وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ایران با افزایش غنی‌سازی اورانیوم، توافقنامه پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض نکرده است.
کد خبر: ۷۶۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴ 09 July 2019

 

تابناک / به نقل از شبکه آر تی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد ایران با عبور از حد مجاز غنی سازی اورانیوم، توافقنامه پادمان را با آژانس بین المللی انرژی اتمی نقض نکرده است.

سرگئی لاوروف در گفتگو با خبرنگاران افزود مسکو ادامه اقدام تهران در افزایش سطح غنی سازی اورانیوم را بعید نمی‌داند.

لاوروف همچنین گفت مسکو آماده دیداری پنج جانبه با ایران برای بررسی برنامه هسته‌ای تهران در سطح وزراست.

این مقام ارشد روس تصریح کرد: پیشنهادی در خصوص برگزاری نشستی در سطح وزرا داده شده و ما آماده آن هستیم؛ بر این اساس که برگزاری چنین نشستی ضروری است و ما توافقنامه‌های مشخصی داریم که تا الان، هیچ کدام مورد بازنگری قرار نگرفته است.

وی همچنین درباره غنی سازی بیش از حد توافق شده در برجام از سوی ایران گفت: به طبع ما تلاش نداریم که اوضاع در خصوص ایران و در این منطقه، بحرانی شود. ما انتظار داریم ایران خویشتنداری به خرج دهد. ما نمی‌توانیم چشمان خود را بر روی برخی حقایق ببندیم. ایران اکنون شروع به غنی سازی اورانیوم بالای ۳.۶۷ درصد تا ۵ درصد کرده و احتمالا بار دیگر این کار را ادامه خواهد داد. ایران با این کار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و یا توافقنامه پادمان را با آژانس بین المللی انرژی اتمی و یا پروتکلی دیگر از این پیمان را نقض نکرده است.

گفتنی است روز دوشنبه و همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی، مقامات کشورمان اعلام کردند از میزان ۳.۶۷ درصد غنی سازی عبور خواهند کرد و میزان غلظت غنی سازی، بر اساس نیاز کشور خواهد بود.

همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته تأیید کرد ایران از غنی سازی ۳.۶۷ درصد مجاز طبق توافق هسته‌ای عبور کرده است

برچسب ها: برجام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار