رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توئیترش روز جمعه مدعی شد ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران، دستور توقف آن را داده است.
کد خبر: ۷۵۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 22 June 2019

 ترامپ: قرار بود به ۳ نقطه در ایران حمله کنیم

 

تابناک / دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری‌اش در توئیتر روز جمعه ادعا کرده ۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران دستور توقف آن را صادر کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا توئیتش درباره ایران را با اشاره به توافق هسته‌ای «برجام» که در دوران «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل شد آغاز کرد.

او نوشت: «رئیس‌جمهور اوباما توافقی ناکام و وحشتناک با ایران کرد- به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار پول به علاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد داد! ایران درگیر مشکلات بزرگی بود و او آنها را با وثیقه نجات داد. راه دستیابی آنها به سلاح‌های هسته‌ای را برایشان باز کرد و اندکی بعد، عوض تشکر، ایران فریاد زد، مرگ بر آمریکا.»

ترامپ در ادامه نوشت: «من به آن توافق که حتی به تأیید کنگره هم نرسیده بود خاتمه دادم و تحریم‌های شدیدی وضع کردم. آنها امروز نسبت به زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، کشور ضعیف‌تری هستند. آن موقع مشکلات عمده‌ای در سراسر خاورمیانه ایجاد می‌کردند، حالا ورشکسته‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه نوشت: «دوشنبه آنها یک هواپیمای بدون سرنشین را در حال پرواز بر فراز آب‌های بین‌المللی ساقط کردند. شب گذشته آماده بودیم برای تلافی به سه سایت مختلف حمله کنیم که پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد؟ پاسخ یک ژنرال بود: "۱۵۰ نفر قربان". ده دقیقه قبل از حمله، آن را متوقف کردم

وی اضافه کرد: «اقدام من با شلیک به یک پهپاد بدون سرنشین متناسب نبود. عجله‌ای ندارم، ارتش ما در حال بازسازی است و با قوایی جدید آماده است به بهترین ارتش دنیا تبدیل شود. تحریم‌ها گزنده‌ بوده‌اند و شب گذشته هم تحریم‌های بیشتری وضع شدند. ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد [و از آن] علیه آمریکا یا دنیا استفاده نخواهد کرد.»

ادعای ترامپ در خصوص توقف حمله به ایران، ده دقیقه پیش از آغاز آن، واقعی به‌نظر نمی‌رسد. برخی تحلیل‌گران نظامی پس از سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی هشدار داده بودند که با اثبات توان پدافندی ایران، معادلات به هم ریخته و واشنگتن باید هرگونه طرح برای اقدام احتمالی نظامی علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهد.

از دیگر سو، واشنگتن آگاه است که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران بدون پاسخ نخواهد ماند و احتمال دارد نیروهای آمریکایی در منطقه در صورت انجام چنین تعرضی، بیش از 150 نفر کشته دهند. ترامپ به خوبی آگاه است که بازگشت تابوت سربازان آمریکایی به آمریکا به احتمال زیاد به شکست او در انتخابات 2020 خواهد انجامید.

به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا با پیام توئیتری اخیر تلاش کرده توجیهی برای ناتوانی دولتش در مواجهه با توانمندی نظامی ایران بتراشد.

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از دل‌سوزی برای 150 ایرانی سخن می‌گوید که دولتش در جریان زلزله هولناک کرمانشاه با هشدار درباره جاری بودن تحریم‌های آمریکا، مانع کمک‌رسانی ایرانی‌های مقیم خارج از کشور به هموطنانشان شده بود. او در جریان سیل اخیر نیز برای سازمان‌های امدادرسان مشکلات فراوانی ایجاد کرده بود.

ترامپ، علاوه بر ایران، بارها با لحنی مفتخرانه از اینکه تحریم‌ها معیشت مردم ایران را با دشواری رو به رو کرده سخن گفته است. او به عنوان مثال، روز ۲۲ خرداد گفت: «ایران کلی مشکلات دارد و من دوست دارم به آنها برای حل این مشکلات کمک کنم. ببینیم چه پیش می‌آید، ولی آنها تورم شدید دارند. پولشان بی‌ارزش شده است. نمی‌شود یک قرص نان خرید. کلی مشکلات در ایران هست و این کشور نسبت به دو سال و نیم پیش خیلی فرق کرده است. حوزه‌های بزرگی تحریم بودند ولی فکر می‌کنم بزرگترین و مهم‌ترین کار وقتی بود که من توافق هسته‌ای ایران را لغو کردم که توافق ناکارآمدی بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا تا کنون چندین بار هم در سخنانی توهین‌آمیز مردم ایران را «ملت تروریست» خطاب کرده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار