان کرد: مردم ما خیلی خوب هستند که عاشقانه خون اهدا می‌کنند اما برای نگهداری و ارائه به‌موقع خون سختی‌هایی داریم.

وجود انواع آلودگی‌ها در تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز به افزایش روزانه ۵۰۰ نفر به جمعیت استان تهران اشاره و تشریح کرد: ظرفیت زیستی این استان در سال ۱۳۵۴ چهار میلیون نفر پیش بینی شده بود، اکنون این استان طی روز ۱۷ میلیون و در شب ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد.

کیومرث کلانتری اضافه کرد: ۲۵ درصد خودروها و ۳۲ درصد موتورسیکلت‌های کشور در استان تهران هستند که در صورت تداوم فعالیت ناوگان حمل و نقل ریلی با وضعیت کنونی قطعاً بیش از پیش با افزایش آلودگی هوا روبه‌رو خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در تهران روزانه ۱۱ هزار تن پسماند عادی، ۲۴۰ هزار تن پسماند صنعتی، ۳۰۰ تن پسماند ویژه و ۱۱۳ تن پسماند پزشکی تولید و بدون مدیریت در اطراف استان رها می‌شود.

بار گردشگری کشور بر دوش استان تهران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز نظری مشابه دیگران مدیران در خصوص شاخص‌های این استان داشت و تصریح کرد: متأسفانه بار کشور را استان تهران به دوش می‌کشد و ۵۰ درصد خدمات ملی را انجام می‌دهد اما امکانات این استان فقط سه درصد است.

پرهام جانفشان خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد بار آژانس‌های مسافرتی کشور را تهران به دوش می‌کشد و درصد خاصی از مالیات و درآمدها به جیب تهران نمی‌رود.

وی ضمن اشاره به وجود ۵۰۰ هتل و مسافرخانه در این استان آن را باتوجه به ظرفیت‌ها و نیازهای موجود رقمی بسیار کم خواند.

جانفشان گفت: در بخش صادرات صنایع دستی ۳۳۰ میلیون دلار صادرات داریم که سهم استان تهران ۲۵۰ میلیون دلار معادل ۷۵ درصد است.

۲۸۴ چالش پیش روی دستگاه‌های اجرایی استان

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران نیز گفت: تاکنون در میان ۳۱ دستگاه اجرایی این استان ۲۸۴ چالش در بخش‌های منابع، خدمات اجتماعی، همکاری‌های بین بخشی و منابع انسانی شناسایی شده است.

غلامرضا عباس‌پاشا تاکید کرد: شرایط استان تهران با سایر استان‌ها متفاوت و بسیاری از مشکلات این استان از گذشته حل نشده باقی مانده است.

وی یادآورشد: هر اقدامی در استان تهران الگوی کشور است و هر فعالیت مثبت یا منفی آن به سایر استان‌ها نیز تعمیم می‌یابد.

در این جلسه معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز به وضعیت اقتصادی استان تهران اشاره کرد و آن را را در برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور بزرگ خواند.

سیدحمید پورمحمدی افزود: استان تهران به نوعی ارائه کننده خدمات برتر در حوزه‌های مختلف بویژه دانش‌بنیان محسوب می‌شود و در سطح ملی باید فرماندهی سایر استان‌ها را بر عهده داشته باشد.

ضرورت رفع بوی نامطبوع ورودی تهران

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور به قطعی بودن تخصیص ۹ هزار میلیارد تومان به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سفر استانی رئیس حمهوری اشاره کرد و خواستار ارائه راهکار برای رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) شد.

وی با بیان اینکه اگر زمینه دستیابی به محیط زیست سالم در اقتصاد مهیا نباشد باید منتظر یک فاجعه بود، یادآورشد: اداره کل محیط زیست استان هر طرحی که برای کاهش آلودگی‌ها لازم است را به سازمان مدیریت ارائه کند.

پورمحمدی تصریح کرد: هر نوع اقدامی که برای محیط زیست در سطح کشور انجام شود، باید نقطه ثقل آن استان تهران باشد، چون در غیر این صورت اقتصادی باقی نخواهد ماند.

معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تمامی انتقادات و نگرانی استان تهران در خصوص ممنوعیت ایجاد صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت، مالیات بر ارزش افزوده، لزوم تأمین زیر ساخت‌ها و علاوه بر آن تأمین سرمایه در گردش صنایع قابل قبول است و باید برای رفع آنها برنامه ریزی شود.

وی خواستار استفاده از ظرفیت تهاتر میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی شد و اظهارداشت: این فرصتی است که استان تهران تاکنون از آن چندان استفاده نکرده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار